آخرین اخبار

بحران آپارتمان‌سازی بی‌ضابطه در پلاک‌های یک سواحل خزر

بحران آپارتمان سازی غیر اصولی و بی ضابطه در سواحل پلاک های یک و ۲ خزر بنا به گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران به عنوان یک چالش جدی اجتماعی و عمرانی مطرح بوده که نیاز است در چارچوب قانونی برای رفع آن اقداماتی صورت گیرد.
اشتراک گذاری
26 فروردین 1403
کد مطلب : 2860

Visits: 0

دستور صریح رئیس جمهور برای بازپس گیری حریم ۶۰ متری حریم سواحل خزر و پیگیری جدی استاندار مازندران سبب شد تا رویای دسترسی آسان و بدون دغدغه مردم ایران به طول ۴۲۴ کیلومتر سواحل مازندرانی خزر محقق شود.

طلسم تملک سواحل بعد از چندین سال انتظار بالاخره در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ با دستور صریح و ضرب الاجل ۲۰ روزه رییس جمهور و با اراده مجموعه مسوولان و مدیران دولت سیزدهم شکست که مخاطب این دستور در درجه اول دستگاه های دولتی بودند؛ به این معنی که تملکشان غیرقانونی بود و به همین دلیل هم رییس دولت سیزدهم برایشان ضرب الاجل تعیین کرد.

۴۷۳ کیلومتر از ساحل دریای خزر در مازندران وجود دارد که برابر با ۵۵ درصد از سواحل شمال کشور است، با اقدامات صورت گرفته اکنون ۴۲۴ کیلومتر از سواحل دریای مازندران در این استان آزادسازی شده است.

طبق اعلام مسوولان مازندران، به طور تقریبی همه دستگاه های دولتی حریم ۶۰ متری دریا را آزاد کرده اند بخش اندکی که باقی مانده است یا غیرقابل عقب‌نشینی است مانند بنادر که تاسیساتشان باید در حریم ۶۰ متری باقی بماند و یا این که نیازمند هماهنگی و زمان بر است.

اما با این وجود آپارتمان سازی های بی ضابطه در سواحل باعث شده چارچوب شهرسازی در مازندران به معنای واقعی از دهه های گذشته تاکنون در گام اجرایی قرار نگیرد.

در این پیوند سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران گفت: در نوروز بیش از ۲۰ میلیون مسافر در استان اقامت کردند که در برنامه ریزی ها باید به این مساله توجه شود.

احمد توکلی روز شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی مازندران که در سالن شهید رجایی استانداری مازندران برگزار شد، با بیان اینکه نیاز است تا برنامه‌های اجرایی براساس طرح آمایش سرزمینی در مازندران اجرایی شود، اظهار کرد: به دلیل عدم توجه به اجرای طرح آمایش سرزمینی، عمده طرح‌های مغایر با آنکه اجرا شد با چالش مواجه است و ضرورت دارد تا برای برون رفت از مشکلات، این طرح اجرایی بشود.

وی شناخت وضع موجود مازندران را برای سیاست‌گذاری در اجرای طرح‌ها بسیار مهم برشمرد، افزود: در تصویب طرح‌هایی از جمله تفصیلی، طرح هادی و دیگر طرح‌ها عدم شناخت دقیق و درست وضع موجود نمایان است.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران با اشاره به اینکه پلاک اول و دوم سواحل دریا بر اساس طرح، بنا بود تا واحدهای دو طبقه ساخته شود، یادآورشد: با توجه به تغییر ذائقه شهروندان و تمایل برای سکونت در آپارتمان‌های ساحل، ساخت برج در پلاک یک رونق گرفت و نیاز است تا مصوبات این بخش امکان سنجی و همگون بشود.

توکلی با بیان اینکه در طرح نهضت ملی مسکن زمین‌های با توان اکولوژیک درجه سه به بالا را ملاک ساخت قرار دادند، تصریح کرد: زمین‌های با این قابلیت عمدتاً در ارتفاع بالای هزار متر قرار دارند و در حالی که جمعیت در شهرها و نزدیک به شهرها ساکن هستند و دوری ساخت مسکن از محل تجمع جمعیت توجیه و استقبال ندارد.

وی با اشاره به اینکه در آمار جمعیتی مازندران نفوس ملاک است در حالی که در بازه زمانی فشرده ۲ هفته‌ای ایام تعطیلات نوروز ۲۰ میلیون اقامت در استان ثبت شد، خاطرنشان کرد: عمده ثبت اقامت مربوط به خانه دومی است و نیاز است تا در اعلام جمعیت مازندران، مسکن ملاک ارائه آمار قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *