آخرین اخبار

نفوذ شیرابه به سفره آب زیرزمینی مازندران/به‌کارگیری فناوری نوین برای دفع پسماند

معاون عمرانی استانداری مازندران با اشاره به اینکه در فرایند رفع زباله باید مدیریت، لجستیک و بخش دپوی آن مورد بررسی قرار گیرد،گفت: شیرابه‌ زباله به سفره آب زیرزمینی رسیده است.
اشتراک گذاری
30 خرداد 1401
کد مطلب : 336

Visits: 0

رضا علیخانی بعد از ظهر امروز در دومین جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند استان مازندران با تاکید بر حفظ محیط زیست و حل مشکل پسماند در استان اظهار کرد: در حال حاضر هفت پروژه نیمه‌تمام امحای زباله با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در مازندران در حال اجرا است.

او با اشاره به اینکه در مازندران حدود ۴ هزار تن زباله تولید و در ۲۷ منطقه در حال دپو است، افزود: با توجه به اینکه  ظرفیت تمامی مناطق دپوی زباله اشباع شده است باید با بهره‌مندی از فناوری نوین برای رفع و امحا آن چاره‌اندیشی شود.

معاون عمرانی استانداری مازندران با اشاره به اینکه در فرایند رفع زباله باید مدیریت، لجستیک و بخش دپوی آن  مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: معضل زباله مازندران یک مسئله مهم زیست محیطی و اجتماعی است؛ شیرابه‌ها به سفره آب زیر زمینی رسیده است.

این مسؤول روان شدن شیرابه به رودخانه و آسیب‌رسانی به آبزیان را از دیگر معضلات جدی پسماند در مازندران دانست و گفت:  نفوذ شیرابه‌ زباله باعث از بین رفتن ماهی کپور دریایی در مازندران شد.

علیخانی تشکیل پژوهشکده راهبردی و عمرانی در دانشگاه نوشیروانی بابل را گام موثری در جهت علمی شدن فرایند کار دانست و اظهار کرد: معضل زباله در مازندران بحران تلقی می‌شود برای این موضوع باید فرایند اجرایی در نظر گرفته شود.

معاون عمرانی استانداری مازندران نخاله‌های شهری حاشیه شهرها را از دیگر موضوعات مورد بررسی در کارگروه مدیریت پسماند مطرح کرد و گفت: لازم است در چهار نقطه مازندران کارخانه‌هایی برای استفاده بهینه از نخاله‌های شهری احداث شود که نمونه آن در کلاردشت احداث شد.

وی افزود: تبدیل نخاله‌های شهری به آجر سفالی فرایندی است که می‌تواند اشتغال ایجاد کند.

معاون عمرانی استانداری مازندران پسماند روستایی را از دیگر موضوعات قابل بحث در کارگروه پسماند استان مطرح کرد و یادآور شد: برخی دهیاری‌ها درخواست خودروی حمل زباله را دادند؛ لازم است چند روستا به صورت مجموعه‌ای در کنار هم با کمترین هزینه زباله‌ها را در محلی جمع‌آوری و بعد به محل دپو زباله انتقال دهند. در وضعیت بحرانی از تهدید باید فرصت ایجاد شود.

به گفته‌ی علیخانی هفت مرکز امحای زباله در مازندران ظرفیت ۲ هزار تن زباله را دارد این در حالی است که در روزهای پایان هفته میزان زباله استان  روزانه به ۶ هزار تن می‌رسد. لازم است فرهنگ‌سازی و آموزش تفکیک زباله از مبدا در دستور کار محیط زیست قرار گیرد.

معاون عمرانی استانداری مازندران البته زباله سوز ساری حدود ۹ سال است که به بهره برداری نرسید. علیخانی در این جلسه و پیش‌تر نیز استاندار مازندران و شهردار ساری اعلام کردند که پروژه زباله سوز ساری از مصوبات سفر است و بحث ابنیه آن تا پایان امسال (۱۴۰۱) باید تکمیل شود.

وی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی نوین می‌تواند در حل معضل زباله موثر باشد، خاطرنشان کرد: در پروژه زباله سوز نباید از سیستمی آب‌بر استفاده شود.

به گفته علیخانی زباله‌سوز نوشهر ۸ تا ۱۲ لیتر در ثاینه اب مصرف دارد. در حال حاضر موضوع آب برای کشور به ویژه استان‌های شمالی حیاتی است.

این مسؤول مدیریت شیرابه را بحث مهم زیست محیطی دانست و ادامه داد: سرمایه‌گذاران و سازندگان کارخانه‌ زباله‌سوز باید در دفع شیرابه دقت بیشتری داشته باشند.

علیخانی با تاکید براینکه برای رفع زباله‌های بین راهی باید راه حل داشته باشیم، گفت: بدترین مدیریت زباله دفن آن است محیط زیست باید برای تولید کمتر زباله فرهنگ‌سازی کند.

فارس

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *