آخرین اخبار

سرنوشت یک وعده ۲۷ ماهه در سفر استانی مازندران | دولت سیزدهم گره پسماندهای هیرکانی را باز می‌کند؟

Visits: 0همشهری آنلاین – گروه سیاسی: سفرهای استانی سیدابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم اگرچه گره بسیاری از پروژه‌های خاک خورده را باز کرد و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی معوق را به همراه داشت، اما برخی از این پروژه‌های کلان از جمله سیستم دفع زباله در یکی از مهمترین زیست‌بوم‌های طبیعی ایران در استان مازندران و جنگل‌های هیرکانی […]

اشتراک گذاری
20 آذر 1402
کد مطلب : 2432

Visits: 0

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: سفرهای استانی سیدابراهیم رئیسی در دولت سیزدهم اگرچه گره بسیاری از پروژه‌های خاک خورده را باز کرد و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی معوق را به همراه داشت، اما برخی از این پروژه‌های کلان از جمله سیستم دفع زباله در یکی از مهمترین زیست‌بوم‌های طبیعی ایران در استان مازندران و جنگل‌های هیرکانی سرنوشت نامعلومی دارد. رئیس دولت سیزدهم در نخستین‌ماه‌های تشکیل دولت مردمی در سال۱۴۰۰ وعده راه‌اندازی سایت زباله‌سوز ساری ظرف مدت ۶ماه را داد. این وعده با تاخیر طولانی مواجه شده است. برای پیگیری این مطالبه مهم در سفرهای استانی سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور با منصورعلی زارعی نماینده ساری و عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت‌وگو کردیم.

چرا مهمترین مطالبه محیط زیستی استان مازندران درخصوص دفع مناسب پسماندها به نتیجه نرسیده است؟

در استان مازندران در روز حدود چهار هزار و ۵۰۰ تا ۵هزار تن زباله تولید می‌شود. البته در فصل‌های مسافرتی سال از جمله ایام نوروز این میزان تولید زباله به بیش از ۲برابر می‌رسد. این حجم زباله برای استان سبز مازندران و منابع طبیعی آن از جمله رودخانه‌ها و جنگل‌ها مشکلات زیادی ایجاد کرده است. علی‌رغم اینکه طی سال‌های گذشته در برنامه توسعه و برنامه‌های بودجه سالانه برای حل این مشکل پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته بود ولی تاکنون در کل استان برای این معضل کار اساسی نشده است.

بحث زباله‌سوز از چه زمانی به‌طور جدی مطرح شد؟

تقریبا از اوایل دهه۱۳۹۰ بحث صنعت زباله‌سوز مطرح شد که ضمن سوزاندن زباله، هم مسائل محیط زیستی رعایت شود و هم برق تولید شود. ما این کار را در نوشهر و چالوس انجام دادیم و تقریبا نیمه موفق بودیم.

دولت‌ها چه اقداماتی انجام دادند؟

حل مشکل پسماندهای استان مازندران در همه دولت‌ها به‌خصوص دولت سیزدهم مورد بحث بوده است. حتی در یکی از سفرهای مقام معظم رهبری بحث پسماند مطرح شد که کارهای انجام شده در نوشهر و چالوس از اعتبارات همان سفر انجام شد. با حضور آقای رئیسی رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم بنا شد که روی این موضوع کار اساسی شود و اعتبارات خوبی هم در سال۱۴۰۱ به این موضوع اختصاص داده شد؛ دولت نزدیک به هزار میلیارد تومان برای پسماند شمال کشور در نظر گرفت که به برخی نقاط تخصیص خود و برخی مناطق دیگر تخصیص نخورد، ولی این عدد در برنامه آمده بود.

دولت سیزدهم چه وعده‌ای برای راه‌اندازی این سایت زباله‌سوز داد؟

راه‌اندازی سایت زباله‌سوز مازندران از سال۱۳۹۱ مطرح شده بود. برای این سایت زباله‌سوز تا اولین سفر آقای رئیسی رئیس‌جمهور به مازندران در سال۱۴۰۰ اتفاق خاصی نیفتاده بود و سایت حدود ۳۰درصد پیشرفت داشت. وقتی آقای رئیس‌جمهور در سایت زباله‌سوز مازندران حضور پیدا کرد، به وزیر کشور و استاندار مازندران دستور داد که تا ۶ماه دیگر یعنی پایان سال۱۴۰۰، سایت زباله‌سوز باید افتتاح شود. این اتفاق نیفتاد. شرکت BTS چین که در ایران نمایندگی دارد نیز مشارکت کرد ولی اختلافاتی در قراردادها پیش آمد و این اتفاقات نیفتاد. نمایندگان استان در نطق‌ها و پیگیری‌های خودشان به وزارت کشور و ریاست محترم جمهور اعلام کردند که زباله‌سوز مازندران یکی از مطالبات اساسی استان است. تاخیر در ساخت سایت زباله‌سوز در ساری ضربات سنگین اقتصادی به مازندران زده است. ما ۱۰سال است که نتوانسته‌ایم معضل زباله‌ها را در مازندران حل کنیم. اگر این زباله‌سوز در سال۱۳۹۱ با ۱۵۰میلیارد تومان افتتاح می‌شد، الآن با ۸۰۰میلیارد تومان افتتاح می‌شود. این ضرری است که به استان ما وارد می‌شود. مازندران همواره هزینه سنگینی برای انتقال زباله به خارج از استان یا جاهای دوردست پرداخته است. به‌عنوان مثال به‌طور متوسط جدا از خسارت‌های محیط زیستی، حداقل ماهی ۱۰میلیارد تومان برای حمل زباله پرداخت می‌شود و این بدون احتساب هزینه استهلاک خودروهای حمله زباله است. دولت به مردم ساری که مرکز استان مازندران است بیش از هزار میلیارد تومان خسارت زده است. این برای یک شهر رقم بزرگی است. این وعده دولت سیزدهم محقق نشد و الآن ۲۷ماه است که از آن وعده گذشته است.

آخرین پیگیری‌ها برای حل مشکل چه بوده است؟

وزیر کشور حدود ۲ماه پیش به سایت زباله‌سوز آمد و از آنجا بازدید داشت. ما در آنجا به آقای وحیدی گفتیم که زباله‌سوز مازندران سایت حساسی است و باید افتتاح شود. آقای وحیدی گفتند ما در ۲۲بهمن این سایت را افتتاح می‌کنیم که از نظر ما نمایندگان استان بسیار بعید به نظر می‌رسد که این اتفاق بیفتد، چون کار سریعی انجام نمی‌شود.

سایت الآن در چه مرحله‌ای از ساخت است؟

درصد پیشرفت این سایت در ۲سال اخیر درصد قابل قبولی است، ولی آن چیزی که مهم است تمام کردن کار است. میزان پیشرفت این سایت به ۸۰درصد رسیده است ولی آن ۲۰درصد باقیمانده بخش حساس کار است که مباحث برقی، برنامه و الکترونیک کار را در برمی‌گیرد. فلذا این کار انجام نشده است. آقای رئیسی در نشست با استانداران شمالی کشور و وزیر کشور به آقایان تاکید کرد که باید پاسخگوی این تاخیر باشند. متاسفانه بعد از این صحبت هم اتفاقی نیفتاد.

افتتاح پروژه به ۲۲بهمن می‌رسد؟

خیر. بنده معتقدم این پروژه در دهه فجر امسال افتتاح نخواهد شد.

آقای حسینی‌پور استاندار مازندران گفته‌اند فاز اول در ۲۲بهمن امسال افتتاح می‌شود.

ما امیدواریم این صحبت آقای استاندار محقق شود. به نظر بنده با توجه به بخش‌های باقیمانده کار، افتتاح پروژه در موعد اعلام شده، شدنی نیست. به نظر بنده بهتر است قول افتتاح این پروژه تا ۲۲بهمن داده نمی‌شد تا اعتماد اجتماعی مردم آسیب نبیند. خیلی بعید است این پروژه به‌زودی افتتاح شود.

زباله‌سوز مازندران استانداردهای محیطی زیستی خواهد داشت؟

اگر قرار است این زباله‌سوز راه‌اندازی شود، به لحاظ محیط زیستی باید همه مسائل جانبی آن رعایت شود. هم شیرابه آن باید تسویه شود و هم برای دود آن فیلترهای مشخصی به کار گرفته شود. مردم مازندران دیگر اصلا تاب و تحمل معضلات محیط زیستی را ندارند. اگر قرار بر دپوی زباله در گوشه‌ای باشد و برقی هم از آن گرفته نشود، مردم خودشان می‌توانند زباله‌هایشان را در گوشه محله‌یشان بسوزانند. ما می‌خواهیم یک صنعت سالم زباله‌سوز داشته باشیم که هیچ‌گونه آلودگی در آن منطقه نداشته باشیم. صرف سوزاندن زباله‌ها قابل قبول نیست. سوختن با رعایت همه مسائل ایمنی و تصفیه شیرابه‌های آن مهم است. من عضو کمیسیون محیط زیست مجلس هستم و اگر رعایت مسائل محیط زیستی در راه‌اندازی سایت زباله‌سوز ساری نشود، اعتراض جدی به آن خواهم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *