آخرین اخبار

هرآنچه باید از واگذاری پارک ۶ هزار هکتاری چالوس بدانید

واگذاری مدیریت خدمات حدود ۶ هزار هکتار پارک جنگلی به شهرداری چالوس بنا به گفته مسوولان و کارشناسان امر، می تواند بسترساز کانون توجه سرمایه گذاران در بخش های مختلف به ویژه در حوزه گردشگری در استان مازندران باشد.
اشتراک گذاری
20 آذر 1402
منبع : ایرنا
کد مطلب : 2436

Visits: 0

این پارک در فاصله حدود سه کیلومتری و ضلع جنوبی شهر چالوس از موقعیت هایی ممتازی نظیر آبشارها، چشمه‌های متعدد و چشم‌اندازهای زیبا و همچنین امکاناتی همچون آلاچیق، نیمکت و سرویس بهداشتی برخوردار است.

واگذاری خدمات مدیریت پارک ها و تفرجگاه های جنگلی شمال کشور به شهرداری ها و بخش های خصوصی از جمله طرح هایی است که عملیات اجرایی آن در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی کلید خورد و مهم ترین اهداف و سیاست هایی که امروز سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در واگذاری خدمات مدیریت پارک ها بنا به گفته برخی از صاحب نظران دنبال کرد رعایت کامل روش های علمی و کارشناسی در مدیریت بهره وری، توجه جدی به پارک های جنگلی به عنوان بخشی از زنجیره حفظ، توسعه، احیا و بهره برداری جنگل ها، حفظ و تداوم مالکیت دولت بر پارک ها به عنوان یک اصل غیرقابل تغییر، بهره گیری حداکثری از ظرفیت ها و قابلیت های بخش غیردولتی به صورت تدریجی و متناسب با ظرفیت ها است.

در قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه اقتصادی در بند ج و ماده ۱۴۷ آن هم آمده که دولت به علت کمبود نیروی انسانی و پاسخگو نبودن اعتبارات ملزم و مکلف شد که خدمات مدیریت پارک های جنگلی بخش های خصوصی (حقیقی و حقوقی) نهادهای عمومی، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری واگذار کند.

برابر آمار، ۱۵۶ پارک و تفرجگاه جنگلی با گستره حدود ۵۲ هزار هکتار در خطه شمال کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۱۹ مورد پارک و بقیه تفرجگاه جنگلی است که خدمات مدیریت این فضاهای طبیعی در اختیار بخش های خصوصی (حقیقی و حقوقی) و شهرداری ها واگذار شده است.

با نگاهی به ادوار گذشته، پارک داری به مفهوم عام در ایران باستان همپای سایر کشورها پیشرو از سابقه کهن برخوردار بوده و ساخت باغ ها برای گردش عمومی به سال ۴۵۰ میلادی بر می گردد اما در مجموع به صورت علمی مدیریت در پارک های طبیعی در ایران از سال ۱۳۳۶ برای نخستین بار در پارک ملی استان گلستان آغاز شد و در همان سال اولین پارک جنگلی دست کاشت در خرگوش دره تهران و پارک جنگلی طبیعی در جاده هراز (میرزا کوچک خان آمل) ساخته شد و در ادامه هم بوستان های جنگلی سی سنگان، قرق گرگان، سعیدی آشتیانی نور شکل پیدا کرد.

برابر بند ۲ ماده ۷۹ قانون محاسبات عمومی کشور مدیریت خدمات حدود پنج هزار و ۷۵۷ هکتار از گستره پارک جنگلی ورگاویچ روز گذشته براساس قراردادی میان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر با شهرداری چالوس منعقد شده است.

در این پیوند، شهردار چالوس گفت: با گذشت بیش از ۸۰ سال از شهر شدن چالوس برای نخستین بار است که چنین قراردادی با مصوبه شورای شهر بسته شده و این اقدام بسیار مهم می تواند به کانون توجه گردشگران و سرمایه گذاران تبدیل شود چرا که امروزه با توجه به توسعه شهرها و مشکلات زندگی شهر نشینی، بیشتر شهروندان، مسافران و گردشگران نیازمند بهره مندی از طبیعت با هدف آرامش روحی، روانی و جسمی هستند.

مسعود یعقوبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واگذاری مدیریت خدمات این پارک که می توان از آن به عنوان بزرگ ترین پارک جنگلی خاورمیانه (غرب آسیا) نام برد در برگیرنده نقاط جنگلی “ورگاویج “، “خانیکان ” ” پلهم کوتی “است.

این مسوول اظهار کرد : برابر قانون واگذاری خدمات این پارک براساس کتابچه طرح ۱۵ ساله بوده و شرح خدماتی که برای شهرداری تعریف و در نظر گرفته شده شامل ساخت کلبه ها، آلاچیق، شهربازی، محوطه ورزش جوانان و کودکان (اسکیت، تنیس، والیبال و…) است به گونه ای که فراهم سازی همه این امکانات همخو و همگن با طبیعت بوده و آسیبی به این پارک نباید وارد شود.

شهردار چالوس تصریح کرد : نکته مهم تر آنکه امروز مهم ترین راهبرد اعضای شورای شهر و شهرداری یافتن منابع جدید درآمدی و صرف آن برای توسعه زیرساخت ها و هر آنچه که بستر ساز آرامش و رفاه شهروندان و مسافران است و بنابراین عهده دار شدن مسوولیت خدمات این پارک هم همسو با تحقق این راهبرد است.

یعقوبی افزود : موضوع دیگر این است از زمان شکل گیری این دوره از شورای شهر نوع نگاه ها بیشتر آن بوده که شهروندان به سمت و سوی طبیعت ببریم چرا که بستر گشت و گذار شهروندان باید بر پایه طبیعت و حفظ زیست بوم های متصل به سکونتگاه ها باشد و این از برنامه های شورا و شهرداری در این شهر بوده است.

وی مجموعه تفریحی، گردشگری و ساحلی نمک آبرود، همسایگی نزدیک با دریا، جنگل های هیرکانی، دسترسی آسان به آثار تاریخی، مذهبی و سایر مزیت ها را به عنوان نقاط قوت شهر گردشگرپذیر چالوس معرفی کرد و گفت : به واسطه چنین مزیت هایی به طور طبیعی با فراهم سازی این پارک و در اختیار گرفتن آن مدت ۱۵ سال می تواند افزون بر جذب گردشگران بلکه بستر سرمایه گذاری را هم در این شهر مهیا کرد.

چالوس جزو شهرهای کهن خطه غربی مازندران بوده که به علت همسایگی با ساحل خزر، برخورداری از طراوت و سرسبزی ها از آن به عنوان عقیق همشه رخ بهشت یاد می شود و از شمال به دریای خزر، جنوب استان های البرز و تهران، غرب گیلان و شرق هم استان های گلستان و خراسان رضوی محدود است.

این شهرستان مرکز ثقل سه استان مهم کشور و شامل شهرهای چالوس، مرزن آباد، هچیرود، بخش های مرکزی و مرزن آباد است و به علت پویایی در حوزه های گردشگری، کشاورزی، مسکن و صنعت از دیرباز تاکنون پیشرفت های قابل توجهی داشته به عبارتی این خطه غربی استان یکی از منابع بسیار مهم جهانگردی است که این منطقه را به یکی از مراکز و افق سرمایه گذاری تبدیل کرده است.

دسترسی آسان به پارک ها، آب های گرم معدنی، تله کابین، تالاب ها و بازارهای سنتی، هتل بزرگ پارسیان خزر، اقامتگاه های بوم گردی، محدود نبودن به شبکه های ارتباطی، عبور رودخانه زیبا در حاشیه رودخانه کندوان و سایر مزیت ها می توان گفت کمتر می توان این همه نقاط رنگارنگ، شگفتی ها و جاذبه ها را با یک تیر این همه جاذبه را نشانه گرفت.

این شهرستان با برخورداری از سه نقطه شهری و حدود ۱۶۰ نقطه روستایی در غرب مازندران قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *