آخرین اخبار

مازندران میزبان برگزاری جشنواره فیلم کشورهای حاشیه دریای خزر

مطرح شدن نام مازندران به عنوان میزبان برگزاری جشنواره فیلم کشورهای حاشیه دریای خزر در یکی از توافقنامه‌های منعقد شده بین وزرای فرهنگ ایران و روسیه، می‌تواند فرصتی کم‌نظیر برای احیای توانمندی مازندران در میزبانی و برگزاری رویدادهای سینمایی باشد.
اشتراک گذاری
19 تیر 1402
کد مطلب : 1427

Visits: 0

به گزارش خبرنگار ایرنا، سفر اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیئت همراه به مسکو و سن‌پترزبورگ برای حضور در برنامه‌های هفته فرهنگی ایران و روسیه با دستاوردهای فرهنگی و هنری متعددی همراه بود که یکی از آن‌ها به طور مستقیم با حوزه فرهنگ و هنر مازندران ارتباط دارد.

محمدمهدی اسماعیلی که ۱۲ تیر همراه با نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، ۲ تن از معاونان و دبیر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عازم روسیه شد، چهارشنبه هفته گذشته -۱۴ تیر ماه- در دیدار با اولگا لیوبیموا وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه تفاهمنامه‌هایی در زمینه گسترش مناسبات فرهنگی بین دو کشور امضا کرد که طبق یکی از این تفاهمنامه‌ها مقرر شد دو کشور در زمینه برگزاری جشنواره فیلم کشورهای حاشیه دریای خزر به میزبانی استان مازندران همکاری کنند.

هرچند که این تصمیم هنوز در مرحله مقدماتی قرار دارد و باید فرآیند ثبت و ابلاغ آن در وزارت فرهنگ انجام شود، اما همین گام نیز می‌تواند برای احیاءِ توانمندی‌ها و فرصت‌های مازندران در عرصه برگزاری رویدادهای سینمایی ملی و فراملی امیدوارکننده باشد.

تجربه مازندران در برگزاری ۹ دوره جشنواره فیلم کوتاه وارش به میزبانی بابل و برپایی بین‌المللی آن در نهمین دوره که اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار شد، میزبانی از جشنواره بین‌المللی فیلم یاس در آمل و رامسر و مهم‌تر از همه، نقش پررنگ مازندران در حوزه سینمای کشور به ویژه سینمای مستند که با کسب افتخارات ملی و بین‌المللی متعدد توسط سینماگران این استان طی یال‌های اخیر همراه بود، فرصت‌ها وظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند در برگزاری جشنواره فیلم کشورهای حاشیه خزر با همکاری ایران و روسیه به میزبانی مازندران کاربردی و اثرگذار باشند.

مازندران آماده میزبانی

در این پیوند استاندار مازندران گفت: یکی از سیاست‌های قطعی دولت سیزدهم مردمی‌سازی حل مسائل است که در بخش فرهنگ و هنر نیز باید همین مسیر را در پیش بگیریم.

سید محمود حسینی‌پور با بیان این‌که مازندران تاریخی غیرقابل انکار در حوزه فرهنگ دارد، اظهار کرد: این استان هم مسیر گردشگری است و هم مقصد گردشگری که طبیعتا به همین دلیل خرده‌فرهنگ‌های مختلفی وارد استان می‌شود. در چنین شرایطی اگر شالوده فرهنگی استان ضعیف باشد خرده‌فرهنگ‌های وارداتی می‌تواند بر فرهنگ اصیل استان تاثیر بگذارد. اما اگر چارچوب فرهنگی ما بر پایه فرهنگ اصیل استان قوی باشد می‌تواند بر فرهنگ وارداتی اثر بگذارد.

وی افزود: مازندران برای برگزاری رویدادهای مهم بین المللی در حوزه فرهنگ و هنر و دیگر بخش ها آمادگی دارد و باید توجه داشته باشیم که مازندران فرهنگ غنی و قوی دارد که آن هم برگرفته از فرهنگ اصیل اسلامی است.

نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: مازندران زیرساخت های مهم گردشگری و فرهنگی دارد و برگزاری و میزبانی از جشنواره فیلم کشورهای حاشیه خزر فرصتی ارزشمند برای استان است که از این موضوع استقبال می کنیم.

حسینی‌پور تصریح کرد: ما از مازندران در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی چهره‌های شاخصی را داریم که اثرگذار بودند. در حوزه فرهنگ و ادب نیما را داریم که با جسارت تمام از ادبیات کلاسیک گذشت و ادبیات شعر نو را وارد فرهنگ کرد. امروز نیز شاهد فعالیت گسترده حوزه فرهنگ و هنر و رسانه استان هستیم.

وی اظهار کرد: اگر اشکالاتی در حوزه فرهنگ و هنر می‌بینیم باید نیمه پر ظرف را هم ببینیم. مازندران به تلاش و کوشش هنرمندان برای بهبود فضای فرهنگی نیاز دارد. البته متاسفانه هنوز از همه ظرفیت‌های فرهنگی و هنری استان نتوانستیم استفاده کنیم. آسیب‌های فرهنگی ما برون‌زاست و ما باید متناسب با آسیب‌های برون‌زا برنامه داشته باشیم.

استاندار مازندران تصریح کرد: یکی از سیاست‌های قطعی این دولت مردمی‌سازی حل مسائل است. یعنی در هیچ حوزه‌ای نمی‌توانیم بدون مشارکت مردم پیشرفت کنیم و در حوزه فرهنگ و هنر هم که کاملا تخصصی است باید در این مسیر پیش برویم.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: امیدواریم با مساعدت اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه استان، مازندران را در تراز نیاکان و گذشتگان و بزرگان‌مان شاخص کنیم و با ظرفیت‌های نیروی‌ انسانی خوبی که داریم مجموعه نسل جوان و جدید را به قله‌های فرهنگ و هنر برسانیم.

فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران چه می‌گوید

از سوی دیگر براساس اعلام روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در بررسی های و ارزیابی های انجام شده از عملکرد سال گذشته شهرهای استان در اجرا و انجام برنامه های فرهنگی و هنری و مبدع این نوع برنامه ها، ‌شهرهای پُرکار مشخص شد.

‌ کتالم از توابع شهرستان رامسر، ایزدشهر از توابع شهرستان نو، امیرکلا از توابع شهرستان بابل، ‌امامزاده عبدالله از توابع شهرستان آمل و کیاسر از توابع شهرستان ساری به عنوان پُرکارترین نقاط مازندران در زمینه برنامه های فرهنگی و هنری انتخاب شدند.
بررسی عملکرد و فعالیت های فرهنگی و هنری ۴۸ شهر مازندران یک تیم متشکل از استانداری، ‌ائمه جمعه، ‌سازمان همیاری شهرداری و فرهنگ و ارشاد اسلامی را انجام دادند که ابتدا ۱۲ شهر انتخاب شد و در مرحله بعدی پنج شهر به عنوان منتخبان استان شناخته شدند.

استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در مازندران نشان برتر شهر فرهنگی را به این شهرها اعطا می کند و همچنین طی مراسم لوح شهر فرهنگی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این شهرها اعطا می شود. عدالت در توزیع متناسب بودجه های فرهنگی و هنری در نقاط مختلف مازندران وجود دارد و تمامی شهرهای استان مستعد برگزاری جشنواره بین المللی هستند.

انتخاب شهرهای فرهنگی و هنری در راستای همین موضوع و برای توزیع عادلانه بودجه براساس کارکرد هر یک از نقاط استان مازندران کلید خورده و با این راهبرد می توان برای توسعه استان اقدام کرد و جشنواره های بین المللی را میزبانی کرد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران آماده میزبانی از هر رویداد مهم بین المللی است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *