آخرین اخبار

این هشت نفر؛ کاروان مازندرانی تیم ملی کشتی آزاد در صربستان

آزادکاران مازندرانی برای دومین سال پیاپی هشت وزن از ۱۰ وزن تیم ملی را در اختیار گرفتند تا یک بار دیگر سلطه مازندران بر کشتی آزاد ایران اثبات شود و این استان بیشترین سهم از حضور کشتی‌گیران آزادکار در مسابقات قهرمانی جهان را داشته باشد.
اشتراک گذاری
29 تیر 1401
کد مطلب : 473

Visits: 0

پس از پشت‌سر گذاشته شدن فرآیند انتخابی تیم ملی کشتی آزاد، تکلیف ترکیب نهایی این تیم برای حضور در مسابقات قهرمانی ۲۰۲۲ بلگراد روشن شد و برای دومین سال پیاپی مازندرانی‌ها هشت وزن از ۱۰ وزن تیم ملی کشتی آزاد را در اختیار گرفته‌اند. به جز علیرضا سرلک در ۵۷ کیلوگرم و یونس امامی در ۷۴ کیلوگرم، سایر آزادکاران تیم ملی کشتی یاران در مسابقات جهانی صربستان مازندرانی هستند.

پارسال که برای نخستین بار در تاریخ کشتی ایران هشت وزن تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان در اختیار آزادکاران یک استان قرار گرفت، بسیاری از کشتی‌دوستان مازندرانی امیدوار شدند که این روند درخشش آزادکاران اهل استان‌شان ادامه یابد و اکنون پس از یک سال همان اتفاق با وجود تعیین کردن فیلترهای متعدد تکرار شد.

رضا اطری، رحمان عموزاد، امیرمحمد یزدانی، محمد نخودی، حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور، محمدحسین محمدیان و امیرحسین زارع هشت کشتی‌بلد مازندرانی هستند که فرصت حضور در مسابقات قهرمانی جهان را برای خود فراهم کردند تا روی سکوی جهانی قرار بگیرند.

از جمع این هشت آزادکار مازندرانی، ۶ نفرشان پارسال نیز در مسابقات قهرمانی جهان نروژ ۲۰۲۱ حضور داشتند و روی تشک رفتند. حالا هشت آزادکار آماده مازندرانی که چهار نفرشان اهل پایتخت کشتی ایران یعنی جویبار هستند، دوباره فرصت دارند که در آوردگاه جهانی برای ایران افتخار کسب کنند و پرچم ایران را به اهتزاز در آورند.

رضا اطری – ۶۱ کیلوگرم

این هشت نفر؛ کاروان مازندرانی تیم ملی کشتی آزاد در صربستان

آزادکار ۲۸ ساله اهل بابل اطری که در جام تختی و در حضور همه مدعیان این وزن روی سکوی نخست ایستاد و به مرحله نهایی انتخابی تیم ملی راه یافت، توانست در گام پایانی رقیب خود یعنی داریوش حضرت‌قلی‌زاده را شکست دهد و دوبنده تیم ملی را در اختیار بگیرد. اطری در المپیک توکیو نیز عضو تیم ملی کشتی آزاد بود و پیشینه روی تشک رفتن در مسابقات جهانی را هم دارد. اما به کلکسیون افتخاراتش هنوز نتوانست مدال جهانی اضافه کند. اطری که پیش‌تر در وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی می‌گرفت اکنون به یک وزن بالاتر آمده و امیدوار است که در بلگراد نام خود را به فهرست مدال‌آوران جهانی کشتی آزاد برای ایران اضافه کند.

رحمان عموزاد – ۶۵ کیلوگرم

این هشت نفر؛ کاروان مازندرانی تیم ملی کشتی آزاد در صربستان

آزادکار جوان بهشهری از مدت‌ها پیش دوبنده تیم ملی برای مسابقات صربستان را به نام خود زد. او در مسابقات قهرمانی کشور و قهرمانی آسیا روی سکوی نخست ایستاد و رقیب مستقیم خود را نیز از پیش رو برداشت و صاحب دوبنده تیم ملی در مسابقات جهانی صربستان شد. عموزاد پارسال در نروژ نخستین تجربه جهانی‌اش را در ۱۹ سالگی به کارنامه‌اش اضافه کرد، اما نتوانست روی سکو برود. او که سال قبل در وزن ۶۱ کیلوگرم کشتی می‌گرفت نتوانست از مرحله حذفی مسابقات بالا بیاید. آزادکار بهشهری امسال در یک وزن بالاتر با توجه به تجربه‌ای که از سال قبل کسب کرده به دنبال روی سکو رفتن در بلگراد است تا نخستین مدال جهانی بزرگسالان را در ۲۰ سالگی به تابلوی مدال‌های خود بیفزاید.

امیرمحمد یزدانی-۷۰ کیلوگرم

این هشت نفر؛ کاروان مازندرانی تیم ملی کشتی آزاد در صربستان

کشتی‌گیر ۲۲ ساله جویباری هم مانند اطری و عموزاد امسال به یک وزن بالاتر رفته و به دنبال این است که کار ناتمامش در اسلو را در بلگراد تمام کند. او که با درخششی چشمگیر پارسال در مسابقات قهرمانی جهان توانست فینالیست رقابت‌ها شود و مدال نقره را در نخستین تجربه جهانی بزرگسالان تصاحب کند، امیدوار است امسال در یک وزن بالاتر بتواند طلای جهان را تصاحب کند. یزدانی با وجود مدال‌آوری در مسابقات سال قبل به دلیل رفتن به یک وزن بالاتر باید در چرخه انتخابی تیم ملی شرکت می‌کرد و توانست با شکست دادن همه رقبا در جام تختی ملی‌پوش شدن خود را مسجل کند.

محمد نخودی – ۷۹ کیلوگرم

این هشت نفر؛ کاروان مازندرانی تیم ملی کشتی آزاد در صربستان

آخرین آزادکاری که به ترکیب تیم ملی کشتی آزاد برای رقابت‌های جهانی صربستان اضافه شد محمد نخودی آزادکار اهل جویبار بود. او باید برای تصاحب دوبنده تیم ملی در آخرین مسابقات رنکینگ جهانی که چند روز پیش در تونس برگزار شد حضور می‌یافت و با هم‌استانی خود یعنی علی سوادکوهی رقابت می‌کرد. رقابتی که در نهایت با طلایی شدن نخودی در این رقابت‌ها پایان یافت تا برای دومین سال پیاپی دوبنده تیم ملی به نام او سند زنده شود.

نخودی پارسال نیز ملی‌پوش ایران در مسابقات قهرمانی جهان بود و توانست پس از پشت‌سر گذاشتن همه رقبا، در فینال مقابل جردن باروز معروف امریکایی قرار بگیرد. اما از پس این رقیب نامدار بر نیامد و روی سکوی دوم وزن ۷۹ کیلوگرم ایستاد. او نیز مانند امیرمحمد یزدانی به امید تبدیل نقره سال قبل به طلا در انتظار مسابقات جهانی صربستان است.

حسن یزدانی – ۸۶ کیلوگرم

این هشت نفر؛ کاروان مازندرانی تیم ملی کشتی آزاد در صربستان

شاخص‌ترین کشتی‌گیر ایران در آوردگاه‌های جهانی طی سال‌های اخیر، امسال به دنبال کسب چهارمین مدال طلای جهان است. یزدانی برای تصاحب دوبنده تیم ملی در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی حضور یافت و با پیروزی مقابل علیرضا کریمی یک بار دیگر بی‌رقیب بودن خود در ایران را اثبات کرد.

چهره محبوب کشتی ایران و جهان که پارسال جدال تاریخی‌اش با دیوید تیلور امریکایی و پیروزی حرفه‌ای و نابش جذابیت‌های کشتی برای دوست‌داران این ورزش در جهان را افزایش داده بود، امسال نیز به دنبال کسب مدال طلاست و باز هم باید با دیوید تیلور رقابت کند. کشتی‌دوستان سراسر دنیا از مدت‌ها پیش این دو کشتی‌گیر را فینالیست وزن ۸۶ کیلوگرم مسابقات صربستان پیش‌بینی کرده‌اند و منتظر برگزاری مسابقه فینال هستند.

کامران قاسم‌پور – ۹۲ کیلوگرم

این هشت نفر؛ کاروان مازندرانی تیم ملی کشتی آزاد در صربستان

دوبنده وزن ۹۲ کیلوگرم تیم ملی کشتی آزاد برای مسابقات جهانی صربستان در اختیار کامران قاسم‌پور قرار گرفته است. آزادکار پرتلاش جویباری که پارسال پس از چند سال پشت خط ماندن به دلیل هم‌وزن بودن با حسن یزدانی تصمیم گرفت به یک وزن بالاتر برود و در وزن جدیدش آن‌قدر خیره‌کننده ظاهر شد که حالا امید کسب مدال طلا برای ایران است. قاسم‌پور در مسابقات نروژ ۲۰۲۱ مقتدرانه فینالیست شد و در دیدار نهایی مقابل جی‌دن کاکس کشتی‌گیر نامدار امریکایی ایستاد و با شکست او صاحب مدال طلای جهان شد.

او برای تکرار حضورش در مسابقات جهانی، منتظر ماند تا رقیبش در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی مشخص شود. در این مرحله به مصاف امیرحسین فیروزپور همشهری خود رفت و توانست با شکست او برای دومین سال پیاپی دوبنده تیم ملی را در اختیار بگیرد.

محمدحسین محمدیان – ۹۷ کیلوگرم

این هشت نفر؛ کاروان مازندرانی تیم ملی کشتی آزاد در صربستان

کشتی‌گیر ساروی و فرزند عسگری محمدیان یکی دیگر از مازندرانی‌های تیم ملی کشتی آزاد در صربستان است. دوبنده این وزن پارسال در اختیار مجتبی گلیج بود و مدال برنز جهانی نروژ نیز توسط این کشتی‌گیر تنکابنی کسب شد. اما امسال محمدحسین محمدیان در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی توانست رقیب هم‌استانی‌اش را در دو مسابقه از سه مسابقه انتخابی شکست دهد و راهی مسابقات جهانی شود. محمدیان با توجه به ناکامی‌اش در المپیک توکیو و آمادگی‌اش در این روزها و غیبت کشتی‌گیر نامدار روس یعنی عبدالرشید سعدالله‌اف، انگیزه بالایی برای روی سکو رفتن و کسب یک مدال جهانی دارد.

امیرحسین زارع – ۱۲۰ کیلوگرم

این هشت نفر؛ کاروان مازندرانی تیم ملی کشتی آزاد در صربستان

پدیده آملی سنگین‌وزن کشتی آزاد جهان که پارسال با شکست دادن غول‌های این وزن یعنی طاها آکگول و گئو پتریاشویلی توانست پس از ۳۲ سال طلای سنگین‌وزن کشتی آزاد را به نام ایران ثبت کند، امسال نیز با آمادگی کامل برای تکرار طلای سال قبل توانست دوبنده تیم ملی را در اختیار بگیرد. زارع در مرحله پایانی انتخابی تیم ملی توانست امیررضا معصومی را مقتدرانه شکست دهد و دوبنده سنگین‌وزن تیم ملی کشتی آزاد ایران را در اختیار خود نگه دارد. آزادکار آملی که پارسال پس از شکست دادن پتریاشویلی با حرکتی نمادین خود را پادشاه جدید سنگین‌وزن جهان معرفی کرد، امسال به دنبال حفظ این عنوان است.

پارسال و در مسابقات جهانی نروژ رحمان عموزاد از بهشهر در وزن ۶۱ کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی از جویبار در وزن ۶۵ کیلوگرم، عرفان الهی از تنکابن در وزن ۷۰ کیلوگرم، محمد نخودی از جویبار در وزن ۷۹ کیلوگرم، حسن یزدانی از جویبار در وزن ۸۶ کیلوگرم، کامران قاسم‌پور از جویبار در وزن ۹۲ کیلوگرم، مجتبی گلیج از تنکابن در وزن ۹۷ کیلوگرم و امیرحسین زارع از آمل در وزن ۱۲۵ کیلوگرم عضو تیم ملی بودند که حاصل حضورشان کسب ۶ مدال بود. به عبارتی دیگر  از ۷ مدال کسب شده توسط کاروان ایران سه طلا، دو نقره و یک برنز حاصل تلاش آزادکاران مازندرانی در رقابت‌های نروژ بود.

آزادکاران مازندرانی در  رقابت‌های جهانی صربستان ۲۰۲۲ فرصت دارند که عملکرد درخشان سال گذشته را بهبود بخشند و رد پای مازندران در تاریخ‌سازی و افتخارآفرینی برای ایران را پررنگ‌تر از گذشته کنند.

مسابقات قهرمانی جهان در سال ۲۰۲۲ از ۱۰ تا ۱۸ سپتامبر (۱۹ تا ۲۷ شهریور)  در شهر بلگراد پایتخت صربستان برگزار می‌شود./ایرنا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *