آخرین اخبار

فنس‌های سوئیسی در راه کندوان/ لزوم ایمن‌سازی محورهای حادثه خیز مازندران

استاندار مازندران با بیان این که، فنس های سوئیسی برای جلوگیری از ریزش سنگ با پیگیری های وزارت راه و شهرسازی در اطراف جاده کندوان نصب می‌شود، گفت: حفظ و ایمن سازی این جاده در شرایط کنونی و حتی پس از اجرای کامل طرح ملی آزاد راه تهران - شمال بسیار مهم و ضروری است.
اشتراک گذاری
06 تیر 1402
کد مطلب : 1365

Visits: 0

طبق آمار منابع رسمی از سال گذشته تاکنون حدود ۹ نفر در این محور به علت ریزش کوه و سقوط تخته سنگ ها از ارتفاعات به روی خودروها جانشان را از دست دادند و ۶ نفر هم مصدوم شدند و تاکنون به دنبال پی گیری های به عمل آمده از طول این مسیر پرتردد حدود ۱۴ نقطه حادثه خیز شناسایی شده که بیشترین حوادث در منطقه کمرزرد و دره هریجان رخ داده است.

با نگاهی به تاریخچه احداث جاده کرج – چالوس و موقعیت جغرافیایی آن که از دل صخره های سخت و کوه های سر به فلک کشیده عبور می کند نشان می دهد که این مسیر دیگر پاسخگوی عصر ماشینی امروز نیست ضمن آنکه تراژدی حوادث تلخ آن پایانی ندارد.

طبق اسناد زمان بهره برداری از این جاده به طول ۱۶۸ کیلومتر و عرض هشت متر به سال ۱۳۱۲ برمی گردد که به علت موقعیت گردشگری، رستوران ها و واحدهای اقامتی و خدمات گردشگری در کنار آن شکل گرفته است.

حدود ۸۰ کیلومتر ازطول این مسیر مربوط به مازندران شهرستان چالوس و بقیه آن جزو استان البرز است و در حاشیه محور کندوان جدود ۱۰۰ روستا وجود دارد که دسترسی حدود ۱۵ روستا از طریق این محور برقرار است

روزانه به طور میانگین حدود ۲۵ هزار خودرو در محور کندوان تردد می کنند که این شمار نیز در ایام گردشگری و تعطیلات به ۵۰ هزار خودرو افزایش می یابد.

به اعتقاد کارشناسان و مسوولان امر برای ایمن سازی محور کندوان به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و آنان معتقدند که جاده چالوس که بخشی از آن در حوزه استحفاظی مازندران کندوان نامگذاری شده باید برای آن نقش راه گردشگری تهیه بشود چرا که این جاده از جمله زیباترین جاده های کوهستانی ایران محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *