آخرین اخبار

حاشیه‌های هیات دولت؛ روایتی از گشت ارشاد مدیران و پیگیری بین‌المللی محاکمه منافقین

در جلسه (چهارشنبه) بیست و دوم آذر ۱۴۰۲ وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آموزش و پرورش،‌ معاون حقوقی رئیس جمهور، وزیر علوم،‌ سخنگوی دولت، رئیس سازمان محیط زیست و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت با حضور در حیاط دولت پاسخگوی سوالات خبرنگاران شدند.
اشتراک گذاری
23 آذر 1402
منبع : ایرنا
کد مطلب : 2464

Visits: 0

جلسه هیات دولت این هفته به ریاست آیت الله رئیسی و با حضور اعضای کابینه برگزار شد و برخی از وزرا گزارش عملکردی دستگاه های اجرائی خود را به رئیس جمهور اعلام کردند.

رئیس کل بانک مرکزی دراین جلسه با اشاره به هدف‌گذاری انجام شده برای کاهش رشد نقدینگی به ۲۵ درصد، پایان سال ۱۴۰۲را زمان تحقق این هدف اعلام و اظهار داشت: نرخ رشد پایه پولی نیز که در ابتدای سال ۴۵ درصد بود، در حال حاضر به ۳۸.۵ درصد رسیده و با تدابیر اتخاذ شده و اقدامات در حال انجام تا پایان سال به زیر ۳۰ درصد خواهد رسید.

مثبت ۱۱ میلیارد دلار: تراز تجاری کشور

فرزین همچنین با اشاره به برخی مطالب منتشره مبنی بر منفی شدن تراز تجاری کشور گفت: صادرات برق، نفت و برخی کالاهای دیگر که صادرات آنها از مبادی گمرکی صورت نمی‌گیرد در گزارش گمرک کشور لحاظ نمی‌شود و لذا گزارش منتشره از سوی گمرک ملاک تراز تجاری کشور نیست؛ تراز تجاری کشور در ۶ ماهه ابتدایی سال مثبت ۱۱ میلیارد دلار بوده و حتی حساب جاری نیز ۶.۴ میلیارد دلار مثبت است.

رکوررد شکنی در سینما

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با ارائه گزارشی از حوزه فعالیت خود، به موفقیت‌های این وزارتخانه در حوزه سینمایی اشاره و از شکسته شدن رکوردهای مختلف در این زمینه خبر داد و گفت: بالاترین آمار تماشاگران سینما در سال‌های گذشته ۲۶ میلیون نفر بوده که با آمار و روال فعلی پیش‌بینی می‌شود تعداد تماشاگران سینما در سال ۱۴۰۲ از عدد ۳۳ میلیون نفر فراتر رفته و رقم فروش در سینمای کشور به هزار میلیارد تومان بالغ شود. آغاز فعالیت هزار و ۳۰۰ کانون فرهنگی-هنری بانوان در مساجد سراسر کشور نیز از جمله خبرهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه امروز هیئت دولت بود.

وزرا مسئول اصلی روایت اقدامات دولت

آیت الله رئیسی همچنین در این جلسه ضمن تشکر از گزارش‌های ارائه شده در جلسه، بر ضرورت روایت و تبیین دقیق، به‌هنگام و هنرمندانه پیشرفت‌ها و اقدامات صورت گرفته در دستگاه‌های مختلف تاکید کرد و گفت: مسئول اصلی روایت پیشرفت‌ها و اقدامات در وهله اول خود وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی هستند.

پس از جلسه هیات دولت،وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آموزش و پرورش،‌ معاون حقوقی رئیس جمهور، وزیر علوم،‌ سخنگوی دولت، رئیس سازمان محیط زیست و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در جمع خبرنگاران حضور یافتند و پاسخگوی سوالات خبرنگاران شدند.

پایان ۹ سال فراق از سرزمین وحی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عمره مفرده بعد از ۹ سال توقف از سر گرفته می شود و اولویت با افرادی است که ثبت نام کرده اند، گفت: بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت از ۲۸ آذرماه اعزام حج عمره مفرده آغاز می شود، افزود: از سازمان هواپیمایی و بانک مرکزی هم بابت همکاری تشکر می‌کنم.

اسماعیلی همچنین در واکنش به ماجرای پیرمرد گیلانی خاطر نشان کرد: این موضوع جدید و تغییر ساختارهای رسانه‌ای است. قبلا اگر فردی قصد بیرون دادن کاست یا نوار داشت باید هماهنگی های لازم را انجام می داد تا یک چیزی از او ضبط شود اما اکنون با همین تلفن همراه که در اختیار همه قرار دارد، اجرای افراد را به راحتی می توان ضبط و پخش کرد. همانطور که این فیلم از این شهروند گیلانی ما بیرون آمد امروز شما می‌بینید که در تانزانیا، آمریکا و هندوستان نیز همخوانی می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد که ما یک حوزه فرهنگی، هنری، قوی محلی و قومی داریم که در گیلان، آذربایجان و خراسان نیز وجود دارد.

دسترسی ۵ هزار و ۶۰۰ روستای جدید به اینترنت

وزیر ارتباطات هم گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون ۵ هزار و ۶۰۰ روستای جدید به اینترنت دسترسی پیدا کردند و تا پایان سال تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار نیز به اینترنت متصل خواهند شد. این تعداد روستا که در دولت سیزدهم به اینترنت متصل شدند، معادل ۴ سال پیش از آن است.

لغو رواید با ۳۲ کشور

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خاطر نشان کرد: پیشنهاد این وزارتخانه مبنی بر لغو روادید ۳۲ کشور با در نظر گرفتن اولویت ها در جلسه امروز هیات دولت به تصویب رسید.جمهوری اسلامی نشان داد که آمادگی دارد درها را به روی مردم دنیا باز کند و تسهیلات بیشتری برایشان فراهم کند تا مردم دنیا بتوانند به راحتی به کشور ما بیایند و از مزیت‌های آن استفاده کنند در کنار آن بسیاری از تبلیغات منفی، شایعات و ایران‌هراسی که امروز یکی از ترفندهای نظام استکباری است، خنثی شود.

نمایشگاه شکوه پارس دی ماه در پکن

ضرغامی با اشاره به اینکه نمایشگاه شکوه پارس دی ماه در پکن برگزار می شود ، اظهار داشت: مجوز خروج ۲۱۱ قلم شی تاریخی ارزشمند از دوره عصر آهن تا دوره صفویه که اشیا بسیار ارزشمندی هستند با مراقبت کامل صادر شده و مقرر شد که دولت چین این هزینه ها را تقبل کند.

۷۰ درصد از مدارس کشور شیر رایگان دریافت میکنند

وزیر آموزش و پرورش از روند توزیع شیر در مدارس ابتدایی گفت: این فرایند پس از یک وقفه ده‌ساله که تمام زیرساخت‌های آن از بین رفته بود، آغاز شده است و در مجموع از میان ۸ میلیون دانش‌آموز مقطع ابتدایی مدارس دولتی، ۷۰ درصد شیر را دریافت می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: پراکندگی توزیع شیر در استان‌ها متفاوت است، در ۱۲ استان پوشش صددرصدی و هفت استان تا ۷۰ درصد زیر پوشش طرح توزیع رایگان شیر قرار گرفته اند و هشت استان نیز قراردادهای خود را این هفته نهایی می‌کنند.

صحرایی افزود: در ۴ استان هیچ‌یک از شرکت‌های لبنیاتی خدمات ارائه نداده اند که این موضوع با وزیر کشاورزی مطرح شده و حتما صنایع لبنی که شیر در اختیار مدارس قرار ندادند به دلیل عدم ایفای نقش مهم به این وزارتخانه معرفی خواهند شد.

برکنری ۶۰ مدیر به دلیل سومدیریت

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به شعار رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد خاطر نشان کرد: مبارزه با فساد شامل دو بخش می‌شود؛ یکی مبارزه با فسادی که رخ می‌دهد است و دوم این است که گلوگاه‌های فساد بسته شود که دولت در هر دو زمینه اقدامات روشن و کم‌سابقه‌ای انجام داده است. به میزان بستن گلوگاه‌های فساد در دولت، از تشکیل پرونده در دستگاه قضایی کاسته خواهد شد.

به گفته خلجی ظرف دو سال گذشته، بیش از ۶۰ نفر از افراد در بخش‌های مختلف دولتی در فرایند گشت ارشاد مدیران جابجا شدند. برخی برکنار شدند، برای برخی پرونده ایجاد شده و برخی هم به دادگاه‌های اداری و دستگاه قضایی ارجاع داده شدند و این روند کم‌سابقه ادامه داد. رئیس جمهور به جد پیگیر این موضوع است.

لایحه حمایت از تولید پهپادهای غیرنظامی در دولت تصویب شد

سخنگوی دولت گفت: در راستای حمایت از نخبگان و فعالان تولید پهپادهای غیرنظامی امروز متن لایحه حمایتی در دولت تصویب شد و به مجلس ارسال می شود.

همچنین در راستای اجرای نهضت ملی مسکن و تسریع در ساخت مسکن مورد نیاز کشور و نیز حمایت از بهبود وضعیت معیشتی نیروهای مسلح، امروز آیین نامه ساخت و نوسازی خانه‌های سازمانی نیروهای مسلح به تصویب رسید، پیشتر در بودجه هم مفاد آن دیده شده بود و این آخرین آیین نامه اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۲ بود.

رصدِمیزان رضایتمندی مردم از کارکنان دولت

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان امور اداری از راه اندازی سامانه کیو. آر کد (QR) برای ارزیابی کارکنان و سنجش میران رضایتمندی مردم از آنها خبر داد.

مازوت‌سوزی در نزدیکی هیچ یک از کلان‌شهرها انجام نمی‌شود

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به موضوع مازوت‌سوزی اظهار داشت: به‌عنوان امین مردم اعلام می کنم که مازوت‌سوزی در هیچ یک از پالایشگاه‌هایی که نزدیک کلان‌شهرها و مراکز جمعیتی قرار دارند، انجام نمی‌شود و این اتفاق فقط برای نیروگاه‌هایی که دور از مراکز جمعیتی قرار دارند، می‌افتد. طبق ابلاغیه روز گذشته، چندین نیروگاهی که در کلان‌شهرها هستند، به هیچ وجه مجوز مازوت‌سوزی ندارند.

سلاجقه همچنین به کیفی‌سازی بنزین اشاره کرد و گفت: یورو ۴ وضعیت خوبی دارد و یورو ۵ هم در کلان‌شهرها توزیع می‌شود و در وضعیت کیفی‌سازی به خوبی پیش می‌رویم.

واردات اتوبوس‌های برقی از بهمن‌ماه

شهردار تهران با بیان اینکه قرارداد خرید ۲۱۹۴ اتوبوس برقی برای رفع مشکلات ترافیکی منعقد شده، گفت: از بهمن‌ماه امسال واردات آغاز می‌شود و تا سال دیگر تمام می‌شود.

زاکانی گفت: از سال گذشته تا به امروز هزار و ۸۶۰ اتوبوس تحویل گرفتیم که کمتر از هزار دستگاه آنها در خط فعال بود و در حال حاضر بیش از ۳ هزار اتوبوس داریم که ۲۰۵۰ دستگاه آن در خط فعال است.

واکنش به رد کلیات بودجه

معاون پارلمانی رئیس جمهور در واکنش به رد کلیات بودجه توسط مجلس خاطر نشان کرد: برخی ابهاماتی به عنوان نمونه درباره بحث افزایش مالیات بود در حالی که دولت در این دو سال اخیر به سراغ فرار مالیاتی رفت یا شبهاتی که درباره بازنشستگان مطرح شد. البته رئیس سازمان برنامه و بودجه در این باره توضیح و قول داد مساله حل می‌شود. همچین مسائل جمعی دیگری دخیل بود مثل اینکه برخی نمایندگان دلخوری‌هایی درباره تخصیص اعتبارات حوزه انتخابیه خودشان یا با مدیران استانی داشتند که با صراحت گفتند در بحث بودجه تلافی خواهیم کرد. امیدواریم با همدلی دو قوه کلیات به تصویب برسد.

«مصاف» سلاح پیشرفته ساخت وزارت دفاع است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امیر درباره جایگزینی سلاح «مصاف» با «ژ ۳» در نیروهای مسلح هم باید گفت که مصاف یک سلاح پیشرفته ساخت وزارت دفاع است که رفته‌رفته مجموعه‌هایی را با آن تجهیز می‌کنیم.

توسعه خوابگاه‌های متاهلی در دستور کار دولت

وزیر علوم درباره توسعه خابگاه های متاهلی بیان کرد: ما همه تلاشمان را می‌کنیم که از طریق تهاتر و فروش مازاد دانشگاه‌ها و همچنین اعتبارات اختصاص داده شده از طرف دولت برای طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، اعتباراتی را برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی پیش‌بینی کنیم.

احکام صادره در مورد منافقین به محاکم قضایی خارجی ارسال می‌شود

معاون حقوقی رئیس جمهور هم در جمع خبرنگاران گفت: پس از رسیدگی به پرونده منافقین و صدور احکام قضایی، آن بخش از احکام که قابلیت اجرا از طریق محاکم حقوقی و قضایی کشورهای دیگر را داشته باشد از طریق مرکز حقوق بین الملل به محاکم قضایی کشورهای مورد نظر برای شناسایی و اجرای احکام در خصوص منافقین ارائه خواهند شد.

وی در مورد میزان طلب ایران از بحرین هم خاطر نشان کرد: دولت مصوبه مجلس را درباره دعوای حقوقی با بحرین پیگیری خواهد کرد. البته موضوعات متفاوت است. یک دعوا مربوط به بانک مرکزی است که یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار آنجا داریم و یک دعوا هم مربوط به بیمه است که مبلغ آن کم و چند میلیون دلار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *