آخرین اخبار

کلاهبرداران کنکور سرجلسه دستگیر شدند/ انتشار کلید جعلی در اینترنت

کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ در حالی به اتمام رسید که باز هم شایعاتی مبنی بر فروش سوال و کلید آزمون شنیده شد، اما تمامی دست‌اندرکاران این کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی و واقعی دستگیر شدند.
اشتراک گذاری
11 تیر 1401
65 بازدید
کد مطلب : 398

گروه دانشگاه: هر ساله قبل از کنکور وقتی استرس تمام وجود داوطلبان درسخوان را فراگرفته است، شایعاتی مبنی بر فروش سوال و صندلی و کلید آزمون و غیره شنیده می‌شود و داوطلبان و خانواده‌های آنها را مکدر می‌کند.

این شایعات بیش از آنچه که واقعیت داشته باشند با قصد بازی کردن با روح و روان دانش آموزان و داوطلبانی که رویای خود را در بهترین دانشگاه‌ها و بهترین رشته‌ها می‌بینند، پخش می‌شوند و در آخر با دستگیری کلاهبرداران تنها «عرض خود می‌برند و زحمت دست‌اندرکاران را زیاد می‌کنند».

در سال‌های اخیر فضای مجازی نیز به ابزاری جدی برای شایعه‌پراکنان و کلاهبرداران بدل شده است و در روزهای منتهی به برگزاری کنکور سراسری، کانال و صفحه‌ای نیست که با هدف جذب مخاطب بیشتر ارقام نجومی و ادعای دسترسی به سوالات را پیش از برگزاری کنکور مطرح نکند.

سال گذشته در زمان برگزاری کنکور هنر یکی از داوطلبان با ادعای ابتلا به بیماری کرونا توانست مخفیانه و با سوء استفاده از شرایط بیماری، گوشی موبایل با خود همراه داشته باشد و چند عکس از صفحه دفترچه کنکور پس از آغاز آزمون در فضای مجازی منتشر کند اما پس از دستگیری اعتراف کرد که این کار را به قصد تشویش اذهان کنکوری ها انجام داده است.

کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ در حالی برگزار شد که برخی هنوز معتقد بودند نباید در شرایط کرونایی آزمون برگزار شود اما قبل از شروع پیک پنجم پرونده برگزاری کنکور بسته شد. این بار حوزه‌های امتحانی به بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ حوزه در ۴۱۴ شهر و بخش افزایش یافت.

یک میلیون و ۱۱۱ هزار داوطلب در چهار روز به رقابت پرداختند و در نهایت در انتظار تصحیح پاسخنامه‌های خود هستند.

ادعای فروش ۳۰ میلیونی سوالات کنکور گروه علوم تجربی!

این بار هم فضای مجازی در آستانه کنکور محل رقابت کلاهبرداران در ارائه رقم‌های نجومی با ادعای دسترسی به سوالات بود. تمامی این افراد مدعی بودند که سوالات را در اختیار دارند و بخشی از پول را قبل از آزمون می‌گیرند و بخشی دیگر از پول را بعد از کنکور.

در برخی از این کانال‌های مجازی قیمت کل سوالات گروه علوم تجربی ۳۰ میلیون تومان، گروه علوم ریاضی ۲۵ میلیون تومان و گروه علوم انسانی ۲۳ میلیون تومان اعلام شده بود. برخی از آنها برای تاکید بر ادعای خود مباحثی از این دست که این تیم محرمانه کار می‌کند، تعداد انگشت شمار فروخته می‌شود و مدارک هویتی داده می‌شود را مطرح می‌کردند.

برخورد وزارت اطلاعات با شبکه‌های کلاهبرداری عرضه و فروش سوالات غیر واقعی کنکور ۱۴۰۰

اما این ادعاها با برخورد مراجع امنیتی روبرو شد و وزارت اطلاعات اعلام کرد که تحرکات چند شبکه کلاهبرداری که در زمینه عرضه و فروش سوالات غیر واقعی آزمون سراسری ۱۴۰۰ فعالیت داشتند، شناسایی شدند.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات آمده است: در راستای حفظ سلامت و آرامش روانی خانواده‌های داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور، با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، تحرکات چند شبکه کلاهبرداری که در زمینه عرضه و فروش سوالات غیر واقعی آزمون سراسری ۱۴۰۰ فعالیت داشتند؛ با هماهنگی دستگاه قضائی شناسایی و مورد برخورد قرار گرفته و تعدادی از سودجویان شبکه‌ای دستگیر شدند.

وزارت اطلاعات ضمن هشدار به کلاهبرداران در این زمینه، از تمامی داوطلبان کنکور و خانواده‌های آنها تقاضامند است؛ در ارتباط‌گیری با عناصر و عوامل سودجو که از دغدغه‌های به جای خانواده‌ها نسبت به آینده جوانان سوءاستفاده می‌کنند، مراقبت لازم به عمل آورده و از اقدامات نامتعارف در زمینه موفقیت در آزمون‌های سراسری پرهیز کنند تا از وارد شدن صدمات روحی و مادی به فرزندان و خانواده‌ها جلوگیری به عمل آید.»

ضمن اینکه پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) نیز اعلام کرد ۲۰ نفر از مدعیان فروش سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ دستگیر شده‌اند.

سردار وحید مجید رئیس پلیس سایبری کشور از دستگیری بیش از ۲۰ نفر از کسانی که اقدام به فروش سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ در فضای مجازی می‌کردند، خبر داد و گفت: در رصد پیش‌دستانه فضای سایبر، در بیش از ۱۰۰ کارگروه استانی و شهرستانی طی ایام منتهی به برگزاری کنکور سراسری سال ۱۴۰۰، تعداد زیادی سایت و تارنما که اقدام به فعالیت مجرمانه در این خصوص می‌کردند، مورد شناسایی قرار گرفتند.

دستگیری بیش از ۲۰ نفر درباره ادعای کذب فروش سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۰

این مقام ارشد انتظامی در ادامه از شناسایی و دستگیری بیش از ۲۰ نفر از مجرمان در کشور که با تبلیغات دروغین و کاذب مدعی فروش سوالات کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ پیش از برگزاری آن بودند، خبر داد و اظهار داشت: اقدام قضائی علیه تعدادی از مجرمان دیگر نیز در این حوزه در جریان است.

رئیس پلیس فتا ناجا افزود: در تحقیقات فنی و بررسی‌های به عمل آمده از مجرمان دستگیر شده مشخص شد تعدادی از داوطلبان کنکور با این ترفند مبالغ زیادی تحت عنوان بیعانه به این کلاهبرداران پرداخت کردند که ضمن مسدود کردن حساب‌های مالی این مجرمان اقدامات نهایی برای استرداد وجوه به فریب خوردگان صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: با توجه به هشدارهای متعدد این پلیس و سایر مسئولان سازمان سنجش، متاسفانه باز هم شاهد فریب تعدادی از متقاضیان بودیم ولیکن با تجزیه و تحلیل پرونده‌های قضائی سال ۱۴۰۰ در مقایسه با ادوار گذشته، شکوائیه‌های قضائی در این حوزه کاهش نسبتاً خوبی پیدا کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تمام سوالات کنکور تا ساعت و دقیقه نهایی برگزاری این آزمون در قرنطینه و پلمب قرار می‌گیرند، خاطر نشان کرد: هموطنان به هیچ عنوان هویت کاربری خودشان را در اختیار موسسات آموزشی غیر مجاز قرار ندهند تا در آینده سوء استفاده‌ای از آن‌ها صورت نگیرد.

در همین زمینه دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ مشکل جدی در زمینه انتشار عکس و کلید وجود نداشت و تاکنون مواردی هم که مطرح شده موردی و تقلب و تخلف بوده است.

وی افزود: در زمان برگزاری کنکور علوم تجربی در روز جمعه ۱۱ تیرماه یک عکس از صفحه دروس عمومی این گروه در ساعت ۹:۳۰ صبح منتشر شد که یک داوطلب با موبایل از سر جلسه آن را منتشر کرده بود که ۱۵ دقیقه بعد این داوطلب دستگیر شد و از ارسال سوالات اختصاصی جلوگیری به عمل آمد و می‌توان گفت همین عکس‌ها است که در فضای مجازی می‌چرخد و همه کانال‌های کلاهبردار ادعای تملک این عکس را دارند.

خدایی خاطرنشان کرد: همچنین در چند روز اخیر در فضای مجازی مطالبی تحت عنوان کلید کنکور ۱۴۰۰ مطرح می‌شود که با بررسی‌های صورت گرفته تمام آنها غلط بود و داوطلبان می توانند روز دوشنبه ۱۴ تیرماه که کلیدهای آزمون سراسری منتشر می‌شود این مطالب را با کلیدهای اصلی مقایسه کنند.

وی با اشاره به تشکیل کمیته مقابله با کلاهبرداران در زمینه ادعای فروش سوالات کنکور گفت: قبل از آزمون سراسری، هماهنگی‌های لازم با وزارت اطلاعات، پلیس امنیت و پلیس فتا و دادستانی انجام شد و برخورد با کانال‌های کلاهبرداری شروع شده بود که اکنون برخی از کانال‌ها بسته شده و به همه کاربران آن کانال‌ها هم اخطار داده شده است.

رئیس سازمان سنجش درباره تخلف و تقلب در جلسات کنکور گفت: تخلفات موردی همواره در آزمون‌ها وجود داشته، در برخی از حوزه‌ها مواردی داشتیم که موبایل را مخفی کرده بودند اما همه این موارد را شناسایی کرده‌ایم و طبق قانون رسیدگی به تخلفات در آزمون‌های سراسری با این افراد برخورد می‌شود.

وی با اشاره به صحبت‌های وزیر ارتباطات در زمینه اختلال در شبکه تلفن همراه گفت: در زمان برگزاری آزمون علوم تجربی در برخی نقاط با همراهی وزارت ارتباطات، کاهش سرعت اینترنت و اختلال در شبکه تلفن همراه را داشتیم تا از موارد این چنینی جلوگیری شود.

شناسایی اعضای کانال‌های کلاهبرداری کنکور ۱۴۰۰ سر جلسه آزمون

خدایی تاکید کرد: یکی از نکاتی که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند این است که بسیاری از این کانال‌های فعال در فضای مجازی عکس‌های سال گذشته را تکرار کرده بودند تا از نظر خودشان اعتماد داوطلبان را جلب کنند.

وی اضافه کرد: تمامی کانال‌هایی که در زمینه کلاهبرداری درباره کنکور ۱۴۰۰ فعالیت می‌کنند شناسایی شده‌اند و تمامی افرادی که در آن کانال‌ها عضو بودند نیز با هماهنگی مراجع امنیتی مربوطه در سر جلسه آزمون شناسایی شده و بعضاً از برخی از آنها موبایل ضبط شده است. با تمامی این افراد هم طبق قانون رسیدگی به تخلفات در آزمون‌های سراسری برخورد می‌شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: تمامی داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ اگر در زمان برگزاری آزمون با تخلف و تقلبی مواجه شده‌اند نیز می‌توانند آن را به سازمان سنجش گزارش کنند تا به آن رسیدگی شود.

به گزارش مهر، بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری در صورت «ارتکاب هرگونه عملی که موجب بی‌نظمی در برگزاری آزمون گردد یا همراه داشتن هرگونه وسیله غیرمجاز از قبیل وسایل ارتباط الکترونیکی (حتی به صورت خاموش) و دستگاه‌های حافظه‌دار» موجب محرومیت از آزمون می‌شود.

همچنین در این قانون موضوع کلاهبرداری و ادعای فروش سوالات نیز مورد توجه قرار گرفته است.

مواد «و – هرگونه تغییر غیرمجاز سوالات، اوراق و پاسخنامه‌های متقاضیان یا سایر مدارک و دفاتر مربوط به آزمون.»، «ز- افشای سوالات آزمون یا تلاش در جهت دستیابی و افشای آن یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون به هر نحو.» و «ح – خرید یا فروش سوالات آزمون یا پاسخ آنها یا شرکت یا معاونت در این امر قبل یا حین برگزاری آزمون اعم از اینکه سوالات یا پاسخ آنها واقعی یا غیرواقعی باشد.» مربوط به این موضوع هستند.

مجازات متخلفان بندهای (د)، (ه)، (و) (ز) و (ح) ماده (۵) هیأت‌های رسیدگی متهم را برای رسیدگی و اعمال جزای نقدی از ۱۰ میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد (۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا حبس از یک تا پنج سال یا هر دو مجازات به محاکم دادگستری معرفی می‌شوند./مهر

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *