آخرین اخبار

حدود ۱۰۰ هکتار از زمین‌های بندر امیرآباد با فسخ قرارداد سه کارخانه ورشکسته آزاد می‌شود

محمدعلی اصل سعیدی پور روز دوشنبه پس از بازدید خبرنگاران از ظرفیت های بندر آمیرآباد در یک نشست خبری از واحد تولیدی ام دی اف ، کارخانه فولاد و کاغذ سازی به عنوان سه کارخانه ای نام برد که به علت بی ارتباط بودن فعالیتشان با کارکرد بندر ورشکسته شده!اند. کارخانه تولید ام دی اف […]

اشتراک گذاری
02 خرداد 1401
99 بازدید
کد مطلب : 220

محمدعلی اصل سعیدی پور روز دوشنبه پس از بازدید خبرنگاران از ظرفیت های بندر آمیرآباد در یک نشست خبری از واحد تولیدی ام دی اف ، کارخانه فولاد و کاغذ سازی به عنوان سه کارخانه ای نام برد که به علت بی ارتباط بودن فعالیتشان با کارکرد بندر ورشکسته شده!اند.

کارخانه تولید ام دی اف بندر امیرآباد مرداد ماه سال ۹۹ بهره برداری شد. برای ساخت این کارخانه طبق اعلام مسوولان وقت ، در مجموع ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات بانکی و آورده بخش خصوصی سرمایه گذاری شد. معادل ۳۵ میلیون یورو از این اعتبار در قالب ارزی برای خرید ماشین آلات  از سوی دولت تخصیص داده شده بود. این واحد تولیدی سولزی وابسته به شرکت آرین شیمی است و زمینی به مساحت ۲۰ هکتار برایش در بندر امیرآباد اختصاص یافته بود . قرار بود در این کارخانه سالانه ۳۰۰ هزار متر مکعب تخته فیبری فشرده تولید و برای بیش از ۳۰۰ نفر هم شغل ایجاد شود .

کلنک مجتمع فولاد امیرآباد هم دهه فجر سال ۸۵ با هدف تولید اسمی ۴۰۰ هزار تن شمش فولاد در سال با سرمایه حدود ۷۰۰ میلیارد ریالی به زمین زده شد و قرار بود در زمان آغاز به کار برای ۵۰۰ نفر و در طرح توسعه یکهزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می کند.

کلنگ بزرگ ترین کارخانه کاغذ تحریر کشور هم سال ۸۷ در بندر امیرآباد  به زمین زده شد و فروردین سال ۹۶ با حضور میدانی رییس جمهور وقت به بهره برداری رسید. مسوولان وقت اعلام کرده بودند که این کارخانه قرار است با تولید سالانه ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار تن کاغذ تحریر ، حدود ۱۰ درصد نیاز کشور به واردات کاغذ تحریر را کاهش دهد.  برای ساخت این کارخانه در شرق مازندران هم یکهزار و ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده بود تا مشکل بیکاری این منطقه را حل کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد از استقرار بعضی از واحدهای تولیدی منافی با ماموریت های صنایع دریایی در بندر انتقاد کرد و افزود : بیش از یکهزار و ۲۰۰ فعالیت صنایع دریایی در دنیا وجود دارد که بندر امیر آباد ظرفیت ایجاد همه این صنایع را دارد و نیازی به تعریف و  اجرای واحدهای تولیدی خارج از ماموریت دریایی ندارد.

وی با تاکید بر این که بندر امیرآباد به نسل سوم بنادر کشور رسیده است ، توضیح داد : علاوه بر انجام فعالیت تخلیه ، بارگیری و نگهداری کالاها ، اکنون ۱۱ واحد تولیدی و صنعتی مرتبط با ماموریت های دریایی در محوطه بندر فعالیت دارند که کار بسته بندی و فرآوری کالاهای صادراتی و وارداتی را انجام می دهند.

سعیدی پور با اعلام این که در حال حاضر ۸۸۵ میلیارد تومان طرح های سرمایه گذاری از بخش خصوصی در بخش های فرآوری محصولات دامی و نفتی در این بندر دست اقدام و اجرا قرار دارد ، گفت: مجموع سرمایه‌گذاری جذب‌ شده بخش خصوصی از ۲ سال پیش تاکنون در این بندر حدود یکهزارو ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است که بیش از یکهزار میلیارد تومان آن به بهره برداری رسید و بقیه در دست اجرا است.

بهره برداری از طرح طرح اسکله رو رو ریلی تا پایان امسال 

مدیرکل بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد از طرح اسکله رو رو ریلی (Train Ferry) به عنوان یکی از ظرفیت های بالفعل این بندر به عنوان مصوبه سفر دولت سیزدهم به مازندران یاد کرد و گفت : طرح رو رو  شبکه ریلی داخلی و اتصال آن به شبکه سراسری راه‌آهن بزرگ ترین ظرفیت این بندر است که موجب تسهیل در صادرات کالا می شود و اکنون نیز با ۶۷ درصد پیشرفت در حال انجام است.

وی افزود : اگر چه ادامه اجرای این طرح با کمبود اعتبار مواجه شده است ، اما با تاکید دولت سیزدهم و حمایت وزارت راه و شهر سازی طبق برنامه با تخصیص اعتبار تا پایان امسال این طرح پس از گذشت ۲۰ سال به بهره برداری می رسد.

مزیت طرح اسکله رو- رو ریلی در این است که کشتی‌ها پس از پهلو گرفتن در اسکله نیاز به توقف طولانی مدت برای تخلیه بار توسط مکنده‌ها و یا جرثقیل نیستند و با سرعت بالا از اسکله رورو لوگوموتیوها، واگن‌های بار را از داخل کشتی خارج کنند تا علاوه بر خروج زود هنگام کشتی‌ها از اسکله، مجبور نباشند تا در دریا نیز روزها لنگر بیاندازند و در نوبت تخلیه و یا بارگیری بمانند.

حدود ۱۰۰ هکتار از زمین‌های بندر امیرآباد با فسخ قرارداد  سه کارخانه ورشکسته آزاد می‌شود

سعیدی پور با بیان این که در ۲ ماهه امسال ۵۷۳ هزار و ۲۴۳ تن عملیات تخلیه و بارگیری در بندر انجام شده که رشد چهار درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته گذشته دارد ، گفت: در سال‌های گذشته زیرساخت‌های خوبی برای توسعه کشور با صادرات کالا از بندر امیرآباد فراهم شده است که باید با رایزنی های اقتصادی در منطقه حجم تجارت خارجی کشور را افزیش دهیم.

وی با توضیح این که بسیاری از آحاد مردم از حداقل های اهمیت استفاده از صنایع دریایی بی اطلاع هستند ، افزود:  هفت استان دریایی در کشور وجود دارد که به نسبت فعالیت دریایی کشورهای پیشرفته بسیار عقب هستیم .

این مسوول با بیان یان که سه دانشگاه علوم دریایی نیز در کشور وجود دارد که باید توسعه بیابد ، اظهار داشت: اقتصاد بسیاری از کشورهای مختلف دنیا اقتصاد دریایی است در حالی که به نسبت وسعت دریایی هفت استان کشور به خصوص بندر امیر آباد کمترین فعالیت های اقتصادی را دارا هستیم.

به گزارش ایرنا، بندر امیر آباد با حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو- رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه می‌زند و ظرفیت فوق العاده‌ای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.

بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار می‌رود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد می‌شود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است./ایرنا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *