آخرین اخبار

تولید بیش از ۴ درصد برق کشور در نیروگاه نکا/چاره‌ای جز مصرف مازوت نداریم

سرپرست شرکت مدیریت تولید برق نکا با بیان اینکه نیروگاه‌ها اختیاری در انتخاب نوع سوخت مصرفی ندارند، گفت: واحدهای بخار نیروگاه نکا به دلیل عدم تخصیص سوخت گاز مورد نیاز همچنان از مازوت استفاده می‌کند.
اشتراک گذاری
12 تیر 1401
63 بازدید
کد مطلب : 405

تأمین برق همواره یکی از مولفه‌های مهم زیربنایی برای رفاه و توسعه اقتصادی بوده  و تولید برق در کشور ما تا حدود بسیار بالایی در طول سالیان سال از انقلاب این کشور را از وابستگی برق به کشورهای دیگر رها کرده است و خودکفایی در این بخش موجب شده است که شاهد توسعه و پیشرفت‌های فراوانی باشیم.

اگرچه در تولید برق در طول سال‌های مختلف مشکلی نداشتیم و وابستگی در این بخش وجود ندارد؛ اما چند سالی است که روند تأمین برق مورد نیاز کشور با مشکلاتی مواجه شده و موجب خاموشی‌های پیاپی شده است و اکنون در آغاز فصل گرم تابستان این نگرانی‌ها افزایش یافته و همین امر موجب شد تا با گذری در نیروگاه شهید سلیمی نکا و بازدید از واحدهای مختلف، از چگونگی تولید برق بگوییم و مدیریت مصرفی که اگر همه ما به آن پایبند باشیم؛ نه تنها خاموشی نخواهیم داشت؛ بلکه می‌توانیم به توسعه‌های بیشتری دست یابیم.

وابسته بودن تولید برق به منابع آب و از طرفی کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و فرارسیدن تابستان و عدم مدیریت صحیح در مصرف برق موجبات به هم خوردن توازن تولید و مصرف و افزایش خاموشی‌ها می‌شود؛ ضمن اینکه مردم امسال با شروع فصل گرما کلافه‌تر از گذشته، نگران قطعی‌های طولانی‌مدت برق و اختلال در شبکه آب‌رسانی و مواجه شدن با افت فشار و قطع آب هستند.

تولید بیش از ۴ درصد برق کشور در نیروگاه نکا

یک روز گرم تابستان و اینجا نیروگاه نکا، نیروگاه شهید سلیمی نکا یکی از بزرگترین نیروگاه‌های کشور است و بیش از ۴ درصد برق کشور را تولید می‌کند؛ این روزها در آغازین روزهای تابستان با تمام توان به فعالیت مشغول است و با وارد مدار کردن همه واحدهای بخار و بلوک سیکل ترکیبی پس از تعمیرات اساسی تلاش دارد تا برق مورد نیاز مردم را تأمین و مشکلات و نگرانی‌های ناشی از خاموشی در تابستان را از بین ببرد.

 نگرانی که اگر توسط من و شما با خاموش کردن یک لامپ اضافه، عدم استفاده از لوازم برقی غیرضروری در ساعات پیک مصرف و به نوعی مدیریت مصرف برق رعایت شود، به امیدی بزرگ برای همگان تبدیل می‌شود.

مدیریت مصرف برق برای جلوگیری از خاموشی‌ها

حسینعلی تازیکی سرپرست شرکت مدیریت تولید برق نکا هم نخستین تاکیدش بر مدیریت مصرف برق برای جلوگیری از خاموشی‌هاست و تأکید مهمش هم نوسازی و تزریق اعتبارات برای رفع فرسودگی‌های برخی تجهیزات و به خصوص لوله‌های بویلر نیروگاه نکاست.

نیروگاه نکا با قدمت بالای خود سالیان سال است که در حال تولید است و فرسودگی لوله‌های بولیر موجب می‌شود واحدهای مختلف آن برای بررسی و رفع اشکال از مدار خارج و با تعمیرات اساسی در اسرع وقت توسط کارشناسان و تکنسین‌ها به مدار تولید برگردد.

 همه واحدهای نیروگاه نکا در مدار هستند

تازیکی می‌گوید: نیروگاه شهید سلیمی نکا با تولید ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات یکی از بزرگترین نیروگاه‌های کشور، بیش از ۴ درصد برق کشور را تولید می‌کند و در شرایط فعلی در تابستان ۱۴۰۱ همه واحدهای نیروگاه نکا در مدار هستند و اکنون با ظرفیت عملی حدود یک‌هزار و ۹۰۰ مگاوات تولید داریم.

 فرسودگی تجهیزات و افزایش مصرف سوخت

وی در ادامه به مشکلات در راه تولید اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به فرسودگی لوله‌ها و مشکلاتی که در واحدهای مختلف داریم در این راستا با توجه به پیگیری‌های انجام شده نیازمند اعتبارات لازم از وزارت نیرو هستیم.

سرپرست شرکت مدیریت تولید برق نکا گفت: قدمت بالای نیروگاه شهید سلیمی نکا و فرسوده بودن لوله‌ها و رسوباتی که در لوله نشسته باعث می‌شود که مصرف سوخت این واحد نیروگاهی افزایش یابد.

محدودیت‌های نیروگاه؛ سوخت مازوت و پرتی آب 

وی یادآور شد: محدودیت‌های این شرکت سوخت مازوت، پرتی آب و فرسوده بودن لوله‌هاست و با توجه به اینکه سوخت واحدهای بخار نیروگاه در حال حاضر مازوت است؛ این امر موجب افزایش در مصرف آب می‌شود.

تازیکی با اعلام اینکه مصرف سوخت مازوت و فرسودگی‌های بخشی از لوله‌های بولیر نیروگاه نکا موجب شده است که سوخت و در نتیجه هزینه‌ها به شدت افزایش یابد، خاطر نشان کرد: نیروگاه در این بخش نیازمند تعویض لوله‌ها و تزریق اعتبارات است، تا ضمن سوخت بهینه و مناسب، در کاهش هزینه‌ها و پایداری شبکه تلاش شود و عمر تجهیزات نیز افزایش یابد.

 

نیروگاه به بهسازی و بازسازی نیاز دارد 

وی گفت: بهسازی، بازسازی و تعویض لوله‌های فرسوده فعلی در نیروگاه نیاز مهم نیروگاه است که در این بخش با محدودیت‌های مالی روبرو هستیم و امیدواریم با توجه به رایزنی‌های مختلف با وزارت نیرو به طور ویژه به نیروگاه نکا توجه شود و ضمن اینکه ایجاد نیروگاه جدید به خصوص بخار، بسیار هزینه‌بر است، لذا در شرایط کنونی کشور بهتر است، برای این نیروگاه و بهسازی و بازسازی این نیروگاه تلاش شود تا با تولید مناسب همچنان در مدار بوده و چراغ خانه‌ها، صنایع و کشور روشن بماند.

 نیروگاه‌ها اختیاری در انتخاب نوع سوخت مصرفی ندارند

سرپرست شرکت مدیریت تولید برق نکا با بیان اینکه نیروگاه‌ها اختیاری در انتخاب نوع سوخت مصرفی ندارند، افزود: بارها و بارها برای استفاده از گاز با شرکت گاز با شرکت گاز و مسؤولان مرتبط استانی و کشوری هماهنگی‌های لازم انجام شده، اما همچنان اولویت با منازل و صنایع دیگر است و واحدهای بخار نیروگاه نکا به دلیل عدم تخصیص سوخت گاز مورد نیاز همچنان از مازوت استفاده می‌کند و چاره‌ای جز این نداریم چرا که باید انرژی برق برای مصرف هموطنان عزیز تولید شود.

 تلاش برای پایداری شبکه برق

تازیکی می‌گوید: مازندران با توجه به شرایط ویژه و مسافرپذیر بودن، از شرایط خاص در تابستان برخوردار است که جمعیت ۳ تا ۳.۵ میلیون نفری مازندران در تابستان تا حدود ۲۰ میلیون نفر افزایش می‌یابد و این شرایط منجر به مصرف برق در نتیجه تولید برق بیشتر می‌شود و لذا ما در تابستان هر سال با خاموشی‌های مختلف مواجه‌ایم؛ اما همه تلاش ما برای پایداری شبکه برق کشور است و تلاش داریم تا خاموشی‌ها به حداقل زمان ممکن برسد.

وی با تأکید بر فرهنگ‌سازی در مصرف برق یادآور شد: فرهنگ‌سازی و اصلاح الگوی مصرف مهم است و در این راستا همه ما وظیفه داریم تا خود و دیگران را در این بخش ملزم به رعایت فرهنگ استفاده بهینه و به موقع از لوازم برقی کنیم و در ساعات پیک مصرف، استفاده از برق خود را به حداقل زمان ممکن برسانیم.

سرپرست شرکت مدیریت تولید برق نکا، پروژه آب شیرین‌کن را یکی از برنامه‌های مهم در نیروگاه نکا دانست که با هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی در حال حاضر فاز اول راه‌اندازی و وارد مدار شده و ۲ فاز بعدی با تلاش‌های کارشناسان فنی در دست انجام است.

کمک نیروی دریایی سپاه به نیروگاه نکا

به گزارش فارس، براساس آنچه اعلام شده است؛ یکی از مشکلات نیروگاه نکا تأمین میزان آب مورد نیاز از منابع دریای خزر برای سیستم‌های خنک‌کاری است، وجود گل و لای و رسوبات در حوضچه‌های آرامش نیروگاه سبب کاهش آب مورد نیاز دریا برای سیستم‌های خنک‌کاری واحدهای نیروگاه بخار و سیکل ترکیبی و پایین آمدن کارآیی نیروگاه در تولید انرژی می‌شد که نیروی دریایی سپاه برای حل این مشکل به کمک نیروگاه نکا شتافت.

حوضچه‌های آرامش نیروگاه متصل به دریای خزر است که آب دریا از آن به سمت نیروگاه هدایت و برای سیستم‌های خنک‌کاری ۴ واحد بخار نیروگاه نکا و واحد بخار سیکل ترکیبی استفاده می‌شود؛ اما ته‌نشین شدن رسوبات هدایت آب دریا را با مشکل مواجه کرده بود.

آخرین باری که حوضچه آرامش نیروگاه نکا لایروبی شده بود به حدود ۱۵ سال قبل برمی‌گردد و بر اساس قراردادی که نیروی دریایی سپاه با نیروگاه امضا کرد، لایروبی این حوضچه از سال ۱۳۹۸ آغاز شد.

نیروی دریایی سپاه از سال ۹۸ تا سال گذشته توانست حوضچه نیروگاه سیکل ترکیبی را لایروبی کند و امسال نیز لایروبی حوضچه آرامش واحد‌های بخار این نیروگاه را آغاز کرده است.

نیروی دریایی سپاه از سال ۹۸ تا سال گذشته توانست حوضچه نیروگاه سیکل ترکیبی را لایروبی کند و امسال نیز لایروبی حوضچه آرامش واحد‌های بخار این نیروگاه را آغاز کرده است.

به گفته سردار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه، در نیروگاه نکا ماهانه ۷ هزار متر مکعب لایروبی انجام می‌شود و قرار است عمق حوضچه به پنج متر برسد.

معوقه‌ای در بخش حقوق کارگران نداریم

سرپرست شرکت مدیریت تولید برق نکا در ادامه سخنان خود در مورد مشکلات کارگری می‌گوید: در حال حاضر مشکلی در این بخش نداریم و مشکلات همکاران در گذشته ناشی از تأخیر در پرداخت به موقع حقوق و مزایای رفاهی معوق بوده است که ساماندهی در این بخش انجام شده و معوقات اصلی کارگران پرداخت شد و حتی از ابتدای سال جاری درصد افزایش حقوق کارگری هم لحاظ شده است و اکنون معوقه‌ای در بخش حقوق کارگران نداریم و کمک هزینه رفاهی سال گذشته و یک‌ماه سال جاری پرداخت شد و مابقی با برنامه‌ریزی به همکاران پرداخت می‌شود.

تازیکی با اعلام اینکه تولید برق کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است، تصریح کرد: این امر در پیک مصرف و فصل تابستان بسیار مشکل خواهد شد و کارکنان نیروگاه باید با سختی بیشتری برای تولید پایدار برق و در مدار داشتن واحدها تلاش کنند و ساعت کاری بیشتری را صرف امور کرده و منجر به افزایش هزینه‌های بیشتری می‌شود؛ لذا مردم ما با دانستن این موارد باید در مصرف برق صرفه‌جویی کرده و با مدیریت مصرف، کمک کار ما برای تولید بیشتر و بهینه باشند.

وی افزود: اضافه کردن نیروگاه جدید نیازمند منابع مالی فراوان است و لذا باید با صیانت از تجهیزات و استفاده درست از امکانات و به روز کردن تجهیزات قدیمی برای تولید بهینه تلاش شود.

 بومی‌سازی قطعات مورد نیاز نیروگاه

سرپرست شرکت مدیریت تولید برق نکا اظهار کرد: در یک دهه اخیر در بومی‌سازی قطعات مورد نیاز نیروگاه شهید سلیمی نکا به توانمندی بالایی رسیدیم و با استفاده از توان نیروهای داخلی و فرزندان همین نیروگاه به خصوص در حوزه بازسازی حدود ۲ هزار نوع و بالغ بر ۷۵ هزار قطعه نیروگاهی از طریق مهندسی معکوس ساخته شد.

تازیکی خاطر نشان کرد: یکی از افتخارات مهم ما تولید قطعات با تکنولوژی بالاست که به توان بومی‌سازی پره‌های توربین در داخل کشور می‌توان اشاره کرد.

وی در پایان گفت: مصرف برق مهم است و صرفه‌جویی در شرایط ویژه و پیک مصرف تابستان مهم‌تر است و با توجه به اینکه بیش از ۴ درصد برق کشور را نیروگاه نکا تولید می‌کند، اگر سوخت گار تخصیص یابد و تعویض لوله‌های بویلر با تزریق اعتبارات اجرایی شود، می‌توانیم در عمل برق بیشتری تولید و بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم./فارس

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *