آخرین اخبار

آخرین وضعیت سد فینسک- تغییر کاربری اراضی کشاورزی- استخدام مهندسی کشاورزی از زبان سخنگوی کمیسیون کشاورزی

Visits: 1آخرین وضعیت سد فینسک در مصاحبه خبرنگار مردم گرا با دکتر ذبیح الله اعظمی ساردویی سخنگوی کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم کرمان که پیرامون آخرین وضعیت سد فیسنک بحث شد که سخنگوی کمیسیون کشاورزی بیان داشت: یکی از نکات مهم در انتقال آب بین حوزه ای آب مازاد است و دیگری آنکه مبدا انتقال […]

اشتراک گذاری
25 آبان 1402
نویسنده : رضا افشین
منبع : سرویس سیاسی اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی مردم گرا
کد مطلب : 2154

Visits: 1

آخرین وضعیت سد فینسک

در مصاحبه خبرنگار مردم گرا با دکتر ذبیح الله اعظمی ساردویی سخنگوی کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم کرمان که پیرامون آخرین وضعیت سد فیسنک بحث شد که سخنگوی کمیسیون کشاورزی بیان داشت: یکی از نکات مهم در انتقال آب بین حوزه ای آب مازاد است و دیگری آنکه مبدا انتقال آب رضایت داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی ادامه داد: همکار بنده آقای زارعی این موضوع را بار ها در جلسات با وزیر نیرو مطرح می کرد و ما هم در استان کرمان مشابه این انتقال آب بین حوزه ای که را داریم که باعث مشکلات شده است.
دکتر اعظمی ادامه داد:‌ ما در کمیسیون کشاورزی بحث طرح تحقیق و تفحص انتقال آب بین حوزه ای را کلید زدیم و خوشبختانه این موضوع به نتیجه رسید و مورد بررسی قرار گرفت و در صحن مجلس مطرح رای آورد و ارجاع به قوه قضاییه داده شد.

تغییر کاربری اراضی کشاورزی در مازندران

در ادامه اعظمی در پاسخ به سوال خبرنگار مردم گرا درخصوص تغییرکاربری اراضی در مازندران بیان داشت:‌ همه اراضی استان مازندران درجه یک یا نهایت درجه دو هستند.
اعظمی ساردویی ادامه داد: ما در برنامه هفتم این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم، کلا تغییر کاربری اراضی درجه یک و دو خلاف قانون است.
وی افزود:‌ از نظر ما در کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی هر جایی که تغییر اراضی کاربری صورت بگیرد، شهرک سازی، ویلا سازی و فساد را هم بدنبال دارد و در نهایت باعث به خطر افتادن امنیت غذایی می شود.

واردات برنج و صادرات مرکبات

نماینده مردم کرمان درخصوص بحث واردات برنج و صادرات مرکبات اظهار داشت: برای ما در کمیسیون کشاورزی سوال است که مافیای برنج چطور اجازه پیدا می کنند که یکی دو ماه مانده به برداشت برنج، اقدام به واردات برنج می کنند!
ما این موضوع را پیگیری کردیم و امیدواریم دولت این مورد را رعایت کند.

وی بحث مرکبات گفت: گاهی اوقات سرما باعث از بین رفتن مرکبات می شود که این موضوع باید با حمایت مسوولان استانی برطرف شود.

اعظمی ادامه داد:‌ از ظرفیت پایانه صادراتی روماک و بندر امیرآباد در استان مازندران در بحث صادرات استفاده به خوبی استفاده نمی شود و باید وزارتخانه کشاورزی و هم معاونت توسعه و تجارت وزارت صنعت – معدن و تجارت و هم معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه باید پای کار باشند تا صادرات مرکبات بخوبی انجام شود.

استفاده از نخبگان بخش کشاورزی

سخنگوی کمیسیون کشاورزی در پاسخ به سوال استفاده از دانش آموختگان و نخبگان بخش کشاورزی بیان داشت:‌ در استان مازندران مهندسان و دانش آموختگان بخش کشاورزی زیادی دارد و از حد نرمال هم بالاتر است، پس بنابراین دولت نمی تواند تمام آنها را استخدام کند، اما باید شرایط را بگونه ای فراهم کنیم که این دانش آموختگان وارد بخش های خصوصی شوند.

وی افزود:‌ ما طرحی به نام استخدام ناظرین کشاورزی (یک ماده با ۹ تبصره) داریم که بنده در کمیسیون کشاورزی آن را اصلاح کرده، کمیسیون آنرا مصوب کرد، معاونت قوانین مجلس هم آن را بررسی، تایید و در دستور کار مجلس قرار گرفت. برای در نوبت قرار گرفتن این موضوع بالغ بر صد امضاء جمع شده است ولی هنوز نوبت آن نشده است چراکه هم برنامه هفتم توسعه را داریم و هم بحث برنامه و بودجه در دستور کار است.

این نماینده بیان داشت:‌ یک طرح دیگر هم با توجه به حفظ نباتات کشور و اینکه این بخش از کمبود نیروی متخصص رنج می برد آماده کرده ایم که حدود ۳۰۰ نفر مهندس کشاورزی با تخصص گیاه پزشکی در کشور می توانند به استخدام دولت در آیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *