آخرین اخبار

بُرج‌های غیرمجاز «اَربه کلِه» رامسر تخریب می‌شود؟

اجرای احکام قلع و قمع ۲ برج بلند مرتبه غیرمجاز واقع در اراضی جنگلی روستای "اَربه کلِه" رامسر به گفته مسوولان امر به زودی محقق می شود که امید است دیگر پرونده های قطور ساخت و سازهای غیرمجاز در غرب مازندران مورد بازبینی قرار گیرد.
اشتراک گذاری
05 دی 1402
منبع : ایرنا
کد مطلب : 2547

Visits: 1

سوابق ساخت این ۲ برج مرتفع که یکی ۱۸ واحدی سکونتگاه خوش نشینان و دیگری ۲۰ واحدی در مرحله اسکلت باقی مانده به سال ۱۳۸۳ بر می گردد.

اربه کله یکی از روستاهای سرسبز بهشتی در همسایگی جنگل های هیرکانی و مشرف به دریای خزر است که در فاصله حدود هشت کیلومتری رامسر معروف به عروس شهرهای ایران واقع است و جزو بخش دالخانی است.

نکته دیگر آنکه حکم قلع و قمع این بناهای غیرمجاز برابر گزارش های رسمی و رسانه ای در سوم تیرماه سال گذشته مطرح و قرار بود با همراهی نماینده ویژه استاندار در مبارزه با جنگل خواری به دلیل آنچه که حاضران عدم همراهی کارشناسان دادگستری نامیدند، حکم اجرا نشد.

روابط عمومی استانداری مازندران هم همان زمان یعنی دوم تیرماه ۱۴۰۱ به رسانه ها گزارش داد با همراهی نماینده ویژه استاندار در مبارزه با جنگل خواری، کوه خواری و تعرض به منابع ملی در محل حاضر شدند ولی پس از چند ساعت انتظار نتیجه ای نداشته است.

این ۲ برج اگر چه هر کدام حدود ۱۰ طبقه در فضای روستایی رامسر ساخته شدند که خود جای سوال دارد، ولی چهار هزار و ۸۷۰ متر مربع از عرصه ملی تحت مدیریت منابع طبیعی را تصرف کردند و پس از شکایت دستگاه متولی شهرستانی، دادگستری نیز حکم قلع و قمع آنها را صادر کرده است.

آنچه گزارش شده به ظاهر سازندگان این بناها در ابتدا مجوز ساخت را در مکان دیگری دریافت کرده بودند منتهی با ارتباطی که با مسوولان وقت در آن زمان داشتند کلنگ احداث این بناها را در این اراضی جنگلی کوبیدند و امروز این موضوع مساله ساز شده به گونه ای رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور هم در نشستی به تازگی نسبت به تخریب این بناها تاکید کردند

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در پنجاه و پنجمین نشست اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد در درخت روز یکشنبه هفته جاری در محل این سازمان از برخورد قاطعانه با دانه درشت ها بابت دست اندازی به عرصه های ملی خبر داده است.

بُرج‌های غیرمجاز «اَربه کلِه» رامسر تخیب می‌شود؟ +فیلم

عباسعلی نوبخت در این نشست تاکید کرده در این ارتباط کارگروه ویژه پیرامون زمین خواری عرصه های منابع طبیعی تشکیل شده است. این مسوول گزارش داد بستر برای تخریب ۲ بنای مرتفع لوکس در شهر رامسر استان مازندران مهیا شده است.

بنا به اظهار نظر این مسوول، این بناهای مرتفع غیرمجاز در قالب ۱۰ طبقه بوده که طبقه همکف آن قیمت هر متر ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بر آورد شده و باید به زودی تخریب شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان آنکه عده ای با این تصور فکر می کنند می توانند از نفوذ عده ای استفاده کنند و به عرصه ملی دست انداری نمایند، گفته که این عرصه متعلق به همه ملت ایران است و نباید در اختیار عده ای باشد.

نوبخت ورود جدی مسوولان دستگاه مرتبط نسبت به تخریب این بناهای مرتفع را خواستار شد.

در این پیوند، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر گفت : حکم تخریب برج های غیر مجاز ساخته شده در عرصه جنگلی معروف به “برافراشته” حوالی روستای “اربه کله ” رامسر وارد گام اجرایی شده است.

مهرداد خزایی پول روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : عملیات ساخت ۲ برج یکی ۱۸ واحدی مسکونی و دیگری ۲۰ واحدی در حال ساخت مجوز احداث آن ها طبق مستندات موجود از سال ۱۳۸۳ دریافت شده است.

وی اظهار کرد : سازندگان این بناها طبق بررسی ها مجوز ساخت این برج ها را برای مکان دیگری دریافت کرده بودند منتهی این اتفاق در آن زمان نیفتاد و به شکل غیر مجاز اقدام به ساخت در عرصه جنگلی کرده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر گفت : برابر بررسی ها این افراد متخلف در اراضی جنگلی به گستره چهار هزار و ۸۷۰ متر مربع از آن سال تاکنون مشغول ساخت بودند که بنای ۱۸ واحدی به پایان رسیده و هم اکنون خوش نشینان در آن ساکنند منتهی بنای ۲۰ واحدی هم اینک به مرحله اسکلت رسیده است.

بُرج‌های غیرمجاز «اَربه کلِه» رامسر تخیب می‌شود؟ +فیلم

به گفته خزایی پول، پیگیری قضایی تخریب بنای مسکونی ۱۸ واحدی طبق مستندات موجود مربوط به سال ۱۳۹۴ بوده و همان زمان هم حکم صادر شد منتهی هر بار بنا به اعتراض مالک روند اجرایی حکم دچار تاخیر شد.

وی گفت : در زمان حاضر یکی از این بناها که ۱۸ واحد بوده ساکنان آن غیربومی و خوش نشین هستند و دیگر بنای ۲۰ طبقه هم در مرحله اسکلت رسیده و در گام نخست در نشست شورای تامین شهرستان رامسر این موضوع مطرح و تصمیم بر آن گرفته شد تا انشعاب آب، برق و گاز قطع شود و در مراحل بعدی نسبت به تخریب این بنا های غیر مجاز اقدام شود.

خزایی پول افزود : در زمان حاضر با توجه صدور احکام قطعی تخریب این بناها باید هرچه زودتر اجرایی شود و این مستلزم همراهی و همکاری بیشتر مسوولان است امیدوارم به زودی محقق شود.

ساخت وسازهای بلند مرتبه و افسار گسیخته در روستاهای شهرستان گردشگر پذیر رامسر که از سال ها پیش آغاز شد می تواند عامل توسعه این روستاها باشد و یا روستاها را به سمت بروز ناهنجاری ها و نابودی سوق می دهد؟

شهرستان ۷۰ هزار نفری رامسر که به سبب داشتن روستاهای بکر و گردشگری و شهرسازی مناسب همراه با جاذبه‌های طبیعی و دیدنی روزی به عروس شهرهای شمالی کشور معروف بود امروز به جای دیدن کوچه و بس کوچه‌های روستایی با خانه‌های ویلایی، شاهد ساختمان‌های بلند مرتبه در این منطقه هستیم.

شهرستان رامسر بر اساس جدول سرشماری سال ۹۵، دارای ۲۰۳ روستا است.

ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه در روستاهای رامسر از یک سو باعث از بین رفتن بافت روستایی می‌شود و از سوی دیگر سبب هجوم مردم دیگر شهرهای کشور برای خرید و اقامت در این مناطق خوش و آب و هوای شمالی خواهد شد. ضمن اینکه باید منتظر بود تا زمین‌های کشاورزی منطقه یکی پس از دیگر از بین برود و جای انان را آهن پاره و سیمان بگیرد.

بُرج‌های غیرمجاز «اَربه کلِه» رامسر تخیب می‌شود؟ +فیلم

گذری در روستاهای شهرستان رامسر نظیر ار به کله، لر سانور، سفید تمشک، سر لیماک، لتر، سرکو سرا و …که بخشی از آنها از پیشانی شهر رامسر قابل مشاهده هستند، در نگاه اول تمام آنچه که در گذشته از بافت روستایی در ذهن تداعی می‌کرد به یکباره از ذهن پاک می‌کند، ساخت و سازهایی خارج از بافت روستا، برج‌ها و ویلاهای چندین طبقه که تمام و کمال منظر روستا را نشانه رفته‌اند.

نگاهی به یک دهه گذشته به روستاهای این شهرستان حاکی از آن است که در دهه ۸۰ اوج خرید و فروش زمین در مناطق بالادست و خوش منظره رامسر به شمار می‌رود، و در یک سال اخیر نیز به دلیل تنش‌های آبی در کشور شهرستان رامسر به ویژه مناطق بالادست روستایی با موج مهاجرت‌ها از شهرهای اصفهان، کرمان، یزد و پایتخت نشینان مواجه شده است.

به اعتقاد کارشناسان موج جدید ساخت و سازهای افسارگسیخته در مناطق روستایی شهرستان رامسر علاوه بر افزایش سرسام آور قیمت زمین‌ها، باعث از بین رفتن زمین‌های کشاورزی و زمینه را برای مهاجر پذیری این مناطق برای ساکنان استان‌های دیگر فراهم می‌کند.

همچنین کارشناسان معتقدند شرایط در این مناطق به گونه‌ای پیش می‌رود که هویت این روستاها به علت تغییر کاربری‌های داخل و خارج از بافت از بین می‌رود و مرتفع سازی ساختمان‌ها نه تنها به چهره این روستاها آسیب می‌زند باعث از بین رفتن اشتغال روستاییان و منابع طبیعی این مناطق می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *