آخرین اخبار

حریم راه‌های بین شهری مازندران محصور زباله

مازندران سرسبز که همواره به عنوان مقصد گردشگران کشور به شمار می رود اما با اقدام ناپسند برخی مسافران و شهروندان زخم ریختن زباله در جاده‌های بین شهری همواره بر تن رنجور این استان سنگینی می کند و چهره زیبای این دیار را می خراشد.
اشتراک گذاری
29 آذر 1402
منبع : ایرنا
کد مطلب : 2513

Visits: 0

استان مازندران با بیش از ۲۳ هزار کیلومتر مربع مساحت و داشتن ۲۲ شهرستان و بیش از سه میلیون جمعیت یکی از پرجمعیت ترین مناطق ایران از لحاظ تراکم جمعیتی است و رتبه اول گردشگر پذیری کشور را دارد. در کنار جاذبه‌های گردشگری متنوع و قابل توجه از قبیل جنگل و دریا، جاده های استان با بیش از سه هزار کیلومتر طول به دلیل عبور از مناطق جنگلی و یا حاشیه سواحل خود به عنوان اصلی ترین جاذبه های گردشگر استان محسوب می شوند و مسافرانی که به این استان می آیند نخستین مقصد تماشای آنها از دیدنی های مازندران همین جاده ها به شمار می رود.

جاده های مازندران که از دیرباز به طراوت، شادابی و سرسبزی شناخته می شد و همواره خود نوعی سیاحت را برای گردشگران فراهم می ساخت، طی چندسال اخیر برخی از این مناطق با انبوهی از زباله پوشیده شده است که به کلی چهره دلنشین آن را به تصویری زشت و آزار دهنده تغییر داده است.

این مساله باعث شده که طی سال ها و ادوار مختلف مسوولان همواره پاکسازی معابر و جاده های مواصلاتی را در دستور کار و فعالیت های خود قرار دهند و این موضوع تنها معطوف به فصول بهار و تابستان که زمان اوج سفرها است نیست و حتی در فصولی همچون پاییز و زمستان که تا حدودی از حجم میلیونی مسافران کم می شود این دستور کار وجود دارد چرا که زباله همواره مهمان ناخوانده جاده های این استان است.

نکته حائز اهمیت در ریشه یابی این رویداد ناپسند این است که بومی ها ریختن زباله را به گردن مسافران انداخته و مسافران هم مقصر را مردم بومی می دانند. در کنار چرخه ناتمام و باطل مقصر یابی، ‌این مساله که چه گروهی بیشترین تقصیر را در وضعیت فعلی جاده ها دارند دردی از مازندران و جاده های سرسبز انباشته به زباله آن دوا نمی کند و در حال حاضر مساله این است که چرا این زباله ها با وجود تاکید مدیران و دستگاه های اجرایی همچنان در جاده های استان جا خوش کرده اند.

رها کردن زباله در حاشیه جاده های مازندران که تا پیش از همواره از آن به عنوان معضلی همه گیر یاد می شده اما در این روزها که کمتر خبری از ترددهای آنچنانی مسافران و گردشگران در استان است شاهد رهاسازی زباله ها در جاده ها بویژه جاده های کم تردد هستیم.

به تازگی فیلم کوتاهی در فضای مجازی مازندران منتشر شده است که انبوهی از زباله در جاده های منتهی به شهرستان سیمرغ را نشان می دهد. در حالیکه این شهرستان محل تردد آنچنانی مسافران و گردشگران و حتی مردم بومی این استان نیست و این حجم از زباله خود جای سوال دارد.

بر اساس آمار موجود روزانه به طور متوسط در شرایط عادی ۲ هزار و ۵۰۰ تُن زباله در مازندران تولید می شود که در فصول ورود بیشتر مسافران این میزان تولید به ۲ برابر افزایش می یابد.

در زمان حاضر به خاطر نبود کارخانه های مدرن زباله سوز و زیرساخت های نوین مربوط، بخشی از این زباله ها بدون تفکیک و جداسازی در محیط زیست مازندران به‌ویژه در مناطق جنگلی و حوضه های آبریز استان دفع می شود.

به گفته کارشناسان از این زباله ها گازهای مختلف تخریب کننده محیط زیست متصاعد و شیرابه سمی تولید می شود که این مساله از عوامل خسارت باری است که می تواند شمال کشور را از جنگل تهی کند.

نکته مهم دیگر این که در مازندران به دلیل حاصلخیزی زمین برای کشاورزی و نیز بالابودن سطح آب زیر زمینی وجود دارد، زمین کافی برای دفن زباله موجود نیست که با این توصیف نیز مراکز دفن زباله های شهری استان در مناطق جنگلی، زراعی و حاشیه رودخانه ها قرار داشته که ظرفیت آن ها برای دفن زباله اشباع شده است.

یکی از اساتید رشته گردشگری دانشگاه های مازندران در این باره گفت : اگرچه زباله یک تهدید زیست محیطی است ولی سووال اینجاست که آیا در دنیا این چالش را تبدیل به فرصت نکردند؟.

محمدرضا اورمزدی زباله را امر جدانشدنی صنعت گردشگری دانست و افزود : سازمان مدیریت پسماند زباله در شهرداری ها باید مدیریت هوشمندانه و به روز و برای این امر مهم پیش بینی هایی داشته باشد به طور مثال در شهرهای غرب مازندران در ایام خاصی از سال به ویژه تعطیلات نوروزی و ماه پایانی فصل تابستان اوج ورود گردشگران را داریم، بنابراین این سازمان می تواند حجم مسافران را رصد و برنامه ریزی و تدابیری برای حل زباله آنان اتخاذ کند.

وی با تاکید بر ضرورت بازیافت زباله های تولیدی مسافران و تبدیل آن به فرآورده های تولیدی و تاثیر کمک کننده این موارد در اقتصاد، معیشت اهالی، توسعه کارآفرینی و حتی مشکلات زیست محیطی منطقه اظهارداشت:در بحث زباله، تفکیک از مبدا، جمع آوری و حمل آن مطرح است و بردن آن به سایت پسماند و تبدیل آن به کودها و فرآورده های مختلف، حال نهادهای مربوط چقدر درست عمل کرده اند و چقدر برنامه ریزی داشتند تا جامعه از آن اطلاع یابد.

اورمزدی تصریح کرد : بنابراین باید بهره وری های حوزه مدیریت پسماند را افزایش داد و نهادهای تصمیم ساز نظیر وزارت کشور، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و سازمان محیط زیست باید در شهرهای گردشگرپذیر پیش یابی داشته باشند تا در زمان پیک مسافران تا دچار سکته محیط زیستی نشویم.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران گفت که برون رفت از مشکل درهم‌ تنیدگی گردشگری و پسماند مازندران نیازمند اعتبار ملی است

احمد توکلی افزود: به دلیل برخورداری از ظرفیت بالای گردشگری و حضور میلیونی مسافران در استان، زباله تولیدی در پیک سفر در مازندران افزایشی است و برای مدیریت صحیح پسماند، نیاز به نگاه و اعتبار ملی است. ‌

وی ادامه داد: مازندران به دلیل ارائه خدمات گسترده به گردشگران و مسافران، در بحث مدیریت پسماند باید با نگاه ویژه و ملی دیده شود.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران گفت که در حالت عادی روزانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تُن زباله در مازندران تولید می شود و در پیک سفر این رقم تا ۶ هزار تُن در روز نیز می‌رسد.

وی تاکید کرد: با توجه به حجم گسترده تولید زباله در پیک سفر به مازندران؛ مدیریت آن از توان استان خارج است.

توکلی با اشاره به سفر بیش از ۲۰ میلیونی گردشگران و مسافران در برخی از ایام سال به استان و بهره‌مندی از مواهب الهی و جاذبه های گردشگری، گفت: زیرساخت های مازندران حداقل در ۲ دهه اخیر متناسب با افزایش حجم سفر به استان نبوده و به موازات هم جلو نرفته است و کاستی های زیرساختی موجب شد تا در بسیاری از موارد از جمله مدیریت پسماند، مازندران نتواند موفق باشد.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران با بیان این که برای مدیریت پسماند مازندران، استان به ۹ پهنه تقسیم شده است که چهار کارخانه کمپوست، ۲ نیروگاه تولید برق از زباله و سه بیوگاز طراحی شد، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم به مدیریت پسماند مازندران توجه ویژه شده و انتظار می‌رود تا مدیران ملی در تخصیص اعتبار برای پایان بخشیدن به معضل زباله شمال، اهتمام جدی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *