آخرین اخبار

تولد ری‌را در خانه نیما/ محصول جدید ایران خودرو در یوش معرفی شد

محصول جدید شرکت خودرو سازی ایران خودرو بنام ری‌را که برگرفته از مشهورترین شعر نیما یوشیج است شامگاه یکشنبه باحضور استاندار مازندران و مدیرعامل این شرکت در خانه نیما یوشیج در روستای یوش شهرستان نور معرفی شد.
اشتراک گذاری
07 شهریور 1401
62 بازدید
کد مطلب : 610

مدیرعامل ایران خودرو شامگاه یکشنبه در آیین معرفی آخرین محصول این شرکت در خانه نیما در روستای یوش شهرستان نور خاطر نشان کرد: ری را خودروی جدیدی است که توسط ایران خودرو تولید و به بازار عرضه خواهد شد. این خودروی کراس اوور بر اساس پلتفرم (IKP۱) شرکت پژو-سیتروئن ساخته و توسعه خواهد یافت.

مهدی خطیبی ادامه داد: ماشین ری را با دو موتور متفاوت به بازار عرضه خواهد شد. اولین موتوری که در این ماشین استفاده خواهد شد از نوع (TU۵) با حجم ۱.۶ لیتر است که می‌تواند ۱۱۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن‌متر تولید کند. در این خودرو از دو مدل گیربکس دستی و اتوماتیک استفاده خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: موتور دیگری که در ماشین ری را استفاده شده، موتور (EF۷) است. این موتور در نمونه‌های فول آپشن خودروی ری را استفاده خواهد شد. موتور (EF۷) که به آن (TCV) پلاس نیز گفته می‌شود ۱۶۴۵ سی‌سی حجم دارد. این موتور می‌تواند ۱۶۸ اسب بخار را در دور موتور پنج هزار دور در دقیقه تولید کند. همچنین این موتور می‌تواند گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر را در دور موتور ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو تصریح کرد: این خودرو در سال ۱۴۰۲ به مرحله تولید انبوه می‌رسد و به بازار عرضه خواهد شد.

ری‌را از مشهورترین اشعار نیما یوشیج است. این شعر که به دورهٔ پختگیِ اشعار نیما تعلق دارد، با ۲۴ سطر و ۴ بند، دارای وزن پایهٔ «مفعولُ فاعلاتُ مفاعیلُ فاعلن» است. «ری‌را» حاصلِ تک‌گویی یا نجوای شاعر با خود است و ابهام و اندوه را می‌توان درون‌مایهٔ اصلی آن دانست. شاعر با دستکاری وزن شعر و نیز استفاده از آرایه‌های واج‌آرایی، متناقض‌نما و آیرونی توانسته فضای پرابهام و رمزآمیز شعر را تقویت کند.
«ری را» … صدا می‌آید امشب
از پشت «کاچ» که بند آب
برق سیاه تابش تصویری از خراب
در چشم می‌کشاند.
گویا کسی است که می‌خواند…
اما صدای آدمی این نیست
با نظم هوش‌ربایی من
آوازهای آدمیان را شنیده‌ام
در گردش شبانی سنگین؛
ز اندوه‌های من
سنگین‌تر.
و آوازهای آدمیان را یکسر
من دارم از بر.
یک شب درون قایق دلتنگ
خواندند آنچنان؛
که من هنوز هیبت دریا را
در خواب
می‌بینم
ری را. ری را …
دارد هوا که بخواند.
درین شب سیا.
او نیست با خودش.
او رفته با صدایش اما
خواندن نمی‌تواند.
یوش روستایی است از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران است. این روستا به دلیل آن که زادگاه نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی است، شهرت یافته‌است. روستای یوش در البرز مرکزی در میانه جاده‌ای آسفالته شرقی-غربی به طول ۱۱۰ کیلومتر (از چهل کیلومتری آمل در جاده هراز تا پل زنگوله در جاده کندوان) واقع شده‌ است.
این روستا در دهستان شیخ فضل‌الله نوری قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ این روستا جمعیت آن ۱۵۴نفر (۵۷خانوار) است./ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *