آخرین اخبار

پرداخت خسارت میلیاردی محیط زیست بابت حمله پلنگ به دام در نوشهر

رییس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر از پرداخت بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بابت خسارت وارده تلفات دامی و ضرر زیان محصولات کشاورزی ناشی از حمله حیوانات وحشی به ویژه پلنگ به دام های روستاییان این شهرستان خبرداد.
اشتراک گذاری
10 فروردین 1403
کد مطلب : 2821

Visits: 2

بنا به گفته مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست، امروزه یکی از علت های اساسی بروز این این حوادث متاثر از تعارض میان انسان و حیات وحش بوده به عبارتی تعرض انسان ها به زیستگاه های حیات وحش یا تغییر کاربری زیستگاه های این حیوانات نادر و ارزشمند جنگل های هیرکانی سبب شده تا آنان برای تامین غذا به نقاط پایین دست بیایند و در نتیجه چنین حوادثی رخ دهد.

هرچند در قانون هیچ اشاره ای به میزان پرداخت غرامت در قبال آسیب حیوانات وحشی به دام به جز انسان نکرده اما با این وجود، این قانون، سازمان حفاظت محیط زیست را به عنوان مسئول مدنی پاسخگویی به چنین حوادثی کرده است.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند که عامل انسانی زمینه ساز بروز چنین حوادثی بوده و به خاطر دخالت بیش از حد در طبیعت و تغییر بی رویه کاربری ها در زیستگاه وحوش نظیر پلنگ، خرس و گرگ زمینه حمله آنان را به روستاهای حاشیه جنگل ها فراهم کرده است.

کامبیز محسن سلطانی رییس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته حدود ۲۵ فقره پرونده در این ارتباط در این نهاد تشکیل شد که پس از هماهنگی های لازم با جهاد کشاورزی، اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران نقاط روستایی به ویژه بخش کوهستانی کجور نوشهر از آنان خواسته شد درصورتی که در این زمینه دچار ضرر و زیان شده اند به صورت مستند و پرونده سازی به این نهاد ارایه دهند تا نسبت به پرداخت غرامت اقدام شود.

این مسوول بیان داشت : از این تعداد پرونده ها، به ۱۰ مورد آن که هشت مورد آن ناشی از حمله پلنگ به دام و ۲ مورد دیگر هم حمله خرس به محصولات زراعی و باغی کشاورزان بود رسیدگی شد و محیط زیست نسبت به پرداخت خسارت های وارده اقدام کرد.

وی، “چتن “، “کوشکسرا”، “کینس “، “کدیر”، “نجارده “، “اتاقسرا”، “ملاکلا ” را جزو روستاهایی معرفی کرد که براثر حمله پلنگ و خرس به دام ها و محصولات کشاورزی اهالی این مناطق خسارت وارد شد.

وی گفت : در اصل دامداران و کشاورزان باید دام ها و محصولات کشاورزی را بیمه کنند و درصورت بروز چنین خسارتی، غرامت را از جهاد کشاورزی دریافت کنند و این نیازمند فرهنگ سازی بیشتر بوده و نکته دیگر آنکه امروزه یکی از عوامل تهدید کننده جنگل های هیرکانی به ویژه در روستاهای حوالی این میراث طبیعی ساخت و سازی های بی رویه، جنگل تراشی و احداث جاده بوده که همه این موارد سبب شده تا حیات وحش زیستگاه های خود را ترک کرده و به دیگر مکان های امن برای حفظ جان خود مهاجرت کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر ابراز امیدواری کرد : برای تعیین تکلیف بقیه پرونده ها هم به زودی سازمان محیط زیست نسبت به پرداخت غرامت بابت ضرر و زیان به دامداران و کشاورزان این منطقه اقدام خواهد کرد.

شهرستان نوشهر با داشتن حدود ۲۲۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده البرز مرکزی و برخورداری از گونه های حیات وحش نظیر مرال، شوکا، کل بز، خرس قهوه ای، پلنگ، قرقاول، کبک دریایی و معمولی در غرب مازندران واقع است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *