آخرین اخبار

وضعیت بارش‌ها در حوضه‌های آبریز مازندران سه ماه آینده چگونه است؟

مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور برای سه ماهه منتهی به دیماه سال ۱۴۰۲ استان مازندران، ۳۳۲ میلی‌متر بارندگی پیش‌بینی کرده است.
اشتراک گذاری
02 آبان 1402
منبع : ایرنا
کد مطلب : 1878

Visits: 0

مطابق جدول پیش‌بینی فصلی این مرکز که هواشناسی مازندران منتشر کرده است، میانگین کمترین میزان بارندگی در سه ماهه آینده با ۵۷ میلی متر مربوط به دی ماه و بیشترین میزان نیز با ۱۰۱ میلی متر مربوط به آبان ماه امسال و برای آذرماه نیز ۸۰ میلی متر باران پیش بینی شده است.

مطابق این جدول، میانیگن بیشترین میزان بارندگی در مهرماه جاری با ۱۷۶ میلی متر مربوط به نوشهر است و پس از آن بابلسر با ۱۳۷، رامسر با ۱۲۱، آمل با ۹۰، ساری و بندرامیرآباد با ۸۸ و قراخیل قائم شهر نیز با ۸۴ میلی متر به ترتیب شاهد بیشترین میزان بارندگی در ماه گذشته بودند و کمترین میزان بارندگی نیز در طی این ماه به ترتیب در بلده با ۲۶، کجور با ۲۹، آلاشت با ۵۳ و سیاه بیشه نیز با ۵۴ میلی متر بود.

در آبانماه امسال نیز میانگین بیشترین میزان بارندگی با ۲۲۸ میلی متر در نوشهر اتفاق خواهد افتاد و رامسر با ۲۱۴، بابلسر با ۱۶۱، آمل با ۱۱۰، ساری با ۱۰۶ و قراخیل قائم شهر با ۱۰۲ میلی متر در جایگاه بعدی قرار دارند و کمترین میزان بارندگی نیز در طی این مدت در بلده با ۳۵، کجور با ۴۸، آلاشت با ۵۵، پل سفید با ۶۷ و کیاسر با ۲۶ میلی متر پیش بینی شده است.

مطابق جدول پیش‌بینی فصلی مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، در آذرماه امسال میانگین بیشترین میزان بارندگی با ۱۷۶ میلی متر در نوشهر پیش بینی شده است و پس از آن به ترتیب بابلسر با ۱۳۷، رامسر با ۱۲۱، آمل با ۹۰، ساری و بندرامیرآباد با ۸۸ و قراخیل قائم شهر با ۸۴ میلی متر باران شاهد بیشترین میزان بارش باران در این ماه خواهند بود و بلده با ۲۶، کجور با ۲۹، سیاه بیشه با ۵۴ و آلاشت با ۵۳ میلی متر شاهد کمترین میزان بارندگی درطی این ماه خواهند بود.

میانگین بارش فصل تابستان امسال در مازندران سال ۱۴۰۲ استان مازندران ۱۰۹ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۳۰ میلی متر، بوده حدود ۱۶ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۶۱ میلی متر بوده حدود ۲۴ درصد افزایش داشته است.
میانگین دمای فصل تابستان امسال نیز در مازندران ۲۰.۷ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۲۰.۱ درجه سلسیوس بوده حدود ۰.۶ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۲.۴ درجه سلسیوس بوده ۱.۷ درجه سلسیوس کاهش داشته است.
طبق داده های مرز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی، میانگین بارش شهریورماه امسال نیز در مازندران ۵۷ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۶۰ میلی متر بوده حدود پنج درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۵ میلی متر بوده حدود ۱۲۸ درصد افزایش داشته است.
میانگین دمای هوای شهریور ۱۴۰۲ در مازندران ۱۹.۴ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۱۹.۲ درجه سلسیوس بود، ۰.۲ درجه افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۱.۵ درجه سلسیوس بود، ۲.۱ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

بارندگی به موقع مبنای کشت و کار محصولات پاییزه به خصوص در زمین های دیمزاری استان مازندران است، طبق آمار جهاد کشاورزی کشت پاییزه در سطح ۱۷۰ هزار هکتار از زمین های استان در چهار محصول اصلی کلزا، گندم، جو و علوفه شروع شده است.

دوره آماری به میانگین چندین ساله گفته می شود که معمولا برای داده های مختلف هواشناسی در مازندران بین ۱۰ تا ۴۰ سال متغییر است.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد، اثرگذاری خواهد کرد.

 

در این جدول همچنین میانیگن بیشترین میزان بارندگی در دیماه امسال نیز با ۹۹ میلی متر در نوشهر پیش بینی شده است و پس از آن بابلسر با ۸۹، رامسر با ۷۹، بندرامیرآباد با ۷۰ و ساری با ۶۷ میلی متر شاهد بیشترین میزان بارندگی در این ماه خواهند بود. میانگین کمترین میزان بارندگی نیز در طی این ماه برای کجور و بلده با ۱۸، سیاه بیشه با ۳۵، آلاشت با ۴۳، پل سفید با ۴۷ و گلوگاه با ۴۸ میلی متر پیش بینی شده است.

مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش باران در مازندران را از نیمه مهرماه جاری تا نیمه دیماه را در محدوده نرمال پیش‌بینی کرد.

طبق داده‌های آماری مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش سال زراعی ۱۳۰۲ – ۱۴۰۱ استان مازندران منتهی به شهریورماه امسال ۵۰۷ میلی متر بود که این میزان نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۶۶۴ میلی متر بوده حدود ۲۴ درصد و به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۵۳۰ میلی متر بوده نیز حدود چهار درصد کاهش داشته است.
میانگین دمای هوای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ استان مازندران منتهی به شهریورماه امسال ۱۳.۴ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۲.۱ درجه سلسیوس بوده حدود ۱.۳ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۲.۶ درجه سلسیوس بوده ۰.۸ درجه سلسیونی افزایش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *