آخرین اخبار

مفسدان ۳۰۰ شهرک ویلایی غیرمجاز مازندران در امان می‌مانند؟

جمعی از مردم غرب مازندران در حاشیه دیدار با مدیران کل دستگاه های اجرایی در دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر در گفت و گو با ایرنا با اشاره تغییرکاربری ۳۰۰ شهرک های ویلایی غیرمجاز در استان از قوه قضایی خواستند تا با ورود ویژه به این بخش نابود کننده کالبد طبیعی روستاها و محیط زیست بر نگرانی ها پایان دهد.
اشتراک گذاری
22 اسفند 1402
کد مطلب : 2757

Visits: 0

انشعابات چهارگانه، تغییرکاربری، تسهیلات بانکی بیشترین درخواست متقاضیان دیدار مردمی امروز با مدیران کل نهادهای اجرایی در دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر اعلام شد که شماری از آنان در حاشیه این دیدار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا این شهرک های ویلایی را با احتساب دیگر ویلاها عامل نابودی روستاهای غرب مازندران برشمردند.

غرب مازندران ۲۱ شهر، هزار و ۱۵۰ روستا و هفت شهرستان و افزون بر یک میلیون فر جمعیت دارد. نور. نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شدند.

این روستاییان اظهارداشتند: در زمان حاضر در اغلب روستاهای غرب مازندران این شهرک های ویلایی از گذشته احداث شده و یا هم اکنون نیز در حال ساخت و ساز هستند که طبیعت بکر روستاها را از بین برده اند که مسوولان قوه قضاییه باید برای حل این چالش فراگیر تدابیر ویژه ای اتخاذ کند.

بر اساس اعلام اداره امور اراضی مازندران تاکنون ۳۰۰ شهرک مسکونی خوش نشینِ غیرمجاز در این استان شناسایی شد. در حالی که مازندران به عنوان استان معین، بسیاری از نهاده ها و محصولات کشاورزی را تعیین قیمت می کند اما تغییرکاربری اراضی کشاورزی این استان در حال افزایش بوده و بر نگرانی ها افزوده است.

پرسشی که این روستاییان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مطرح کردند این است که چرا جلوی ساخت وساز اکنون این شهرک های ویلایی گرفته نمی شود؟ چرا نهادهای ذیربط به این شهرک ها مجوز انشعابات چهارگانه آب، گاز، برق و تلفن ارایه می کنند؟ روستاهای زیبای غرب مازندران در گذشته پایگاه اقتصادی و کشاورزی استان بوده که اکنون این کارکرد به خاطر افزایش ساخت و سازهای ویلایی از بین رفته است چرا این چالش بررسی نشده و اگر شده پس چرا در زمان حاضر ساخت این شهرکها همچنان ادامه دارد؟ در همین روستاها بیشترین بنگاه های املاک معاملاتی مسکن فعالیت دارد چرا جلوی فعالیت آنان گرفته نمی شود؟ چرا قانون با این چالش جدی برخورد نمی کند؟ انتظار از مسوولان این است در کنار این چالش های اساسی بی تفاوت عبور نکنند.

مفسدان ۳۰۰ شهرک ویلایی غیرمجاز مازندران در امان می‌مانند؟

فساد را زمینگیر می کنیم

در همین ارتباط، معاون سیاسی قوه قضاییه روز شنبه هفته جاری در حاشیه بازدید از شهرک ۱۰ هکتاری ویلایی تخریب شده در نوشهر گفت: ما می خواهیم از افرادی که تصرفاتی در اراضی ۱۰ هکتاری مازندران دارند آن اراضی را به وضع سابق برگردانند، اگر این کار را نکنند قوه قضاییه اقدام می کند و به طور قطع فساد و مفسدان را در این زمینه زمینگیر می کنیم.

تاکنون با یک مورد از شهرکهای ویلایی غیرمجاز برخورد شد و آن این که عملیات قلع و قمع ۶۴ ویلای غیرمجاز متعلق به فرزندان یک چهره مشهور اقتصادی در شهرستان نوشهر اواسط بهمن ماه سال جاری که به صورت غیر قانونی احداث شد، آغاز شده بود.

این شهرک ویلایی در یکی از زمین‌های جلگه‌ای چندین هکتاری در نوشهر احداث شده بود که با تشکیل پرونده قضایی مشخص شد که برخی افراد و نهادها در دادن مجوز غیرقانونی به این گروه همکاری کرده و کار را برای ساخت و ساز غیرمجاز در این پهنه وسیع تسهیل کردند.

این شهروندان غرب مازندرانی تاکید کردند همه مسوولان و دست اندکاران امر که مجوز انشعابات چهارگانه و مجوز تغییرکاربری این شهرکهای ویلایی غیرمجاز را از ادوار مختلف تاکنون داده اند باید در محکمه قانون پاسخگو باشند چرا که این پرونده از جمله پرونده هایی است که فساد را در بخش های مختلف مربوط هویدا می کند.

حاج رستم نوری پور یکی از روستاییان دیدار مردمی امروز دفتر استانداری غرب مازندران در نوشهر که خودش را از اهالی بخش مرکزی شهرستان نور به خبرنگار ایرنا معرفی کرد و گفت: در بخش مرکزی این شهرستان شهرک ویلایی زیادی مشاهده می شود و همچنان در حال ساخت هستند.

مفسدان ۳۰۰ شهرک ویلایی غیرمجاز مازندران در امان می‌مانند؟

از قوه قضاییه انتظار داریم

وی اظهارکرد: ساکنان این شهرکها محیط زیست هر روستایی را در غرب مازندران تخریب کرده است و این در حالی است که مسوولان امر بر حفظ کالبد طبیعی و حفاظت از محیط زیست را تاکید دارند، آیا احداث این شهرکهای ویلایی قانونی بوده است؟

وی به شمار زیاد فعالیت بنگاه های معاملاتی مسکن در روستاهای این شهرستان اشاره و اضافه کرد: این بنگاه های معاملاتی مسکن در هر روستایی در این منطقه حداقل از ۱۰ تا ۲۰ مغازه فعالیت دارد این تعداد زیاد آیا برای مسوولان امر از دهیاری ها تا شوراهای اسلامی روستایی تا مسوولان مربوط در شهرها سواال نبوده است؟. چه کسانی به این بنگاه ها مجوز دادند؟ و دهها سووال دیگر در همین ارتباط.

نوری پور خاطرنشان کرد : مسوولان نهادهای مختلف و فرمانداری ها و دهیاری ها حداقل از هم اکنون مانع فعالیت این شهرکهای ویلایی غیرمجاز در استان مازندران شوند تا کالبد روستاها محفوظ بماند.

این پیرد مرد نوری تصریح کرد : متاسفانه قطعات ۱۰ هکتاری غرب مازندران و حتی عرصه حاشیه روستاهای منطقه برای ساخت این شهرکهای مسکونی تغییرکاربری داده شدند که باید با ورود قانون این شهرکها تخریب شود و یا به جای آن نهال کاری یا زمین چمن ورزشی برای نوجوانان و جوانان در نظر گرفته شود تا عبرتی بشود برای دیگران تا نتوانند با رانت و باندبازی چنین تخلفاتی آشکاری را مرتکب شوند.

دست فساد در ۳۰۰ شهرک غیرمجاز باید قطع شود

روستایی دیگری از شهرستان عباس آباد ضمن قدردانی از راه اندازی دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر در گفت و گو با ایرنا در همین پیوند یادآور شد : افزایش ساخت و سازهای مجاز و غیرمجاز روستاهای این شهرستان غرب مازندران را رنج می دهد و کسی هم پاسخگو نیست.

محمدامین رمضانی بیان کرد: ما شهروندان این منطقه این توقع را از مسوولان امر به ویژه قوه قضاییه داریم که جلوی ساخت و سازهای ویلایی به ویژه این شهرک ها را بگیرند تا روستاها به حال طبیعی خود نفس بکشند.

وی خاطرنشان کرد : قوه قضاییه باید با مشارکت دستگاه های اجرایی مربوط به چالش کوه خواری و جنگل خواری و سواحل خواری و تصرف به عرصه های طبیعی در استان به ویژه غرب مازندران پایان دهد، در غیر این صورت تا چند سال دیگر چیزی به نام روستا در استان نخواهیم داشت.

بسیاری از شهروندان غرب مازندران در دیدار امروز ملاقات مردمی با مدیران کل در نوشهر از رامسر تا نور معتقدند این شهرستان ها هم اکنون از مشکلاتی نظیر ترافیک، ساخت و سازها، آلودگی زیست محیطی، دپوی زباله در جنگل و دیگر کمبودهای نظیر آب و برق و گاز رنج می برد که باید برای رفع هر کدام از آنها تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

مفسدان ۳۰۰ شهرک ویلایی غیرمجاز مازندران در امان می‌مانند؟

اگرچه شرایط آب و هوایی و زیست بوم و گردشگری بودن شهرستان های غرب مازندران عامل جذب مسافران و گردشگران شده و برخی از آنان در این دیار سکونت دایمی دارند که به تاکید آنان وقتی روستاها بمیرند شهر معنای واقعی اش را از دست خواهد داد.

آنان افزایش تردد خودروها و ترافیک ناشی از آن از جمله پیامد این چالش برشمردند و گفتند: در اغلب روزهای هفته خودروهای گردشگران که بیشتر آن ها در روستاها سکونت دایمی دارند مشکلات را تشدید کرده است و کسی هم به فکر راه حل آن نیست.

در روستاهای غرب مازندران موضوعی به نام “خانه دوم” را می بینیم که خالی از سکنه است که سالی یک ماه سکونت ندارند اینها غیربومی ها هستند، متاسفانه در سیاستگذاری های کلان و حاکمیتی در بخش کنترل و خرید و فروش زمین در این مناطق به تاکید کارشناسان نیازمند بازنگری هستیم.

نکته بعدی این که طبق قانون قرار بود که در روستاها نظیر مناطق گردشگرپذیر غرب مازندران تراکم فروشی نداشته باشیم، پرسشی این شهروندان امروز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مطرح کردند این است مجوزها را چه نهادی صادر می کنند؟ همه باید برای نجات روستاهای مازندران از این معضلات چاره ای بیندیشند.

افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز از سه دهه اخیر

به اعتقاد این شهروندان، غرب مازندران زیبایی های منحصر به فردی دارد که در سه دهه اخیر با افزایش ویلاسازی های مجاز و غیرمجاز در روستاها و دامنه های جنگلی آن نابود شده است و کسی هم به فکرش نیست.

به پیش بینی این روستاییان در آینده نزدیک زیست پذیری شهری و روستایی مازندران به خصوص نقاط غربی استان به خطر می افتد چراکه منطقه توان اکولوژیکی میلیون ها نفر جمعیت غیربومی را ندارد.

مازندران دارای بیشترین شمار املاک در کشور است از این رو نظارت و بازرسی بر این بخش باید شتاب بیشتری به خود گیرد. ۱۵ درصد بنگاه های املاک کشور در مازندران فعال است.

برابر آمار رسمی موجود به دلیل گسترش ساخت و سازهای بی رویه و غیرمجاز در اراضی ملی غرب مازندران، در زمان حاضر ۳۰ هزار مشترک غیرمجاز برق بدون داشتن انشعاب به این انرژی دسترسی دارند و استفاده بی رویه می کنند و همین معضل نیز در دیگر بخش ها مشکلاتی را دامن زده است.

از دهه های گذشته تا امروز زمین جلگه ای یا جنگلی، داخل بافت یا خارج بافت، سند دار یا بی سند مشتری های متنوعی دارد و قیمت زمین ها هم برای برخی رانت و باندهای این بخش به طور کلی مهم نیست و آنها همچنان به ساخت و سازهای غیرمجاز و احداق شهرکهای ویلایی ادامه می دهند.

مجموع مساحت مازندران ۲۴ هزار و ۴۰۰ کیلومتر است و طبق آمار موجود ۷۰ درصد وسعت این استان جزو عرصه های طبیعی ملی در قالب سواحل دریای خزر، جنگل و مرتع است، غرب مازندران با جمعیتی افزون بر یک میلیون نفر از ۲۱ شهر و حدود هزار و ۱۵۰ روستا برخوردار است.

دفتر استانداری غرب مازندران هفتگی با حضور شماری از مسوولان استانی به منظور رسیدگی به درخواست‌های مردم این خطه از استان و حل مشکلات آنان پذیرای جمع زیادی از روستاییان و شهروندان در این منطقه است که از آغاز فعالیت این دفتر تا امروز به درخواست افزون بر ۱۰ هزار نفر پاسخ داده شده است.

امروز سه شنبه ۶ مدیرکل استانی حوالی ساعت هشت صبح در دفتر غرب استانداری مازندران در نوشهر حضور یافتند و به درخواست ۸۰ نفر از متقاضیان پاسخ دادند.

مفسدان ۳۰۰ شهرک ویلایی غیرمجاز مازندران در امان می‌مانند؟

مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری مازندران از پاسخگویی به درخواست ۸۰ متقاضی در ملاقات مردمی مدیران کل در دفتر غرب استانداری این استان خبر داد.

اسماعیل مهرافزا روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مهم ترین موضوعات متقاضیان به ترتیب از جمله انشعاب آب، برق و گاز، تسهیلات بانکی، تغییر کاربری و بافت و طرح هادی، نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد، اشتغال و خدمات حمایتی بوده است.

وی به حضور پنج مدیرکل نهادهای اجرایی در ملاقات مردمی امروز دفتر غرب استانداری اشاره کرد و گفت: طبق آمار موجود دفتر غرب استانداری مازندران از آغاز فعالیت این دفتر تا امروز افزون بر پنج درخواست مردمی در سامانه سامد استانداری مازندران متخص این دفتر ثبت شده است.

از زمان راه اندازی این دفتر، استاندار مازندران طبق گزارش‌های موجود، مدت پنج بار در این دفتر حضور پیدا کرد و از نزدیک با ریز مشکلات مردم آشنا شد و پای درد و دل آنها نشست و دستورات لازم برای رسیدگی به حل مشکلات مردم غرب مازندران صادر کرد.

دفتر نمایندگی استانداری مازندران در اول دی ماه سال گذشته با پیگیری استاندار، با هدف دسترسی آسان مردم غرب استان به مدیران ارشد مرکزنشین در نوشهر راه اندازی شده است.

خطرات جاده‌ای، طولانی شدن رسیدگی به در خواست‌های اداری و دسترسی نداشتن آسان به مدیران استانی از دغدغه‌ها و رویاهای دست نیافتنی مردم غرب مازندران بود که با شکل گیری دولت جهادی سیزدهم و استقرار این دفتر گامی مؤثر برای جلوگیری از تمرکز زدایی و توزیع عادلانه خدمات در این خطه غربی مازندران برداشته شد.

طبق آمار مسوول دفتر استانداری غرب مازندران از زمان راه اندازی این دفتر تاکنون افزون بر پنج هزار نفر از مردم خطه غربی استان پس از مراجعه به دفتر و ارائه درخواست‌هایشان به مدیران استانی پاسخ دریافت کردند.

غرب مازندران ۲۱ شهر، هزار و ۱۵۰ روستا و هفت شهرستان و افزون بر یک میلیون فر جمعیت دارد. نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و رامسر در غرب مازندران واقع شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *