آخرین اخبار

دریاچه ۱۰ هکتاری عباس آباد بهشهر کاملا خشک شده است.

دریاچه طبیعی عباس آباد بهشهر در بزرگترین باغ تاریخی ایران قرار گرفته است، باغی که در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ هجری قمری به دستور شاه عباس صفوی در دل جنگل‌های منطقه و در ۹ کیلومتری بهشهر ساخته شده است، باغی ۶۰۰ هکتاری که به عنوان یکی از باغ‌های تاریخی ایرانی در میراث جهانی یونسکو و به شماره ۷۴۵ در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی ایران ثبت شده‌است.
اشتراک گذاری
24 مرداد 1401
کد مطلب : 551

Visits: 0

این مجموعه تاریخی اگرچه شامل برخی بنا‌های قدیمی مانند کاخ، حمام، آسیاب آبی و دو برج آجری است، اما آنچه عباس آباد بهشهر را از سایر اماکن تاریخی منحصر بفرد کرده وجود دریاچه‌ای ۱۰ هکتاری در دل این مجموعه است.

تصاویر ارسالی از شهروند خبرنگار نشان می‌دهد این دریاچه اکنون کاملا خشک شده است.

مسئولان میراث فرهنگی مازندران می‌گویند این دریاچه طبیعی در سه فصل پاییز، زمستان و بهار پرآب است و با توجه به اینکه آب ذخیره شده دریاچه در بخش کشاورزی مناطق پایین دست استفاده می‌شود در ماه‌های پایانی تابستان دریاچه خشک می‌شود.

آن‌ها می‌گویند این روال طبیعی هر ساله در دریاچه عباس آباد اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه آب این دریاچه از نزولات جوی تامین می‌شود، بسته به میزان بارندگی‌ها آب دریاچه فروکش می‌کند.

بر اساس گزارش شرکت آب منطقه‌ای مازندران میانگین بارش باران در سه ماهه نخست امسال در استان نسبت به بهار پارسال ۲۳ درصد کاهش داشته است.

میانگین بارش فروردین ماه امسال در مازندران ۲۰ میلی متر، در اردیبهشت ۳۷ و در خرداد ۲۵ میلی متر بود و در سه ماه اول سال در مجموع ۸۲ میلی‌متر بارندگی در استان ثبت شد که ۴۰ درصد کمتر از پیش بینی هواشناسی بود.

مسئولان میراث فرهنگی می‌گویند خشک شدن دریاچه عباس آباد هیچ تهدیدی برای سازه چارطاقی داخل این دریاچه نیست و فرصتی برای مرمت این چارطاقی به آن‌ها می‌دهد./باشگاه خبرنگاران جوان

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *