آخرین اخبار

مازندران در تولید ۱۴محصول رتبه اول کشور را دارد

Visits: 1منصورعلی زارعی کیاپی نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و صنایع طبیعی، رییس فراکسیون امنیت غذایی و عضو کمسیون اصل ۹۰ قانون اساسی، ضمن اعلام این خبر گفت: مازندران در بخش کشاورزی در تولید محصول رتبه اول کشور را دارد که در این تعداد چهار محصول به صورت اساسی و […]

اشتراک گذاری
21 آبان 1402
کد مطلب : 2071

Visits: 1

منصورعلی زارعی کیاپی نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، عضو کمیسیون کشاورزی ،آب و صنایع طبیعی، رییس فراکسیون امنیت غذایی و عضو کمسیون اصل ۹۰ قانون اساسی، ضمن اعلام این خبر گفت: مازندران در بخش کشاورزی در تولید محصول رتبه اول کشور را دارد که در این تعداد چهار محصول به صورت اساسی و راهبردی مورد توجه می باشد.

برنج مازندران یکی از محصولات کاربردی در کشور است که جزء کالای پرتولید در مازندران بوده و حدود ۴۵درصد نیاز کشور را
تامین می کند.

دیگر کالای پر محصول در مازندران که جنبه صادراتی نیز دارد مرکبات است که باغداران مازندرانی به هر زحمت و رنجی این محصول
را حفظ و حراست می کنند تا مرغوبیت آن افزایش یافته و ارزش غذایی آن حفظ شود.

وی ادامه داد: از ۵/۵ میلیون تن تولید مرکبات کشور، حدود ۵/۳ میلیون تن از مازندران تامین می شود و بدین جهت مازندران از نظر کشاورزی و باغداری بسیار حائز اهمیت است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه به تولیدات دام و طیور و آبزیان اشاره کرد و گفت: مازندران ۱۲درصد دام و ۳۰درصد طیور
و ماهی کشور را تامین می کند که به نوبه خود رقم چشمگیری می باشد و ۳۵ درصد جوجه یک روزه نیز از مازندران تهیه می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم گفت: ما آگاهیم که وضعیت معیشت کشاورز خوب نیست و با رنج محصول تولید می کند.
تمام تلاش خود را برای کم کردن زحمت کشاورز کرده ایم و خواهیم کرد.

ما از دولت گلایه هایی داشته ایم چون در لایحه اخیر که ارایه شد میزان مالیات بر ارزش افزوده بر محصولات وارداتی بخش کشاورزی
را از ۹درصد به ۱ درصد کاهش داده است و این علناً ضربه زدن به تولیدات داخلی در بخش کشاورزی است و این امر در صورتی به عنوان ضربه محسوب نمی شود که سیاست های ارزی منظمی وجود داشته باشد. در صورتی نگران کننده نیست که تولید کننده داخلی دقیقاً و تحقیقاً مورد حمایت واقع گردد.

زارعی واردات برنج را با مالیات و ارزش افزوده پایین ظلم در حق کشاورز خواند و افزود: با وارد کردن برنج با مالیات و ارزش افزوده کم حتی هزینه واردات آت از تولید برنج داخلی کمتر باشد قطعاً طمع عده ای را بر می انگیزد و کشاورزانی که از این طریق امرار معاش
می کنند و زندگی پر مشقت شان را می گذرانند، بسیار آسیب خواهند دید. چنانچه مانند سنوات گذشته ما شاهد آن هستیم که حدود ۳۰۰ هزار تن برنج در سوله ها و شالیکوبی ها انبار می شود و کشاورز نمی تواند برنج را به قیمت بفروشد چون به محض رسیدن محصولات داخلی تولیدات خارجی بازار را اشباع می کند.

وی در ادامه گفت: در واقع یکی از عمده دلایلی که بنده را مجاب کرد تا در کمیسیون کشاورزی عضویت پیدا کنم مساله مهم کشاورزان و فروش محصولاتشان بوده و به طور جدی دنبال کننده این امر هستم و تا حصول نتیجه کوتاه نخواهم آمد پس از کسب اطلاعات و آگاهی و مشورت با اهالی فن به عنوان تنها نماینده از مازندران در این کمیسیون وارد شد و در صنایع تبدیلی بخش کشاورزی نیز ورود کرده ام. ما سعی داریم برای کشاورزی کاری کنم و با بهره گیری از فناوری مناسب و کاهش تلفات و ضایعات کشاورزی مدرنیزه با بهره وری بالا در مازندران داشته باشیم وکشاورزی را به سمت صنایع تبدیلی در استان سوق دهیم.

بازدید وزیرجهاد کشاورزی به همراه زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی از شهرک صنایع تبدیلی میاندورود:

در این بازدید از کل شهرک صنعتی میاندورود که در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار بنا شده است وزیر جهاد کشاورزی وقت به همراهی نماینده ساری و میاندورود در مجلس یازدهم موارد ذیل مطرح شد:

ایجاد صنایع تبدیلی در شهرک که تاکنون ۲۰پروانه نیز صادر شده است و تعدادی به بهره برداری رسیده اند و جهت تسهیل در امور با وزارت جهاد و وزارت صمت نیز مکاتباتی انجام شد تا در بخش صنایع تبدیلی کنستانتره و… بتوان به سهولت محصولات باغداران و کشاورزان را به قیمت از آنها خریداری کرد.

وی به عنوان یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی و آب ادامه داد: در مازندران با مشکل کمبود آب مواجه هستیم و این موضوع غیر قابل انکار است اما همین سال جاری بیش از ۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی را آبیاری کرده ایم و برای حل این مشکل جمع آوری آب های سطحی در دستور کار قرار گرفت و جمع آوری آب باران حدود ۱۲ درصد با نگاه خوش بینانه بود و الباقی آب باران به دریا انتقال می یابد که غیر قابل بهره برداری است و در حالی حاضر ۱۷ هزار هکتار آب بندان در استان داریم که به صورت سنتی در گذشته ساخته شده است و ظرفیت آنها یک میلیارد متر مکعب است و با لایروبی و بالابردن دیوارهای آن تا ۳۰ درصد قابلیت بهره برداری پیدا کرده است.

زارعی ادامه داد: در این شرایط و با تحقیقات انجام شده ما برنامه ای دادیم به وزارت خانه که بتوانیم میزان بهره برداری از آب بندان ها
که اکنون ۲۵۰ لیتر متر مکعب است را به حداکثر یعنی یک میلیارد برسانیم و تجهیزات و نوسازی اراضی در بخش کشاورزی داشته باشیم. تحقیقات نشان داده است در مازندران ۱۵۰ هزار هکتار اراضی دستی داریم که در زمستان مرغوب و غرق آب هستند و ۲۲۰ هزار هکتار شالیزار مرغوب داریم از این اراضی ۲۰۰ هزار هکتار نیازمند آب باشند و بخواهیم ضریب بهره وری را بالا ببریم باید کاری کنیم برای کشاورزی توجیهه اقتصادی داشته باشد. بنابراین قطعاً باید سراغ نوسازی برویم و در فصل پاییز و زمستان کشت دوم نداریم پس باید
آب هایی که زمین را غرق می کنند به سمت مخزنی هدایت کنیم و ذخیره سازی انجام دهیم و این کار با زهکشی و کانال کشی
قابل انجام است.

در این راستا با وزیر محترم جهاد مکاتبات و جلساتی برگزار شد و در ادامه مقرر گردید که از تجربه چینی ها برای همین زمین ها در
شمال کشور استفاده کنیم که اگر مورد توجه دولت محترم قرار گیرد این امر محقق خواهد شد و میزان بهره وری نیز به بیشترین میزان خود خواهد رسید.بنده با پیگیری های مکرر و تا حصول نتیجه ایستادگی خواهم کرد اگر خداوند یاری کند این امر محقق خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *