آخرین اخبار
زباله سوز، معایب و مزایا

زباله سوز گران ترین و آلوده ترین روش برای تولید انرژی و مدیریت پسماند

Visits: 2سوختن زباله شهری با استفاده از دستگاه زباله سوز، یکی از روش های موجود در مدیریت و ساماندهی زباله می باشد. تولید برق، کاهش حجم زباله به واسطه سوختن و همچنین نیاز به زمینی به مراتب کوچکتر نسبت به ابعاد زمین های دفن زباله موجود، از عمده دلایل موافقان زباله سوز می باشد. اما […]

اشتراک گذاری
02 آذر 1402
نویسنده : محمد میرزایی پژوهشگر حوزه پسماند
منبع : سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی مردم گرا
کد مطلب : 2277

Visits: 2

سوختن زباله شهری با استفاده از دستگاه زباله سوز، یکی از روش های موجود در مدیریت و ساماندهی زباله می باشد.
تولید برق، کاهش حجم زباله به واسطه سوختن و همچنین نیاز به زمینی به مراتب کوچکتر نسبت به ابعاد زمین های دفن زباله موجود، از عمده دلایل موافقان زباله سوز می باشد. اما تمام موضوع به این ویژگی های مثبت منتهی نمی شود.

به واسطه سوختن زباله، خاکستر، گاز خروجی و شیرابه ایجاد می شود که امکان انتشار و سرایت به آب و هوا و محیط پیرامون را دارد و باید به درستی ایمن سازی و کنترل شود که شاید وقوع این امر به طور کامل محقق نشود.

طبق پژوهش های به عمل آمده، هر تن زباله شهری بر اثر سوختن حدود ۶۰۰۰ متر مکعب گاز خروجی، بین ۲ الی ۴ متر مکعب خاکستر و کمتر از یک متر مکعب شیرابه ایجاد می کند.

این مواد در طول زمان به اتمسفر، و منابع آب و خاک وارد شده و عواقب نامطلوبی را ایجاد می کند. در میان بی شمار گازهای سمی و آلوده که به واسطه سوختن زباله ایجاد می شود، عمده دلیل مخالفان طرح زباله سوز، انتشار دی اکسین می باشد.

دی اکسین ماده ای بسیار سمی و سرطان زا

دی اکسین ماده ای بسیار سمی و سرطان زاست که توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یکی از سمی ترین گازها شده که به واسطه پایداری بالا،
به مدت طولانی در محیط باقی می ماند و مستعد حضور در چرخه غذایی انسان می باشد.

این ماده سبب اختلال در سیستم ایمنی، سرطان، آسیب پذیری به نوزادان، جهش ژنتیکی و دیگر اثرات بهداشتی می شود.
طبق تحقیقات به عمل آمده، دی اکسین موجود در گازهای خروجی زباله سوز، ۲۸ برابر از دی اکسین موجود به واسطه سوختن ذغال سنگ بیشتر می باشد.

عدم توانایی مناسب در تصفیه گازهای خروجی به واسطه نیاز به هزینه های سنگین و همچنین دانش فنی بالا، سبب تعطیلی بسیار از زباله سوزهای موجود در جهان شده.

آمریکا طی سال های ۲۰۰۰ الی ،۲۰۰۵ ۲۰۰ مرکز زباله سوز خود را به علت تولید آلودگی تعطیل و مسیر های مناسب تری را جهت ساماندهی زباله های شهری خود انتخاب کرده است.

هزینه های بالای زباله سوز

از دیگر مسائل مطرح شده مخالفان طرح زباله سوزی، هزینه بالایی ایجاد و نگهداری آن می باشد. طبق تحقیقات انجام شده، تولید انرژی به واسطه سوختن زباله در مقایسه با سوختن ذغال سنگ، ۱۱ برابر و به نسبت تولید برق به روش هسته ای، ۲.۴ برابر در ساخت، نگهداری و نیروی انسانی هزینه بردار است.

البته نکته قابل تامل این است که این روش (زباله سوز) برای حل مشکل پسماند درخصوص زباله های بیمارستانی مرسوم است.

از لحاظ ارزش افزوده و ایجاد اشتغال، زباله سوز کمترین میزان را به نسبت سایر روش ها به خود اختصاص می دهد. روش های تولید کمپوست یا بازیافت زباله در برابر شیوه زباله سوزی، از لحاظ مصرف انرژی، ۵ برابر مقرون به صرفه تر است. به کلی می توان تمامی مطالب را در جمله زیر خالصه کرد:  ” زباله سوز گران ترین و آلوده ترین روش برای تولید انرژی و مدیریت پسماند می باشد

محمد میرزایی، پژوهشگر حوزه پسماند

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *