آخرین اخبار

معاون استاندار : با هیچ فرد و نهادی بابت تغییر کاربری اراضی در مازندران شوخی نداریم

Visits: 0روح الله سلگی روز پنجشنبه در نشست شورای برنامه ریزی استان در ساری افزود : اگر به صورت موردی و شهرستانی روند تغییر کاربری اراضی ملی و طبیعی در استان را ارزیابی کنیم می بینیم که به هیچ عنوان بسیاری از ساخت و ساز ها در قالب های مختلف اصولی و در چارچوب قانون […]

اشتراک گذاری
29 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 205

Visits: 0

روح الله سلگی روز پنجشنبه در نشست شورای برنامه ریزی استان در ساری افزود : اگر به صورت موردی و شهرستانی روند تغییر کاربری اراضی ملی و طبیعی در استان را ارزیابی کنیم می بینیم که به هیچ عنوان بسیاری از ساخت و ساز ها در قالب های مختلف اصولی و در چارچوب قانون نبوده است.

وی تصریح کرد : بی توجهی ها به عرصه های ملی و طبیعی باعث شده تا مشکلات فراوان زیست محیطی و تخریب محیط زیست را در استان شاهد باشیم و برای برون رفت از این چالش باید برنامه محور حرکت کرد و بر اساس برنامه چشم انداز و سند آمایش سرزمینی مجوز تغییر کاربری داده شود.

معاون استاندار مازندران توضیح داد : روزهای گذشته بازدیدی از یک مجتمع مسکونی ۳۵۰ واحدی در حال ساخت در بابل داشتم که مجوز ساخت و تغییر کاربری نداشت ، اما تمام مجوزهای استفاده از خدمات آب، برق و گاز را گرفته بود و به صراحت در آن زمین خواری مشهود بود ، اما مشخص نیست این افراد با چه نفوذی توانستند تا مرحله ساخت ساختمان پیش بروند.

وی اضافه کرد: در دیگر شهرستان های مازندران هم در تغییر کاربری عرصه های ملی وضعیت مساعد نیست و باید طبق قانون، جلوی تغییر کاربری های غیراصولی را گرفت.

سلگی گفت : با هیچ فرد و نهادی در ارتباط با تغییر کاربری غیر قانونی عرصه های طبیعی استان شوخی نداریم و به طور حتم طبق مقررات باید با متخلفان برخورد شود.

وی افزود : به دلیل نبود برنامه جامع و مشخص برای توسعه اقتصادی با حفظ محیط زیست، دستگاه‌های اجرایی تکلیف خود را نمی دانند و حتی شناختی از آمایش سرزمین هم ندارند که این رویه باعث می شود به صورت غیراصولی به صورت لکه ای و روند افزایشی شاهد تغییر کاربری در استان باشیم و در برخی از جلسات در گذشته با یک تصمیم و مصوبه اشتباه مجوز تغییر کاربری به اشخاص داده شود.

آمایش سرزمین به شناسایی توانمندی‌ها، امکانات، فرصت‌ها، منابع و استعدادهای مناطق مختلف و بررسی مناسب‌ترین گزینه‌های بهره‌برداری از آن برای ایجاد توازن و رابطه منطقی میان توزیع جمعیت و انجام فعالیت‌ها در پهنه سرزمین، اطلاق می‌شود.سند آمایش سرزمینی سند بالادستی و چراغ راه توسعه هر منطقه با توجه به شرایط خاص آن است.

با توجه به این که مازندران دارای محیط زیست شکننده و اراضی با ارزش کشاورزی است که امنیت غذایی کشور به آن گره خورده است ، بهره‌برداری از اراضی کشاورزی، جنگل ، ساحل و دریا در مازندران بدون داشتن سند آمایش سرزمینی در واقع کوره راهی است که به توسعه‌ استان ختم نمی شود./ایرنا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *