آخرین اخبار

مجوز صادرات برنج مازندران صادر شد/ تکمیل زنجیره تولید خاویار در دستور کار

استاندار مازندران با بیان این که، مجوز صادرات برنج این استان با پیگیری های انجام شده صادر شد، گفت: تکمیل زنجیره تولید خاویار در دستور کار است.
اشتراک گذاری
20 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 1049

Visits: 0

سیدمحمود حسینی پور روز سه‌شنبه در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران در تهران در گفت و گو با خبرنگاران افزود: مازندران به لحاظ موقعیت جغرافیایی از جمله استان هایی است که در مسیر کریدور شمال جنوب قرار دارد و این یک فرصت بسیار بزرگ برای ایران اسلامی است.

وی خاطر نشان کرد: برای برقراری ارتباط با کشورهای CIS و کشورهای همسایه، جمهوری اسلامی ایران با موقعیت سه بندر امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر می تواند تا ارزش ۱۰ میلیون تن کالا را در کریدور شمال جنوب انتقال دهد.

مقام عالی دولت در مازندران تصریح کرد: این استان در حال حاضر با ظرفیت های موجود چهار فرودگاه دارد که سه فرودگاه آن فعال است که از این تعداد ۲ فرودگاه دارای مجوز بین المللی است و یک فردوگاه نیز در حال اخذ مجوز است که این ظرفیت ها می تواند در مسیر ترانزیت و تجارت کالا فعال شود.

کشاورزی محوری‌ترین زنجیره ارزش در مازندران

وی اضافه کرد: یکی از محوری ترین زنجیره ارزش در مازندران کشاورزی است چراکه این استان با تولید ۱۴ محصول استراتژیک و مهم مقام نخست در تولید محصولات کشاورزی کشور را در اختیار دارد که ارزش زنجیره هر کدام از آنها می تواند اشتغال ایجاد کند.

حسینی پور افزود: به طور شاخص برنج مازندران یکی از برند ترین محصولاتی است که در طول سال ها نیاز داخلی کشور را تامین می کند و هم اکنون از برنج نه تنها بعنوان محصول سبد سفره غذایی بلکه از آن در طول سال های اخیر با کمک مراکز دانش بنیاین از طریق صنایع تبدیلی ۱۱ مدل محصولات جدید احصا می شود و پیش بینی می شود این میزان تا ۲۰ قلم افزایش یابد. مجوز صادرات برنج اخذ شد و تعرفه های گمرکی آن هم به صفر رسید که نقش موثری در اقتصاد کشور ایفا می کند.

مازندران هم اکنون تولید ۱۱.۵ درصد مرغ کشور را در اختیار دارد

استاندار مازندران گفت: مازندران هم اکنون تولید ۱۱.۵ درصد مرغ کشور را در اختیار دارد و مقام نخست طیور را داریم. مازندران در تامین گوشت سفید و گوشت مرغ و متعلقات مربوط به آن در کشور نقش مهمی دارد. هم کانون ۲ شرکت چینی با مراجعه به تولید کنندگان مازندرانی در ارتباط با واردات پای مرغ به چین در حال مذاکره هسند. صنایع مرغ مازندران تولیدات متنوعی را برای کشور دارند که هم مصرف داخلی می شود و صادرات آن به کشورهای عربی و همسایه خزر و این آمادگی را داریم تا تولید مرغ را در مازندران تا ۲۵ درصد افزایش دهیم.

جایگاه ویژه خاویار در اقتصاد مازندران

وی اضافه کرد: یکی از محوری ترین زنجیره ارزش بحث تولید خاویار است. خاویار در مقایسه با نفت ارزش بیشتری دارد و با توجه به وضعیت فعلی نرخ ارز و با محاسبات صورت گرفته یک کیلو خاویار، ۷۵ میلیون تومان ارزش دارد. اگر بتوانیم زنجیره تولید خاویار و صنایع تبدیلی آن را در مازندران راه اندازی کنیم مازندران می تواند به یکی از موثرترین زنجیره ارزش در تولید خاویار و تولید آبزیان در استان و حتی کشور باشد.

حسینی پور تصریح کرد: در کشور روسیه سالانه پنج میلیارد دلار واردات محصولات آبزیان وجود دارد و اگر بتوانیم با فعال کردن بخش خصوصی یک میلیارد دلار از این بازار را بدست بگیرم تاثیر مثبتی در اقتصاد مازندران دارد.

مازندران رتبه اول تولید مرکبات کشور را دارد

این مقام مسوول ادامه داد: مازندران در بحث مرکبات مقاوم اول تولید مرکبات کشور را دارد و مرکبات مازندران مورد علاقه بسیاری از کشورها است. کشورهای روسیه و عربی مشتری مرکبات مازندران هستند و زنجیره ارزش مرکبات نیز هم اکنون نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند. مجموع روماک که در حوزه سورتینگ و صادرات مرکبات فعال است توانست مجوز بهداشت صادرات به چین و روسیه را اخذ کند و سال گذشته نخستین محصول وارد بازار چین شد و امسال بازار چین را در اختیار داریم.

استاندار مازندران افزود: زنجیره مرکبات در مازندران زنجیره مهمی است و صنایع تبدیلی مرکبات نیز می تواند تاثیر گذار باشد که البته در این بخش ناملایماتی داریم و این زنجیره نقص دارد که باید رفع شود و در ارتباط با برنج هم نقص داریم که اقدمات انجام دادیم تا با کمک بخش خصوصی مازندران را صادرات محور کنیم.

وی افزود: مازندران در تولید صیفی جات ظرفیت بالایی دارد و روسیه سالانه ۱۱ میلیارد دلار صیفی جات وارد می کند. اگر بخواهیم این زنجیره تولید صیفی جات را کامل کنیم و ارزش تولید زنجیره صیفی جات در مازندران می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

رشد اقتصادی چهار درصد در مازندران

مقام عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: با همین نگاه و برنامه های اصلاحی بعد از چند سال در سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی مازندران با محاسباتی که تاکنون صورت گرفته به رشد چهار درصد رسیدیم که رشد قابل قبولی است. با توجه به اینکه سالها رشدم منفی را داشتیم.

رشد ۱۱۷ درصد ایجاد اشتغال و احیای ۹۶ واحد راکد

وی افزود: سال گذشته ۱۱۷ درصد ایجاد اشتغال داشتیم که علت آن راه اندازی بنگاه های اقتصادی راکد بود. سال گذشته ۹۶ واحد راکد راه اندازی و احیا شد.

استاندار مازندران ادامه داد: در مازندران صنایع تولید سیمان داریم که نقش موثر در اقتصاد منطقه دارد. رتبه چهارم تولید قطعات یدکی ایران خودرو و سایپا در اختیار استان است. معادن بسیار مهمی در مازندران داریم که هنوز دست نخورده مانده است که برای بهره برداری از آن در حال برنامه ریزی هستیم.

گردشگری مازندران در مسیر احیا

حسینی پور افزود: صنعت گردشگری در مازندران در دست احیا است و متناسب با کشورهای توسعه یافته مهمترین بحثی که داریم در نوروز امسال ۲۰ میلیون نفر وارد مازندران شدند و می توانیم از این فرصت مهم برای زنجیره ارزش تمام صنایع گردشگری استفاده کنیم. صنایع دستی در مازندران قدمت طولانی دارد که زنجیره ارزش صنایع دستی کامل نیست که باید رفع شود.

مازندران مقام نخست تولید کیوی در کشور را در اختیار دارد

مقام عالی دولت در مازندران اضافه کرد: مازندران مقام نخست تولید کیوی در کشور را در اختیار دارد و هند وارد کننده کیوی تولیدی از استان است و کیوی می تواند صنایع تبدیلی زیادی را به خودش اختصاص دهد. با همکاری تمام دست اندارکاران اقتصادی و فعالان تولیدی و سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانیم به این مهم برسیم.

مازندران پرچمدار تولید لبنیات کشور

استاندار مازندران اضافه کرد: یکی از مهمترین سرمایه گذاری در مازندران در صنایع بزرگ لبنیات است. مازندران بزرگترین صادر کننده لبنیات در کشور است. بزرگترین پالایشگاه لبنی در آمل ایجاد شد و یک زنجیره بسیار حرفه ای در تولید لبنیات وجود دارد. محصول لبنیاتی مهمی در مازندران تولید و به کشورهای مختلف صادر می شود.

دعوت از سرمایه گذاران

وی افزود: از تمام سرمایه گذاران برای حضور در استان دعوت می کنیم. ظرفیت زنجیره ارزش افزوده در مازندران بیش از هر کجای دیگر است. از سرمایه گذاران حمایت کامل می کنیم و صدور پروانه فعالیت یکماهه صادر می شود.

استاندار مازندران گفت: هم اکنون تنها ۱۰ درصد ظرفیت مازندران احیا است و ۸۰ درصد دیگر هم قابل احیا است و مدل ما در مازندران همانند کشور هلند است. هلند ۹۵ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی دارد اما در مازندران ۲۰۰ میلیون دلار است. که در صورت سرمایه گذاری می توانند سهم بیشتری از این بازار را به خود اختصاص دهند./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *