آخرین اخبار

ضرورت رفع مشکلات حقوقی طرح‌های جمع‌آوری پسماند/ شهرداری‌ها به وظایف خود عمل کنند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر چالش های موجود در مسیر رفع مشکلات پسماند در کشور اشاره و تاکید کرد: شهرداران وظایف خود را به خوبی و کافی انجام نمی‌دهند، باید در یک بازه زمانی مشخصی برای جمع‌آوری زباله‌ها و پاکیزه‌سازی چهره فضای شهری اقدام کنند.
اشتراک گذاری
11 آبان 1402
منبع : ایرنا
کد مطلب : 1981

Visits: 0

به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه روز پنجشنبه درچهل و ششمین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماندها (بیست و سومین جلسه کارگروه در دولت مردمی و انقلابی)، گفت: از دستگاه‌های اجرایی که باید در تراز پاسخگویی قرار بگیرند و در این جلسه حضور ندارند گله‌مند هستیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: درباره مسئله پسماند هفته گذشته بود که رئیس جمهور در استان‌های شمالی برای بازدید میدانی حضور یافتند و دستورات لازمی که در برخی موارد مربوط به قصورات دستگاه‌ها بود صادر شد.

وی افزود: یکی از مسائلی که بسیار حائز اهمیت است مسئله قراردادها است که غالباً از جنبه حقوقی مشکل داشتند. باتوجه به وضعیتی که در پسماند آمل، سراوان و ساری وجود دارد رئیس جمهور توصیه کرد که حتماً در مسئله قراردادها از کارشناسان حقوقی خبره کمک گرفته شود چراکه در برخی مواقع قراردادی باید اجرا شود ولی در یک بازه زمانی چند ساله در پیچ و خم مسائل حقوقی قرار گرفته و اجرا نمی‌شود.

به گفته سلاجقه مسئله مهم دیگر تامین اعتبارات است که برای دو استان‌ شمالی کشور این تامین اعتبار صورت گرفته است و برای استان‌های گلستان و تهران نیز که قرار بود در این جلسه حضور یابند به جلسات بعدی موکول شده است.

وی تاکید کرد: این موجب امیدواری است که رئیس جمهور به این مسئله به طور شخصی ورود کرده تا این معضل محیط زیستی را که موجب رنج تمام مردم می‌شود را حل کنند. در قالب این برنامه از تمام شهرداران کشور درخواست می‌کنم که این مسئله را ساماندهی کنند چرا که چهره شهرها و حومه آن‌ها به طور جدی نابسامان شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: چندین بار توسط سازمان حفاظت محیط زیست در قالب پویش‌های ملی که از سوی وزیر کشور به استانداران ابلاغ شده بود در برخی ایام از جمله عید نوروز اقداماتی انجام شد اما کافی نیست و شهرداران در مورد مدیریت پسماند وظایف قانونی خود را به خوبی و کافی انجام نمی‌دهند.

وی افزود: برخی پسماندها همچون پلاستیک تاثیرات منفی بسیاری بر کیفیت آب، خاک، حیات وحش و حتی جانداران اهلی دارد و حیات آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. این پسماندها وضعیت بسیار نامناسبی را برای چینش شهری و حتی فضای سبز و پارک‌ها ایجاد کرده است به گونه‌ای که طی روز گذشته در سفری که به سیستان و بلوچستان داشتم با صحنه‌هایی مواجه شدیم که به شدت ناراحت کننده بودند. شهرداران باید در یک بازه زمانی مشخص برای جمع آوری زباله‌ها و پاکیزه سازی چهره فضای شهری گام مناسب بردارند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: برای این کار نیازمند یک تکنولوژی پیشرفته نیستیم چه بسا که به نیروی کار انسانی نیازمندیم و در این راستا از شهرداری انتظار اقدامات مناسب داریم.

وی افزود: در راستای درآمدهای ناشی از قانون مدیریت پسماند آیین نامه مربوطه اقدامات حقوقی مورد نیاز و اصلاح قانون انجام و به مجلس شورای اسلامی منتقل شده است و حتماً ما این قضیه را پیگیری می‌کنیم تا اگر که بتوانیم به صورت فوری این مسئله را از مجلس شورای اسلامی پیگیری کنیم تا هرچه سریع‌تر انجام شود.

سلاجقه ادامه داد: ازسازمان استاندارد کشور نیز درباره ایجاد آزمایشگاه‌ها تشکر می‌کنیم چرا که به لحاظ علمی اینکه بخواهیم یک جایگزینی انتخاب کنیم که پاسخگوی نیازهای امروزه باشد و هم در آینده مورد قبول باشد دشوار است، در نتیجه بحث وجود آزمایشگاه‌ها و دستگاه‌هایی که مورد نیاز است تا پایان آبان ماه شیوه نامه آنها ابلاغ شود تا آن را آماده کنیم و بازه زمانی یک ساله را که برای اجرای آزمایشی مطرح شد نیز مناسب و مورد قبول است اما تلاش می‌کنیم که در بازه زمانی حداکثر دو ساله تمامی مواردی را که به لحاظ علمی و آزمایشگاهی ضعف دارد را برطرف کنیم.

وی افزود: از لحاظ اجرا و عملکردی یک سال عقب هستیم و باید این مسئله را از وزارت صمت و دستگاه‌های مختلف بخواهیم که این عقب ماندگی جبران شود چرا که ما باید تا به حال میزان زباله‌ها را ۲۰ درصد کاهش می دادیم و تا پایان سال نیز میزان آن را به ۴۰ درصد کاهش دهیم تا به مرحله رضایت نسبی برسیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: مسئله مهم دیگر دستورالعمل‌ها است که در زمینه پیمانکاران و مشاوران باید دامنه انتخاب پیمانکاران و مشاوران کاهش یابد در این زمینه نیز سازمان حفاظت محیط زیست باید همکاری لازم را داشته باشد و برنامه خود را به سازمان برنامه و بودجه انتقال دهد در این صورت انتخاب شهرداری‌ها مدتی با مشکل مواجه می‌شود اما در صورتی که به مرور زمان و تدریجی این کار انجام شود شهرداری‌ها می‌توانند عملکرد مثبتی داشته باشند.

سلاجقه تصریح کرد: از سوی دیگر نیز افراد ذی صلاح مانند دانشگاهیان و مجربین باید طی یک فراخوانی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست شرکت‌های خود را تشکیل دهند در این صورت شرایط برای انتخاب مناسب‌تر می‌شود تمام این موارد باید تا جلسه بعدی ساماندهی شود و از سازمان برنامه و بودجه می خواهیم که فعلا دامنه این انتخابات را محدود نکند و امیدواریم که این اتفاق موجب قدم برداشتن در راستای اقدامات مناسب برای کشور شود.

وی با محکوم کردن اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: از خدا می‌خواهیم هرچه سریعتر وعده الهی (وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ) محقق شود و با فرج آقا امام زمان این مشکلات در زمین از بین رود و ظالمان به سزای اعمال خود برسند.

براساس این گزارش، چهل و ششمین جلسه کارگروه ملی مدیریت پسماندها (بیست و سومین جلسه کارگروه در دولت مردمی و انقلابی) به منظور گزارش منابع درآمدی قانون مدیریت پسماندها و بررسی راهکارهای رفع موانع قانونی هزینه کرد آن‌ها توسط دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست، ارائه گزارش سازمان برنامه و بودجه درخصوص ابلاغ دستورالعمل تعیین صلاحیت پیمانکاران حوزه مدیریت پسماند و صدور مجوزهای مربوطه (پیگیری مصوبه جلسه سی و دوم و چهلم کارگروه ملی مدیریت پسماند) و همچنین گزارش پیشرفت اجرای ماده ۶ آیین نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی توسط سازمان ملی استاندارد در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *