آخرین اخبار

کتابخانه‌ای با درهای بسته و کتاب‌های بیرون ریخته شده در بابل !

کتابخانه امامزاده یحیی شهر بابل در محله سبز میدان این شهر با ۱۳ سال فعالیت و ۳۰ هزار نسخه کتاب تعطیل شد و در روزهای اخیر شهروندان بعد از مراجعه به این کتابخانه با درهای بسته و کتاب های بیرون ریخته شده مواجه شدند.
اشتراک گذاری
12 آذر 1402
کد مطلب : 2368

Visits: 0

کتابخانه امامزاده یحیی بابل در سال ۱۳۸۴ با توافق اداره اوقاف شهرستان بابل، فعالیت خود را در بخش خصوصی در یک ملکی که عرصه و اعیان آن وقف بود، احداث کرد. بر اساس توافق صورت گرفته سازنده این بنا تا ۱۰ سال می توانست بدون پرداخت اجاره با کاربری فرهنگی از این بنا استفاده کند.

این کتابخانه در زمینی به مساحت ۴۵۰ متر در سه طبقه با یک هزار متر بنا در ۱۳ سال پیش ساخته و مقرر شده بود بعد از اتمام ۱۰ سال بر اساس نظر کارشناسی برای این ملک اجاره تعیین شود و سازنده این کتابخانه با همان کار فرهنگی این مجموعه را اداره کند.

اداره اوقاف بابل اعلام کرد این ملک به جای ۱۰ سال ۱۳ سال در اختیار سازنده بوده است و در حال حاضر اجاره این ساختمان سه طبقه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال در ماه است که سازنده این بنا قادر به پرداخت این مبلغ اجاره نیست.

اداره اوقاف بابل با طرح شکایت در مرجع قضایی در نهایت حکم تخلیه این بنا را دریافت کرد و بعد از بی نتیجه ماندن مذاکرات درب این کتابخانه قفل شد.

کتابخانه امامزاده یحیی بابل سه طبقه دارد که طبقه همکف سالن کنفرانس و بخش کودک، طبقه اول مخزن ۳۰ هزار نسخه ای کتاب، طبقه دوم بنیاد مازندران پژوهی انوشه و طبقه سوم سالن مطالعه است.

شهروندان بابلی همزمان با هفته پژوهش با مراجعه به این کتابخانه با در بسته مواجه و شاهد تعدادی کتابهای ریخته شده در دم در این کتابخانه شدند اما اداره اوقاف بابل اعلام کرد که با دستور رئیس سازمان اوقاف کشور این کتابخانه با کاربری فرهنگی به نهاد کتابخانه ها تحویل خواهد شد.

از طرف دیگر سازنده این کتابخانه هم با ابراز رضایت از تحویل کتابخانه امامزاده یحیی بابل به اداره کتابخانه های این شهرستان موافق است. در حال حاضر طبقه دوم این کتابخانه که مرکز مازندران پژوهی انوشه است به همراه طبقه سوم سالن مطالعه تخلیه شد.

طبقه دوم این کتابخانه که مخزن ۳۰ هزار نسخه کتاب است ۲۸ هزار نسخه از این کتاب ها در این کتابخانه موجود است و ۲ هزار نسخه دیگر در اختیار شهروندان قرار دارد که برای مطالعه به امانت بردند.

پایان قرارداد

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان داشت: بر اساس توافق صورت گرفته با سازنده این کتابخانه قرارداد این بنا ۱۰ سال در اختیار او قرار گیرد که به ۱۳ سال رسیده است.

حسن برزگر با بیان این که، اجاره ماهانه این کتابخانه در زمان فعلی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال است، بیان داشت: طرف قرار داد با اداره اوقاف بابل حاضر به پرداخت این مبلغ نیست.

وی با بیان این که با مجوزی که از رئیس سازمان اوقاف کشور خواهیم گرفت، این کتابخانه با تمام امکانات و کتاب های موجود به اداره کتابخانه عمومی بابل تحویل خواهد شد.

مدیر کتابخانه های عمومی امامزاده یحیی بابل گفت: سازنده این کتابخانه آقای علی شافی زحمت های زیادی برای این مجموعه کشیده است و این بنا را در سه طبقه احداث کرد.

مهدی معتقدی بارفروشی با بیان این که، این کتابخانه در سال ۱۳۸۴ با هزینه شخصی آقای علی شافی احداث شد، بیان داشت: اداره اوقاف بابل حکم تخلیه این کتابخانه را گرفت.

وی با بیان این که، این کتابخانه با هزینه شخصی اداره می شد، اضافه کرد: پرداخت اجاره چند میلیون تومانی برای مجموعه امکان پذیر نیست.

معتقدی با ذکر این مطلب که ۲ طبقه از این کتابخانه تخلیه شده است، تصریح کرد: بنیاد مازندران پژوهی انوشه و سالن مطالعه تخلیه شده است.

وی اظهار داشت: ۳۰ هزار جلد کتاب در این کتابخانه موجود است که ۲ هزار جلد آن امانت جهت مطالعه دست شهروندان و دانش آموزان است.

مدیر کتابخانه های عمومی امامزاده یحیی بابل تصریح کرد: سازنده این بنا علی شافی آمادگی دارد این بنا را به اداره کتابخانه های عمومی واگذار کند.

شهرستان ۵۵۰ هزار نفری بابل دارای ۱۵ کتابخانه است که از این تعداد ۱۱ کتابخانه نهادی و چهار کتابخانه مشارکتی است که حدود ۲۵۰ هزار نسخه کتاب در این کتابخانه ها موجود است.

شهرستان بابل دارای ۱۵ واحد دانشگاهی با ۴۰ هزار دانشجو و همچنین ۹۰ هزار دانش آموز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *