آخرین اخبار

دیابت و فشار خون در کمین مازندرانی‌ها

تایج مراحل نخست اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون در مازندران نشان می دهد که از جمعیت غربالگری شده در حال حاضر حدود چهار درصد مشکوک به ابتلا این ۲ بیماری غیرواگیر هستند و بنا به گفته مسوولان امر بیشتر این افراد آزمایش های پیشگیرانه و درمانی بعدی آنها نیز مثبت است.
اشتراک گذاری
22 آذر 1402
منبع : ایرنا
کد مطلب : 2449

Visits: 0

وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی پویش ملی غربالگری دیابت و پُرفشاری خون را از ۲۰ آبان در سراسر کشور آغاز کرده که این پویش تا ۱۵ دی ادامه دارد. در این طرح شهروندان می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه‌های پزشک خانواده و خانه‌های بهداشت از خدمات رایگان غربالگری فشار خون و قند خون بهرمند شوند.

مازندران به واسطه اینکه از سال ۱۳۹۱ طرح پزشک خانواده در آن اجرا شده است و هر خانوار این استان زیر نظر یک پزشک و تیم سلامت قرار دارند از ظرفیت موجود برای اجرای پویش ملی غربالگری استفاده است و روزانه ۵۰ هزار نفر از مردم استان به مطب پزشکان خانواده خود مراجع می کنند و میزان قند و فشار خون آنها اندازه گیری می شود.

بیشتر از ۳۰۰ پزشک خانواده روستایی و همین تعداد ماما خانواده به جمعیت خانوار روستایی مازندران خدمات ارایه می دهند و همچنین بیشتر از ۵۰۰ پزشک خانواده شهری در این استان فعالیت دارند.

این پزشکان در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت هر پزشک خانواده به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر خدمات درمانی ارائه می کند و تمامی کنترل های لازم درمانی افراد از طریق این پزشکان برای افراد انجام می شود و در صورت نیاز به دریافت سطوح بالاتر دریافت خدمات اقدام لازم برای ارجاع به پزشک متخصص که در این طرح قرار دارند انجام می شود.

وجود همین زیرساخت بهداشتی و درمانی در مازندران باعث شده تا این استان در اجرای طرح های ملی از جمله پویش ملی غربالگی دیابت و فشار خون پیشرو باشد.

جمعیت بالای ۱۸ سال مازندران که مشمول این طرح غربالگری قرار دارند ۲ میلیون نفر است.

از ابتدای اجرای این پویش تاکنون ۶۵۰ هزار مازندرانی توسط پزشکان خانواده خود غربالگری دیابت و فشار خون شدند که از این تعداد ۲۵ هزار نفر مشکوک به این بیماری ها شناسایی شدند و طی مراحل بعدی برای اطمینان از ابتلای آنها آزمایش های بیشتر از آنها گرفته می شود.

طبق آمارها نزدیک‌ ۷۰ درصد مردم استان چاق هستند و همین معیار نیز خطر بیماری‌های دیابت و فشار خون را افزایش می‌دهد. در حالی که میانگین ابتلای جمعیت کشور به دیابت ۱۴ درصد است، در مازندران نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت به دیابت مبتلا هستند. ضمن این که مازندران در جدول استان‌های دارای مبتلایان به فشار خون بالا در رتبه پنجم قرار دارد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران در توضیح وضعیت اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون گفت که مازندران به عنوان استانی که مجری طرح پزشک خانواده نیز است توانسته با استفاده از این ظرفیت در زمینه اجرای این پویش ملی به خوبی عمل کند و جز استان های پیشرو کشور باشد.

رضا صفری عربی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به استفاده از ظرفیت پزشکان خانواده برای اجرای این پویش روزانه ۵۰ هزار نفر از مردم استان با مراجعه به مطب پزشکان خود فشار و میزان قند خون آنها اندازه گیری می شود.

وی ادامه داد:‌براساس استانداردهای تعریف شده برای مسجل شدن بیماری دیابت و فشار خون هر فرد با تکرار ۲ بار آزمایش و مثبت بودن آن افراد از سوی پزشکان خانواده به آزمایشگاه ها معرفی شدند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران گفت:‌تاکنون بیشتر از ۶۵۰ هزار مازندرانی در این پویش شرکت کردند و در این مرحله ۲۵ هزار نفر مشکوک به این بیماری ها هستند یعنی اینکه در مرحله نخست اندازه گیری قند و فشار خون آنها بالا بود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این افراد مشکوک مبتلا به بیماریهای دیابت و فشارخون شناسایی شدند برای باردوم به پزشکان خانواده دعوت می شوند تا آزمایش از طریق دستگاه ها در مطب انجام شود و در صورت مثبت بودن جواب آزمایش برای آزمایش دقیق تر به آزمایشگاه ها برای آزمایش رایگان معرفی می شوند.

صفری عربی، دقت در اجرا را جزو موارد تاکیدی در پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون در مازندران دانست و اظهارداشت: در روند اجرای سعی شده تا همه فاکتورهای لازم برای بالا بردن دقت در نمونه گیری خون افراد اعمال شود تا نتیجه آزمایش ها بدرستی و با دقت کامل بدست آید.

وی درخصوص استانداردهای لازم در انجام آزمایش های دیابت و فشار خون گفت:‌ برای این منظور پُرنبودن مثانه، ‌عدم فعالیت ورزشی نیم ساعت قبل از آزمایش، ‌نخوردن چای و قهوه و استراحت کامل مورد نظر است.

به گفته سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران در حال حاضر از جمعیت ۶۵۰ هزار نفری که در این غربالگری شرکت کردند حدود چهار درصد مشکوک به ابتلای این بیماری ها هستند که غالبا در مرحله تکرار آزمایش ها نیز جواب تست آنها نیز مثبت می شود و نشان می دهد این افراد مبتلا به بیماری هستند.

وی تاکید کرد که غربالگری و ردگیری دیابت و فشار خون در مازندران محدود به همین بازده زمانی نیست و این روند به صورت مستمر همواره پیگیری و توسط پزشکان خانواده رصد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *