آخرین اخبار

زباله های بیمارستانی از جمله آلوده­‌ترین و سمی­‌ترین انواع زباله محسوب می‌­شوند

زباله‌های بیمارستانی به دسته های، زباله­‌های معمولی، زباله­‌های عفونی (ترشحات خونی و مایعات)، زباله‌­های تیز و برنده (ناشی از انواع سرنگ ها)، زباله­‌های شیمیایی (مواد شیمیایی و‌ داروها) می باشند؛ که در این میان سهم پسماندهای عفونی در شرایط كنونی حدود ۴۰ درصد پسماندهای بیمارستانی را تشكیل می‌دهد و این زباله ها به شدت بیماری‌زا، قابل اشتعال، سمی و دارای قابلیت خورندگی هستند و سالانه شش میلیون نفر در جهان به دلیل نبود مدیریت صحیح این پسماندها جان خود را از دست می دهند.
اشتراک گذاری
01 شهریور 1401
کد مطلب : 588

Visits: 0

دکتر روزبه مفیدیان، عضو بنیاد ملی نخبگان ریاست جمهوری در گفتگو با پایگاه خبری مردم گرا؛
زباله های بیمارستانی از جمله آلوده­‌ترین و سمی­‌ترین انواع زباله محسوب می‌­شوند که اگر در هنگام امحا و از بین بردن آنها نکات مهم و شیوه اصولی و مناسب دفع انجام نشود؛ می‌­تواند منجر به انتقال انواع بیماری و مشکلات حادی برای مردم شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه امروزه با گسترش ویروس کرونا در سطح جهان، نحوه تفکیک زباله های بیمارستانی اهمیت بیشتری پیدا کرده است، افزود:
زباله‌های بیمارستانی به دسته های، زباله­‌های معمولی، زباله­‌های عفونی (ترشحات خونی و مایعات)، زباله‌­های تیز و برنده (ناشی از انواع سرنگ ها)، زباله­‌های شیمیایی (مواد شیمیایی و‌ داروها) می باشند؛ که در این میان سهم پسماندهای عفونی در شرایط کنونی حدود ۴۰ درصد پسماندهای بیمارستانی را تشکیل می‌دهد و این زباله ها به شدت بیماری‌زا، قابل اشتعال، سمی و دارای قابلیت خورندگی هستند و سالانه شش میلیون نفر در جهان به دلیل نبود مدیریت صحیح این پسماندها جان خود را از دست می دهند.

دکتر مفیدیان تصریح کرد: اولین موضوع در جمع‌­آوری زباله­‌های بیمارستانی این است که نباید بیش از سه چهارم کیسه زباله بیمارستان پُر شود، و قبل از آن باید انتقال آنها به بخش زباله‌­ها صورت گیرد و هر کیسه برچسب نوع پسماند را داشته باشد و نیز به صورت دُرشت نوشته شود تا در هنگام جابجایی، پاک و یا کَنده نشود.

وی با اشاره به اینکه جان مردم قابل معامله و بازیچه دست سودجویان نیست افزود: براساس مصوبه سال ۸۳ مجلس شورای اسلامی، زباله های بیمارستانی، عفونی و شیمیایی که برای سلامت جامعه تهدید به حساب می آیند، باید ایمن سازی و تحت شرایطی مخصوصی دفع شوند. چنانچه پسماندهای بیمارستانی یا پزشکی بدون ملاحظات ویژه دفن شوند، تمام مواد داروی، عفونی و میکروبی وارد خاک و با اولین بارندگی وارد آبهای زیرزمینی می شوند که سلامت جامعه را به طرز وحشتناکی به خطر خواهند انداخت.

مدیر توسعه شرکت دانش بنیان مپسا ادامه داد: مواد شیمیایی موجود در این دسته از پسماندها، گاهی موجب جهش سلولی و در نهایت منجر به سرطان و یا بیماریهای مادر زادی می شود. شیرآبه های عفونی این زباله ها وارد آبهای زیرزمینی شده و سلامت مردم را به خطر می اندازد و همچنان که گفته شد این زباله ها بر خاک، آب و اکوسیستم اثرمنفی می گذارد. فقدان سیستمی مناسب برای نظارت بر زباله های خروجی از بیمارستان ها و انکار این موضوع از سوی مدیران دانشگاه علوم پزشکی می تواند بر حجم زباله های عفونی انباشته شده در اطرف شهرها بیافزاید و این موضوع به تهدیدی برای سلامت مردم تبدیل شود؛ از این رو می طلبد که مسئولان ذیربط هرچه سریع تر برای این موضوع چاره اندیشی کنند. سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی مردم گرا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *