آخرین اخبار

برخی از دستگاه‌های اجرایی در قانون هوای پاک کوتاهی کردند

Visits: 0معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، وضعیت آلودگی در برخی شهرها از جمله کلانشهرها را هشداردهنده ارزیابی کرد و گفت: در قانون هوای پاک، تکالیف دستگاه‌های اجرایی و مسئول کاملا مشخص شده، اما متاسفانه درعمل به این قانون کوتاهی‌های زیادی مشاهده می‌شود. ” ایرج حشمتی” روز پنجشنبه(۲۸ دی) در ایستگاه پایش […]

اشتراک گذاری
30 دی 1402
کد مطلب : 2673

Visits: 0

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، وضعیت آلودگی در برخی شهرها از جمله کلانشهرها را هشداردهنده ارزیابی کرد و گفت: در قانون هوای پاک، تکالیف دستگاه‌های اجرایی و مسئول کاملا مشخص شده، اما متاسفانه درعمل به این قانون کوتاهی‌های زیادی مشاهده می‌شود.

” ایرج حشمتی” روز پنجشنبه(۲۸ دی) در ایستگاه پایش آلودگی هوای شهرآمل افزود: در قانون هوای پاک که ۳۴ ماده دارد، ۲۳ دستگاه دارای مسؤلیت در این قانون هستند که ۱۰ دستگاه مسئولیت اصلی دارند.

وی ادامه داد: در گزارشی که ۹۶ نفر از نخبگان کشور قوانین هوای پاک را بررسی کردند، در هفت محور این قانون موثر بوده که حدود ۶۵ درصد از تکالیف قانون هوای پاک دراین ۷ محور از ۳۴ ماده گنجانده شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه قانون هوای پاک، یک قانون مشارکتی است که همه بخش‌ها باید با هم کارکنند، تصریح کرد: در یک جاهایی در تکالیف ارائه شده قانونی، برخی از دستگاه‌ها وظایف خودشان را به خوبی انجام دادند، اما برخی از دستگاه‌های اجرایی و مسئول متاسفانه به علت کمبود منابع مالی و یا مسائل دیگر مشکل داشتند که آن تکلیف مهم یا محوربه طور کلی روی زمین و مغفول مانده است.

برخی از دستگاه‌های اجرایی در قانون هوای پاک کوتاهی کردند

حشمتی اضافه کرد: در قوانین متحرک و ثابت، بخش بزرگی مربوط به منابع متحرک که بیشتر موثر است، ناوگان حمل ونقل عمومی است که در قانون هوای پاک تاکید زیاد به گسترش آن شده است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه، در اسقاط خودروها، وزارت صمت، راه وشهرسازی، خودرسازها و پلیس مسئولیت داشتند و باید الان بررسی کنند که درچه جایگاه‌های که هوای پاک مشخص کرده است، قرار دارند.

 توسعه ایستگاه پایش آلودگی هوا در شهرهای جدید

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به افتتاح سه ایستگاه جدید پایش آلودگی هوا درشهرهای آمل، چالوس و نکا در مازندران اشاره کرد و ادامه داد، با افتتاح این سه ایستگاه، شمار ایستگاه های فعال درکشور به حدود ۱۹۰ ایستگاه رسیده است.

حشمتی ادامه داد: با اولویت بندی که سازمان حفاظت محیط زیست انجام داده از محل دریافت ۵۰ درصدی عوارض مربوط به آلایندگی که شهرداری‌ها دریافت می‌کنند، در صورت ضرورت ایستگاه‌های جدید پایش آلودگی هوا در شهرها راه اندازی شود.

 اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد ایستگاه‌های پایش آلودگی در مازندران

وی همچنین از اختصاص اعتبار ۱۰ میلیارد ریالی برای توسعه ایستگاه های پایش آلودگی هوا در مازندران خبر داد و گفت: این اعتبار توسط مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با توجه به نیاز شهرهای استان، توزیع عادلانه خواهد شد.

وی در عین حال از شرایط هوایی در مازندران ابراز رضایت کرد و یادآور شد: درمازندران وضعیت هوا خوب است، اما در کلان شهرهای کشور مشکل آلودگی هوا از جمله در تهران و اصفهان زیاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *