آخرین اخبار

افزایش ابتلا به کرونا در مازندران/ غول خفته بیدار شد

مراجعه روزانه ۷۰۰ نفر افراد مبتلا و یا مشکوک به کرونا به مراکز درمانی مازندران در سایه عادی‌انگاری اقشار مردم نشان می‌دهد که سویه اومیکرون بعد از مدت‌ها افول این روزها دوباره نفس چاق کرد تا لباس آبی کرونایی را از تن جغرافیای مازندران درآورده ، شنل قرمز را جایگزین کند.
اشتراک گذاری
16 تیر 1401
کد مطلب : 425

Visits: 0

به گزارش خبرنگار ایرنا، چندماهی بیشتر از فوتی‌های دو رقمی و مبتلایان سه رقمی کرونا در مازندران نمی‌گذرد که خیالمان بابت این ویروس مرموز راحت شده بود ، اما حالا برخی خبرها و آمارها از احتمال جدی شیوع دوباره در استان حکایت دارد.

دلیل روند صعودی ابتلا یا مشکوک به اومیکرون در روزهای گذشته در مازندران نیاز به تفسیر ندارد چرا که در ماه‌های گذشته مردم در یک اقدام جمعی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را به حداقل ممکن رساندند و به گفته صاحبنظران همین رویه باعث شده یک بار دیگر موضوع افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در استان در صدر اخبار قرار بگیرد.

دلیل این عادی انگاری‌ها را در کنار یک تصمیم از سوی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا ، باید در تصورات شهروندان مازندرانی هم جست و جو کرد که در قالب جملاتی چون «کرونا تمام شده چون در روزهای گذشته موارد فوتی در مازندران ثبت نشد. میگن کرونا دیگر شدت کشندگی قبلی را نداره. علائم اومیکرون مثل سرماخوردگی آبریزش بینی و گلودرده با خوددرمانی و خوردن دمنوش هم قابل درمانه. اومیکرون نیاز به پزشک و بیمارستان نداره و فقط باید استراحت کنی. با یه مُسکن هم میشه اومیکرون را درمان کرد و…»

نشر این گونه مطالب به صورت زنجیروار در محافل و دهها گزاره دیگر از این دست در فضای مجازی در کنار سکوت رسانه های رسمی سبب شد تا بنای مقابله کرونا بعد از افول روند شیوع آن در ماه‌های گذشته از همان ابتدا در استان کج گذاشته شود و نتیجه آن بی‌رغبتی در تدوام رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی در اماکن عمومی و خصوصی و شیوع مجدد اومیکرون با علایم سردرد، بدن درد، گلو درد و در برخی مواقع با علایم گوارشی در بین مازندرانی‌های مبتلا باشد.

البته تنها مردم مقصر رقم خوردن چنین وضعیتی در مقابله شیوع دوباره کرونا در مازندران نیستند چرا که سخنگوی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا نیز برای این که زندگی مردم به روال عادی در دوران پساکرونا روی غلتک بیفتد در چهارم تیرماه امسال اعلام کرد که « در اماکن روباز شهرهای زرد و آبی کرونایی کشور الزامی به استفاده از ماسک وجود ندارد» که این تصمیم با انتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت مواجه شد و این منتقدان معتقدند تصمیم گیرندگان به احتمال متوجه نیستند که عادی انگاری‌های کرونایی چه مصیبتی برای مازندران به ارمغان خواهد آورد.

تازه ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در دهم تیر ماه منتشر شده نشان می دهد که در حال حاضر ۶ شهرستان مازندران در وضعیت زرد و ۱۶ شهرستان دیگر استان در وضعیت آبی قرار دارند. قرار گرفتن نکا و گلوگاه در شرق،  سوادکوه شمالی در مرکز و چالوس، عباس آباد و نوشهر در غرب مازندرن در وضعیت  زردکرونایی و همچنین بهشهر، میاندورد، ساری، قائمشهر، جویبار، سیمرغ، سوادکوه، آمل، بابل، بابلسر، محمودآباد، فریدونکنار، نور، کلاردشت، تنکابن و رامسر در رنگ آبی کرونایی نشان می‌دهد که در تمامی نقاط استان با تصمیم ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا، هزاران مسافری که روزانه وارد مازندران می‌شوند و قاطبه آنان در فضای روباز مانند دریا، جنگل و بوستان ها حضور می‌یابند دیگر الزامی به استفاده از ماسک ندارند و به باور صاحبنظران این تصمیم در شیوع دوباره کرونا در استان نقش غیرقابل انکاری دارد.

با این حال با ورود به فصل تابستان و حضور گردشگران که این روزها آزادانه و بدون استفاده از ماسک می‌تواند در اماکن روباز استان به تفریح بپردازند، بسیاری از خانواده‌های مازندرانی هم به پیروی از این تصمیم و از خدا خواسته ماسک زدن در اماکن عمومی را کنار گذاشتند و  نتیجه آن شیوع دوباره کرونا در استان بوده که روز به روز هم در حال اوج گیری است.

از سوی دیگر عمق بی توجهی به خطر شیوع دوباره اومیکرون در مازندران طی چند هفته گذشته زمانی بهتر قابل فهم است که با چند هفته نخست شیوع سویه دلتا مقایسه شود. هنگامی که سویه دلتا تابستان سال گذشته شروع شده بود، در عرض کمتر از یک هفته رعایت پروتکل های بهداشتی به بالای ۷۰ درصد رسیده بود. مراکز تست گیری کرونایی مملو از شهروندانی بود که نتیجه تست بیش از ۶۰ درصدشان منفی اعلام می شد. اضطراب و نگرانی به حدی بالا بود که بسیاری از شهروندان ساعت ها برای گرفتن اسکن ریه در مراکز تصویربرداری منتظر و در صف می ماندند تا به اصطلاح خودشان با «مطمئن ترین روش» نتیجه منفی مبتلا نشدن به کرونا را  دریافت کنند.

محدودیت های سفت و سخت کرونایی از همان روزهای نخست به اجرا درآمده بود. رسانه ها مملو از خبرها و گزارش ها و هشدارها در باره خطرات شیوع دلتا بود. تعطیلی مشاغل اجتماع محور و ترددهای خودرویی خود به خود این هشدار را به شهروندان می رساند که باید رعایت کنند تا جان سالم به در ببرند ، اما این روزها نه خبری از دغدغه های اصحاب رسانه درباره شیوع دوباره کرونا وجود دارد و نه تصمیمی قاطع برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی در استان وجود دارد و اگر همه این گزاره ها را که کنار هم قرار بدهیم، بخشی از پاسخ پرسش طلیعه گزارش تا حدودی مشخص می شود؛ «خودکرده را تدبیر نیست» این دقیقا ضرب المثلی است که این روزها در خانواده های مازندرانی زیاد شنیده می‌شود، بویژه خانواده‌هایی که به صورت جمعی به اومیکرون به دلیل نقض دستورالعمل های کرونایی مبتلا شده‌اند؛ خیلی‌ها در عروسی و بعضی‌ها در عزا و آن تعداد هم در دورهمی های خانوادگی پایان هفته مبتلا شده اند، کم نیستند.

افزایش ابتلا به کرونا در مازندران/ غول خفته بیدار شد

بی‌تفاوتی در آیینه آمار

ماحصل این سهل انگاری‌ها و تقلیل حساسیت‌های اجتماعی در ارتباط با شیوع دوباره اومیکرون، بی‌تفاوتی ۴۰ درصد جامعه هدف مازندران به تزریق دز سوم واکسن و کاهش میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به کمتر از ۲۰ درصد است.

اومیکرون با جهش قابل توجهی در حال اشغال تخت های بیمارستانی مازندران است که بستری کرونایی کمتر از ۳۰ نفر در ماه خرداد را به حدود ۷۰ نفر در روز ۱۶ تیرماه رسانده است و با ادامه شیوع کرونا به باور صاحبنظران باید در آینده نه چندان دور با روزهای بدون فوتی کرونایی در استان خداحافظی کنیم، چراکه اکنون از مجموع تعداد بستری شدگان، ۱۶ نفر در بخش مراقبت های ویژه قرار دارند که از این تعداد ۶ نفر در زیر دستگاه اکسیژن در حال نفس کشیدن هستند.

آن گونه که تا کنون شهروندان مازندرانی با اومیکرون رفتار کرده اند، گذشته است و نمی توان به عقب بازگشت، ولی کارشناسان می گویند از این پس را می توان مدیریت کرد و باید به صورت همگانی و هماهنگ در این زمینه عمل کرد تا بتوان ابتدا سرعت این سویه را کم و سپس مهارش کرد.

کارشناسان بهداشت و درمان بر این اعتقادند که باتوجه به سرایت‌پذیری بسیار بالای ویروس اومیکرون، در صورت ادامه روند بی‌توجهی بهداشتی و سایر هشدارها، این ویروس ۱۰۰ درصد می‌تواند به ویروس غالب در مازندران در هفته‌های آینده مبدل شود و برای برون رفت از این چالش باید در ارتباط با قطع زنجیره انتقال اقدام مثبتی در استان صورت گیرد.

افزایش ابتلا به کرونا در مازندران/ غول خفته بیدار شد

لزوم ردیابی‌های خانگی و شغلی

در ورای موضوعات مطرح شده بسیاری از صاحبنظران می‌گویند با افول شیوع و کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر کرونایی، در ماه‌های گذشته برخی طرح‌های قطع زنجیره انتقال در مازندران دیگر کارایی خود را از دست داد بود چرا که عملا تعداد افراد مبتلا به کرونا آنقدر در استان کاهش یافت که اجرای طرح ردیابی‌های خانگی و شغلی کرونایی‌ها، توجیه علمی نداشت، اما این روزها با شیوع دوباره اومیکرون باید با همکاری پزشک خانواده آزمایش نمونه گیری کرونا باردیگر در استان مازندران فراگیر شود.

یک پزشک خانواده در شهرستان جویبار در گفت و گو با ایرنا افزود: از ماه‌ها قبل در ارتباط با شیوع  دوباره اومیکرون در مازندران اطلاع رسانی‌هایی را به افراد مراجعه کننده به درمانگاه کرده بودیم، اما با توجه به تزریق بموقع دزهای اول و دوم واکسن کرونا و ثبات مقطعی در روند شیوع این ویروس، نگرانی مردم در ارتباط با اومیکرون بسیار کم شد.

دکتر حسن منظوری گفت : با روند افول کرونا و بازگشت زندگی مردم به روال عادی اقشار مردم به این باور رسیدند که کرونا در استان تمام شد و حتی بسیاری از صاحبنظران و مسوولان با صراحت گفتند که اومیکرون به پایان رسیده که برخی افراد عوام‌فریب در فضای مجازی از این گفته ها سوءاستفاده کرده با ترویج واکسن گریزی و عادی انگاری، حساسیت اجتماعی شیوع کرونا در آینده را بسیار کم اهمیت جلوه دادند.

وی افزود : اکنون که آمار بستری ها کرونایی در مازندران افزایش یافته است به نظر می‌رسد که تازه بسیاری از مردم حساسیت و خطر دوباره اومیکرون را درک کردند و به پیش بینی می کنم در روزهای آینده همکاری اقشار مردم با کادر درمان برای تزریق به‌موقع واکسن و همچنین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی افزایش یابد.

این پزشک خانواده تصریح کرد: یکی از رویه‌های اصولی برای مهار کرونا، قطع زنجیره انتقال و بیماریابی است و پزشک خانواده در مازندران می تواند با برقراری تماس‌های تلفنی از افراد تحت پوشش بخواهد که هرگونه علایم بیماری سرما خوردگی مانند کوفتگی بدن، سر درد، آبریزش بینی و گلو درد را اومیکرون تلقی کنند و به مدت ۱۰ روز خود را قرنطینه کنند.

منظوری اضافه کرد: همچنین باید به صورت فراگیر بیماریابی اومیکرونی‌ها در مازندران باردیگر فعال شود چراکه با اجرای این طرح می‌توان در کمترین زمان ممکن برای قطع زنجیره انتقال در استان اقدام کرد.

وی تصریح کرد: به طور حتم اگر برای مهار اومیکرون با اجرای طرح بیماریابی، تزریق واکسن و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقدام خاصی صورت نگیرد، در ماه‌های آینده افزایش و چهاررقمی شدن مبتلایان کرونایی در بازه زمانی ۲۴ ساعته در مازندران محتمل است.

افزایش ابتلا به کرونا در مازندران/ غول خفته بیدار شد

حساسیتی که باید برانگیخته شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که با توجه به شیوع دوباره اومیکرون، باید اقشار مردم از بی خیالی در ارتباط با کرونا دست بردارند و حساسیت آنها در ارتباط با لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و تزریق دز سوم واکسن کرونا برانگیخته شود.

دکتر فرهاد غلامی افزود : همواره در ماه‌های گذشته تاکید کردیم که تزریق دو دز واکسن کرونا در مازندران پایان کار نخواهد بود و باید به طور حتم مردم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی  و تزریق دز سوم واکسن را توامان در دستور کار قرار دهند،  اما متاسفانه رویکردهای عوام گرایانه برخی از مردم در ارتباط با اومیکرون و پایان همه گیری کرونا، باعث شد که این روزها بار دیگر شاهد شیوع دوباره این ویروس خطرناک در استان باشیم.

وی با بیان این که میزان تزریق دز سوم واکسن کرونا در  مازندران در بین جامعه هدف ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر حدود ۶۰ درصد است، گفت: به دلیل گذشت ۶ ماه از زمان تزریق این دز تکمیلی و کاهش مقاومت بدن در برابر کرونا از مردم استان می خواهیم نسبت به تزریق دزهای تکمیلی این واکسن اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که باید بار دیگر حساسیت اقشار مردم نسبت به شیوع کرونا برانگیخته شود، گفت: رعایت دستورالعمل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک در اماکن پر تردد و عمومی و خصوصی در استان با جدیت دنبال شود و به طور حتم با عزم همگانی و پرهیز از عادی‌انگاری می‌توان روند شیوع اومیکرون در استان را بار دیگر کاهش داد.

غلامی گفت : تسریع در پوشش واکسیناسیون در جمعیت‌های معرض خطر، تمرکز ویژه در میان گروه‌های واکسینه نشده و کسانی که واکسیناسیون آنان ناقص است، قطع زنجیره انتقال، افزایش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک از راهکارهای اساسی برای عبور از اومیکرون در مازندران است.

وی افزود: در زمان حاضر میزان مراجعات سرپایی کرونا اقشار مردم استان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طبق تحلیل داده‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی مازندران به نسبت هفته های گذشته رشد چشمگیری داشته و اکنون به صورت روزانه حدود ۷۰۰ نفر افراد مبتلا یا مشکوک به کرونا به مراکز درمانی مراجعه می کنند و نمونه گیری ۱۶ درصد از افرادی که از آنان تست کرونا گرفته می شود، مثبت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، سردرد، گلو درد، کوفتگی و بدن درد و همچنین علایم گوارشی را از جمله علایم افرادی مشکوک و مبتلا به کرونا که به مراکز درمانی استان مراجعه کردند، اعلام کرد.

براساس آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران اکنون ۷۰ نفر در بیمارستان های استان به دلیل ابتلا به کرونا بستری هستند که از این تعداد ۱۲ نفر در بخش اطفال، ۱۶ نفر هم در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *