آخرین اخبار

برآورد اولیه خسارت سیل به چالوس یکهزار میلیارد تومان

همزمان با فروکش کردن سیلاب چند روزه اخیر در مازندران سطح و میزان خسارت ها آشکارتر شد و طبق اعلام مدیریت بحران استانداری فقط در چالوس که کانون این سیلاب بوده ؛برآورده اولیه میزان خسارت یکهزار میلیارد تومان است.
اشتراک گذاری
11 مرداد 1401
کد مطلب : 515

Visits: 0

در میانه تابستان و گرمای سوزان بارش های شدید پنجشنبه شب به یکباره مردم مازندران را غافلگیر کرد و سرآغاز این حادثه طبیعی  با روان شدن گل و لای و ریزش کوه در جاده هراز خود را نشان داد به طوریکه این محور مواصلاتی و مهم استان را به مدت ۳۰ ساعت مسدود کرد .

با ادامه دار شدن این بارش ها تا روز جمعه هفتم مرداد ماه تغییر شرایط جوی چهره دیگر خود را نشان داد به طوریکه روستاهای بالادست شهرستان چالوس از اثرات این بارش ها آسیب جدی دید و ضمن تخریب زیر ساخت های آب ، برق ، گاز  ، جاده ای و زمین های کشاورزی چندین واحد خانه های مسکونی ، تجاری و پذیرایی وخدماتی را نیز از بین برد .

مردم ۲۴ روستای بالادست چالوس تا عصر روز گذشته با قطعی آب ، برق و مخابرات و انسداد راه مواجه بودند اما با حضور میدانی مسوولان بویژه استاندار مازندران در مناطق سیلزده ارائه خدمات و رفع مشکلات تسریع یافت به طوریکه سرپرست مدیریت بحران استانداری مازندران از رفع کامل مشکلات این روستاها خبر داد .

حسینعلی محمدی با اشاره به جلسه امروز ستاد مدیریت بحران که در محل شهرداری مرزن آباد برگزار شد ، گفت : در این جلسه پیگیر مصوبات ستاد بحران روز گذشته آخرین اقدامات انجام شده در محل مورد بررسی قرار گرفت .

وی افزود : براساس مصوبات روز گذشته ستاد مدیریت بحران مبنی بر بسیج امکانات برای بازگشایی مسیر روستاهای بالادست تعداد ماشین آلات سنگین در این محل از ۲۵ به ۳۳ دستگاه افزایش یافت .

سرپرست مدیریت بحران استانداری مازندران گفت : با بسیج این امکانات و نیروها در محل مسیر دزبن به دلیر بازگشایی شد .

وی ادامه داد : همچنین با حضور نیروهای بسیج سازندگی و کار شبانه روزی مسیر دیگر از پولاکوه به واسکول با احداث جاده جدید و استقرار پل های موقت تا امشب  بازگشایی خواهد شد .

محمدی با اشاره به اینکه هنوز راه اصلی  چهار روستا بالادست چالوس  مسدود است  ،گفت : حجم بالای گل و لا باعث شده تا این مسیر هنوز بازگشایی نشود و با بکارگیری یک دستگاه لودر بدنبال جمع آوری گل و لای و بازگشایی مسیر از محور ناتر هستیم .

برآورد اولیه خسارت یک هزار میلیارد تومانی در چالوس

محمدی با تاکید بر اینکه هنوز بخش های مختلف خسارت دیده از این سیل مشخص و بر آورد نشده است ،گفت : کارشناسان و ارزیابان در محل وقوع سیل حضور دارند و پس از انجام ارزیابی نهایی میزان دقیق خسارت ها مشخص می شود .

وی ادامه داد : در حال حاضر ۶۰ واحد مسکونی در این شهرستان ۱۰۰ درصد تخریب شد و علاوه بر این به بخش های مختلف کشاورزی به خصوص مزارع و باغات نیز خسارت هایی  وارد شده است که هنوز آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد .

به گفته سرپرست مدیریت بحران استانداری مازندران برآورد اولیه خسارت سیل به شهرستان چالوس یک هزار میلیارد تومان است که البته اعلام میزان دقیق خسارت ها منوط به بازگشایی تمامی مسیرها و حضور کارشناسان و ارزیابان در آن منطقه است.

وی پیش بینی کرد طی روزهای آینده میزان دقیق خسارت سیلاب اخیر اعلام شود .

تداوم خدمات در مناطق سیلزده مازندران/ برآورد اولیه خسارت سیل به چالوس یکهزار میلیارد تومان

تخریب ۸۰ درصدی سه رستوران در جاده کندوان

سیلاب اخیر به زیر ساخت های گردشگری مازندران خسارت زد و خسارت وارده به رستوران های بین راهی جاده کندوان است که باعث شده تا بخش اعظمی از این سه واحد پذیرایی بشدت دچار خسارت شوند .

بنا به اعلام اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران بیش از ۷۰  رستوران پذیرایی در جاده کندوان فعالیت می کنند که قدمت برخی از این واحدها به نیم قرن نیز می رسد .

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت : سیلاب اخیر به  سه رستوران بین راهی واقع در این جاده خسارت زد .

مهدی ایزدی درگفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : میزان خسارت به این واحدهای پذیرایی بیش از۸۰ درصد است که امکان ادامه فعالیت برای این واحدها بدلیل خسارت وارده وجود ندارد .

وی با اشاره به اینکه واحدهای پذیرایی و رستوران های این جاده قدمت بالایی دارند ، گفت : یکی از این رستوران های تخریب شده قدمت فعالیت آن به ۵۰ سال قبل برمی گردد و سالهاست در این مسیر مشغول خدماتدهی به مسافران است.

سرپرست میراث فرهنگی مازندران اظهار داشت : با برآورد میزان خسارت وارده به این سه رستوران مبلغ مورد نظر به استانداری اعلام می شود تا در بخش مرمت و بازسازی در لیست مجموعه های خسارت دیده از سیلاب اخیر قرار گیرند .

تداوم خدمات در مناطق سیلزده مازندران/ برآورد اولیه خسارت سیل به چالوس یکهزار میلیارد تومان

جبران خسارت پس از جمعبندی میزان خسارت ها

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران نیز با اشاره به اینکه حجم بیشتر خسارت سیلاب اخیر مربوط به روستاهای شهرستان چالوس است ، گفت : به دلیل مسدود بودن راه ارتباطی چند روستای در این شهرستان هنوز ارزیابی نهایی خسارت های وارده به اتمام نرسیده است .

علی اصغر آسمانی مقدم افزود : در حال حاضر کارشناسان ارزیاب این اداره کل در منطقه حضور دارند و میزان خسارت ها در حال بررسی است .

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن مازندران ابلاغ میزان پرداخت خسارت تا زمان جمعبندی آمار باقی خواهد ماند و پس از آن براساس مصوبه دولت در خصوص میزان و چگونگی خسارت ها به متقاضیان پرداخت خواهد شد .

ناپایداری جوی در مازندران ادامه دارد

طبق پیش بینی هواشناسی مازندران در حالی که نیروهای امدادی و خدماتی به صورت شبانه روزی در حال انجام وظیفه برای بازگشایی مسیرها و ارائه خدمات به سیلزدگان هستند ، همچنان با تقویت جریانات خنک شمالی ناپایداری های جوی تا پایان روز دوشنبه ادامه دارد.

بنابر این گزارش پیش‌بینی می شود که بارش رگباری باران تا اواسط هفته جاری در این استان تداوم داشته باشد.

هواشناسی شرایط جوی امروز مازندران را نیمه ابری دربعضی ساعات با افزایش ابر بویژه درارتفاعات با رگبار باران، وزش باد و احتمال رعدو برق با بیشینه دما در مناطق ساحلی وجلگه ای  بین ۲۶ تا ۳۱ و در ارتفاعات نیز بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سلسیوس پیش‌بینی کرده است.

هواشناسی شرایط جوی مازندران از را روز سه شنبه تا پایان هفته جاری صاف تا نیمه ابری همرها با افزایش نسبی دما پیش‌بینی کرده است./ایرنا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *