آخرین اخبار

شصت‌وپنجمین جلسه‌ی انجمن کتابخانه‌های عمومی مازندران تشکیل شد

طی حضور سرپرست معاونت سیاسی-امنیتی استاندار و مدیران کل دفتر امور روستایی‌وشوراهای استانداری و کتابخانه‌های عمومی استان، شصت‌و‌پنجمین جلسه‌ی انجمن کتابخانه‌های عمومی مازندران، همزمان با فرارسیدن هفته‌ی کتاب در دفتر معاون سیاسی استانداری تشکیل شد.
اشتراک گذاری
22 آبان 1402
کد مطلب : 2103

Visits: 0

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مردم گرا، شصت‌وپنجمین جلسه‌ی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان همزمان با فرارسیدن هفته‌ی کتاب، طی حضور قاسم عزیززاده‌گرجی، سرپرست معاونت سیاسی-امنیتی-اجتماعی استانداری؛ علی‌اصغر احمدی، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری؛ سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ اعضای حقیقی و حقوقی انجمن، همکاران ستادی اداره‌کل کتابخانه‌ها، صبح امروز (یکشنبه، ۲۱ آبان‌ماه ۱۴۰۲) در دفتر معاون سیاسی استانداری برگزار شد.

قاسم عزیززاده گرجی طی شصت‌وپنجمین جلسه‌ی انجمن کتابخانه‌های عمومی مازندران اظهار کرد: کتابخوانی باید به شکل فرهنگ گسترش یابد تا ترویج کتاب‌وکتابخوانی در مسیر درست، راه خود را بپیماید. تقویت جریان کتابخوانی، نیازمند هماهنگی همگانی است و برای اجرای طرح‌ها و ایده‌ها، این هماهنگی باید توسعه پیدا کند. یکی از اقدامات مؤثر، شناسایی و تشویق دهیاران مروّج کتاب است.

وی افزود: کمیته‌ای از فعّالان فرهنگی استان تشکیل شده تا دستور جلسه‌ی انجمن کتابخانه‌های عمومی را احصا کنند، افزون‌بَرآن، اجرایی‌شدنِ مصوّبات جلسه‌ی انجمن‌های کتابخانه‌‌های عمومی در شهرستان‌ها نیازمند حضور شخص فرماندار در این نشست‌ها است.

سرپرست معاونت اجتماعی استانداری با اشاره‌ به‌اینکه حوزه‌ی مطالعه، بخشنامه‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: نیاز و سلیقه‌ی نوجوانان‌وجوانان در زمینه‌ی کتاب، ارزیابی شده است؛ لذا باید براساس سلیقه‌ی آنها برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه برای ترویج مطالعه، می‌توان مسابقه‌ی ایده‌ی برتر را در کتابخانه‌ها به اجرا گذاشت تا بانکی از ایده ایجاد شود و اجرای برنامه‌ها را هم می‌توان به کودکان‌ونوجوانان واگذار کرد، یادآور شد: مردمی‌سازی دولت از اقدامات دولت سیزدهم است، و واگذاری برنامه‌ها به کودکان‌و‌نوجوانان در کتابخانه‌ها، می‌تواند بخشی از اقدامات مؤثر این نهاد برای مردمی‌سازی باشد.

عزیززاده با اشاره به‌اینکه از ظرفیّت منابع درآمدی روستاها برای پروژه‌ی کتابخانه‌های روستایی استفاده شود، ادامه داد: ظرفیّت‌سنجی منابع درآمدی روستاها انجام شده تا بر اساس نیاز پروژه‌ها بتوان از این درآمد بهره برد. اداره‌کل امور روستایی هم می‌تواند از درآمدهایی که در اختیار دارد برای پروژه‌های روستایی هزینه کند.

این مسئول تصریح کرد: اعتبار سفر رئیس‌جمهور باید برای کتابخانه‌ی مرکزی هزینه شود تا این پروژه، زودتر به نتیجه برسد.

عزیززاده‌گرجی با تأکید بر اینکه شهرداران باید حق نیم‌درصد درآمد خود را به کتابخانه‌های عمومی اختصاص دهند تا درآمد مذکور در هر شهرستان هزینه شود، ادامه داد: چنانچه این درآمد برای کتابخانه‌ها هزینه نشود، به حساب خزانه واریز می‌شود و عاید چندانی نصیب استان نمی‌شود. قانون تکلیف را در این زمینه روشن کرده و بودجه‌ی نیم‌درصد فرهنگی باید از سوی شهرداری‌ها پرداخته شود، با شهردارانی که برای این موضوع کم‌کاری کنند، برخورد و شهردارانی که به وظیفه‌ی خود عمل کنند، تشویق می‌شوند.

افزایش ۲۵‌درصدی امانت کتاب در یک‌سال گذشته
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان طی این نشست، با یادآوری اینکه، مازندران ۱۲۰ باب کتابخانه دارد که از این تعداد، سه کتابخانه طی یک سال گذشته افتتاح شده است، اذعان داشت: در سال گذشته رشد ۲۵درصدی تعداد امانت کتاب داشتیم که این برای استان خوشایند و امیدآفرین است.

وی افزود: یکی از ابزارهای مهم برای جذب مخاطب، سالن‌های مطالعه است که فضای مطالعاتی را با حداقل هزینه فراهم کرده‌ایم.

این مسئول با اشاره به اینکه، طی سال گذشته پنج‌هزار و ۴۲۵ برنامه در سه سطح استانی، شهرستانی و کتابخانه‌ای اجرا شدند، اظهار کرد: نشان ادبی سرو سرخ، ساحل دانایی، طرح نقد‌وبررسی نویسندگان برتر کشوری با عنوان «فرازه» و مازندران‌نگاران که یکی از چهار برنامه‌ی شاخص هفته‌ی مازندران بود، از جمله‌ی این برنامه‌های ویژه است.

مهدیان‌پور ادامه داد: همایش کسب‌وکار کوچک، عصر شعر «اسم شب صبح است»، کارگاه داستانک‌نویسی، جشنواره‌ی نقّالی، دوازدهمین جشنواره‌ی کتابخوانی رضوی و موارد دیگر از جمله‌ برنامه‌هایی بودند که طی یک سال گذشته به‌عنوان برنامه‌های مهم در استان با حضور گسترده‌ی اعضا برگزار شدند.

وی با اشاره به شعار هفته‌ی کتاب سال جاری، «آینده خواندنی است»، عنوان کرد: برای اجرای برنامه‌های هفته‌ی کتاب، نیازمند هم‌افزایی سایر دستگاه‌ها هستیم.

گفتنی است در شصت‌و‌پنجمین جلسه‌ی انجمن کتابخانه‌های عمومی مازندران، پوستر هفته‌ی کتاب رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *