آخرین اخبار

عزم «شجاع و رفقا» برای تاریخ‌سازی در قطر

حضور چهار بازیکن مازندرانی در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران برای رقابت در جام ملت‌های آسیا که بار دیگر نقش برجسته مازندران در ورزش حرفه‌ای کشور را نشان داده است، جذابیت و اهمیت این رقابت‌ها را برای فوتبال‌دوستان مازندرانی دو چندان کرده است.
اشتراک گذاری
21 دی 1402
کد مطلب : 2642

Visits: 0

هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا روز جمعه -۲۲ دی- با برگزاری مسابقه قطر و لبنان در ورزشگاه ملی لوسیل قطر آغاز می‌شود و ۲۴ تیم در قالب ۶ گروه چهار تیمی برای صعود از گروه‌های‌شان در مهم‌ترین رویداد فوتبالی قاره کهن به رقابت می‌پردازند.

تیم ملی فوتبال ایران که با شعار تا پای جان، برای ایران و به سرمربیگری امیر قلعه‌نویی عازم این رقابت‌ها شده امسال با توجه به حضور ستاره‌های نامدار فوتبال و کیفیت بالای بازیکنان امیدوار است تا پس از ۴۷ سال یک بار دیگر بر بام فوتبال قاره کهن بایستد و برای چهارمین بار جام قهرمانی را نصیب ایران کند تا در کنار ژاپن به پرافتخارترین کشور در این رقابت‌ها تبدیل شود.

در ترکیب ۲۶ نفره تیم ملی فوتبال ایران که عازم قطر شده است، نام چهار بازیکن مازندرانی به چشم می‌خورد تا در این دوره هم مانند چند دوره اخیر مازندرانی‌ها سهم قابل توجهی در تیم ملی داشته باشند. شجاع خلیل‌زاده بازیکن بهنمیری تیم تراکتور، دی، رامین رضاییان بازیکن ساروی تیم سپاهان، امید ابراهیمی بازیکن نکایی تیم الشمال قطر و سامان فلاح بازیکن ساروی تیم گل‌گهر سیرجان چهار فوتبالیست اهل مازندران هستند که در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر حضور دارند.

رامین رضاییان

مدافع با تجربه اهل ساری که این فصل با لباس سپاهان در لیگ برتر حضور دارد، یکی از مهره‌های اثرگذار تیم ملی در ساختار دفاعی است که حالا با کوله‌باری از تجربه‌های اندوخته شده در رقابت‌های معتبر باشگاهی، آسیایی و جهانی، سومین حضورش در جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کند.

رضاییان تجربه بازی در ۲ جام جهانی و ۲ جام ملت‌های آسیا را در کارنامه دارد. او در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ در جام جهانی به میدان رفت و در ۲ دوره اخیر جام ملت‌های آسیا یعنی ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ لباس تیم ملی ایران را به تن کرد. مدافع و وینگر ساروی تیم ملی حتی سابقه گلزنی در جام جهانی را هم دارد. او یکی از ۲ گل ایران مقابل ولز در جام جهانی را به ثمر رساند. رضاییان معمولا در ترکیب تیم ملی حضوری اثرگذار و مقتدر داشته و از حالا می‌توان او را یکی از مهره‌های اصلی و اثرگذار در خط دفاعی ایران دانست.

امید ابراهیمی

هافبک ۳۶ ساله و نکایی فوتبال ایران که در حال حاضر برای تیم الشمال قطر توپ می‌زند، سومین حضورش در جام ملت‌های آسیا را قرار است تجربه کند.

بازیکن اثرگذاری که معمولا در میانه میدان نقشی پررنگ دارد و میدان‌داری‌اش در جام جهانی ۲۰۱۸ مورد توجه اهالی فوتبال قرار گرفت. تا جایی که پس از مسابقه ایران و مراکش در جام جهانی روسیه، به عنوان یکی از بازیکنان تیم منتخب هفته جام جهانی انتخاب شد.

ابراهیمی در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ نیز عضو تیم ملی ایران بود و در جام ملت‌های آسیا برای ایران به میدان رفت. حضور او رامین رضاییان که هر ۲ از باتجربه‌های تیم ملی محسوب می‌شوند و ۲ دوره اخیر جام ملت‌ها را با هم در ترکیب تیم ملی حضور داشتند، از نقاط قوت ساختار دفاعی ایران به شمار می‌آید.

ابراهیمی همین چند روز پیش -۱۵ دی- در مسابقه دوستانه تیم ملی ایران مقابل بورکینافاسو نخستین گل ملی‌اش را هم به ثمر رساند و آمادگی‌اش را در ۳۶ سالگی نشان داد.

شجاع خلیل‌زاده

مدافع میانی اهل بهنمیر مازندران هم امسال و در ۳۴ سالگی فرصت پیدا کرد تا حضور در جام ملت‌های آسیا را تجربه کند.

خلیل‌زاده که با پرسپولیس رقابت‌های معتبر لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرده و پیشینه حضور در باشگاه‌های قطری را هم دارد، با توجه عملکرد خوبی که در تراکتور داشت مورد توجه سرمربی تیم ملی قرار گرفت و قرار است در کنار ۲ هم‌استانی خود یعنی رضاییان و ابراهیمی در ساختار دفاعی تیم ملی حضور یابد.

خلیل‌زاده ۱۴ بار برای تیم ملی ایران به میدان رفت و یک بار هم توانست گلزنی کند. جام ملت‌های آسیا معتبرترین عرصه‌ای است که خلیل‌زاده تجربه می‌کند و این فرصت را دارد تا در ۳۴ سالگی بدرخشد.

سامان فلاح

بازیکن جوان ۲۲ ساله اهل ساری که مانند شجاع خلیل‌زاده پست تخصصی‌اش دفاع میانی است، برای نخستین بار عضو تیم ملی فوتبال بزرگسالان ایران شده و قرار است دوران ملی‌پوش شدن خود را با حضور در مهم ترین رویداد فوتبالی قاره کهن آغاز کند.

فلاح که در این فصل از مسابقات فوتبال کشور برای گل‌گهر سیرجان بازی می‌کند، در کارنامه‌اش ۱۶ بازی ملی با تیم ملی امید را هم ثبت کرده است. او فوتبال را سال ۱۳۹۶ از باشگاه پدیده ساری آغاز کرد، سپس یک فصل برای تیم مقاومت به میدان رفت و پس از آن نیز به مدت سه فصل با لباس پیکان در فوتبال کشور حضور داشت.

جوان ساروی تیم ملی با توجه به حضور بازیکنان باتجربه‌ در ساختار دفاعی تیم، شاید فرصت زیادی برای به میدان رفتن در جام ملت‌های آسیا به دست نیاورد، اما حضورش در این رقابت‌ها برای او فرصت مهم تجربه‌اندوزی است.

مازندرانی‌های تیم ملی در ۶ جام اخیر

فوتبال مازندران طی ادوار گذشته جام ملت‌های آسیا نیز در ترکیب تیم ملی نماینده داشت. سال ۲۰۰۰ حامد کاویان‌پور بازیکن اهل نور مازندران در ترکیب تیم ملی حضور داشت. سال ۲۰۰۴ رحمان رضایی و ابراهیم تقی‌پور نیز همراه با کاویان‌پور به عنوان مازندرانی‌های تیم ملی عازم رقابت‌های جام ملت‌ها شدند. سال ۲۰۰۷ رحمان رضایی تنها مازندرانیِ حاضر در تیم ملی و جام ملت‌ها بود.

در جام ملت‌های ۲۰۱۱ باز هم تعداد بازیکنان مازندرانی تیم ملی به سه نفر رسید. این بار محمدرضا خلعتبری، محسن بنگر و شهاب گردان در کاروان تیم ملی حضور یافتند. سال ۲۰۱۵ مرتضی پورعلی‌گنجی، امید ابراهیمی، رامین رضاییان و مهرداد پولادی در ترکیب تیم ملی قرار گرفتند و تعداد بازیکنان مازندرانی در جام ملت‌های آسیا تیم ملی برای نخستین بار به چهار نفر رسید. در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ نیز مرتضی پورعلی‌گنجی، امید ابراهیمی و رامین رضاییان از مازندران در تیم ملی حضور داشتند.

رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ که به میزبانی قطر و با حضور ۲۴ تیم برتر آسیا برگزار می‌شود، از ۲۲ دی آغاز خواهد شد و تیم ملی فوتبال ایران در گروه C رقابت‌ها با تیم‌های فلسطین، هنگ‌کنگ و امارات هم‌گروه است.

نخستین مسابقه ایران در این رقابت‌ها روز یکشنبه ۲۴ دی در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی مقابل فلسطین برگزار می‌شود. تیم ملی ایران دومین مسابقه مرحله گروهی‌اش را باید ۲۹ دی مقابل هنگ‌کنگ در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه برگزار کند و سوم بهمن نیز در ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی به مصاف امارات برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *