آخرین اخبار

استاندار مازندران و سفیر فنلاند بر همکاری در مدیریت پسماند و جنگل تاکید کردند

سفیر فنلاند در جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه با استاندار مازندران در ساری دیدار و گفت‌و گو کرد و دو طرف در این دیدار بر همکاری در مدیریت پسماند و جنگل تاکید کردند.
اشتراک گذاری
31 خرداد 1401
90 بازدید
کد مطلب : 339

سید محمود حسینی پور در دیدار « کاری کاهیلوتو » با وی که در دفتر کارش در استانداری مازندران در ساری صورت گرفت با اعلام آمادگی برای همکاری دوجانبه در حوزه هایی چون مدیریت پسماند و جنگل، اظهار کرد: علاقه مند هستیم با انتخاب نماینده بتوانیم به یک تفاهمنامه اولیه برسیم تا بر اساس آن، اقدامات بعدی تنظیم شود.

دو طرف همچنین درباره تقویت همه جانبه همکاری ها بویژه در حوزه محیط زیست و انتقال دانش فنی مربوط به جنگلداری هوشمند به تبادل نظر پرداختند.

فنلاند از کشورهای مهم همراه با تکنولوژی پیشرفته در حوزه های مربوط به حفظ جنگل هاست و به همین دلیل سرسبز ترین کشور جهان معرفی شده است.

سفیر فنلاند از روز شنبه هفته جاری به مازندران سفر کرد و در این مدت  علاوه بر دیدار با مسئولان حوزه محیط زیست، دیداری با فعالان اقتصادی استان و مسئولان اتاق بازرگانی مازندران داشت. بازدید از شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران نیز بخشی از برنامه‌های سفر سفیر فنلاند به مازندران بوده است. استفاده از تجارب فنلاند در حوزه محیط زیست و پسماند مهم ترین موضوعی بود که در دیدارها و بازدیدهای کاهیلوتو مورد تاکید قرار داشت.

فنلاند یکی از کشورهای موفق د ر زمینه حفاظت از محیطزیست و فناوری‌های نوین مرتبط به این حوزه است .این کشور علاوه بر این که در حوزه آب و محیط زیست با مازندران وجه اشتراک دارد ، با توجه به سطح پوشش جنگلی گسترده‌اش در حوزه درخت و جنگل نیز دارای مشابهت ها و اشتراکاتی با این استان است.

مدیریت پسماند، مدیریت و بهره‌برداری اصولی و علمی از جنگل‌ها، مدیریت و بهره‌برداری از معادن، پرورش ماهی در قفس، آموزش فرهنگ محیط زیست و برخی مسائل دیگر مرتبط با محیط زیست که فنلاند بالاترین شاخص‌های بین‌المللی مرتبط با آن‌ها را دارد ، از محورهایی بود که در دیدارها و بازدیدهای سفیر فنلاند در مازندران مورد توجه و بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مازندران طی سال‌های اخیر چند بار دیگر نیز میزبان دیپلمات‌های سفارت فنلاند بود. اسفند ۱۳۹۵ هاری کمرانین سفیر پیشین فنلاند در تهران سفری به مازندران داشت که در آن سفر چند دیدار اقتصادی از جمله نشست با فعالان اقتصادی و بازدید از شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران رقم خورد. در آن سفر اعلام شد که قرار است مناسبات اقتصادی و بازرگانی بین فنلاند و مازندران افزایش یابد. کمرانین که پیش از آن هم به مازندران سفر کرده بود، فروردین ۱۳۹۶ نیز یک سفر دیگر به مازندران داشت.

فنلاند با حدود ۵.۵ میلیون نفر جمعیت یکی از اعضای اتحادیه اروپاست که بین کشورهای عضو این اتحادیه وضعیت باثبات‌تری در اقتصاد دارد. بخش مهمی از اقتصاد فنلاند به صادرات وابسته است که شامل ماشین‌آلات و تجهیزات، مواد شیمیایی، آهن‌آلات، الوار، کاغذ و خمیر کاغذ می‌شود. این کشور همچنین از واردکنندگان مواد غذایی، نفت خام و فرآورده‌های نفتی، تجهیزات حمل و نقل، پارچه و الیاف و برخی محصولات دیگر نیز هست.

در شمال اروپا واقع شده و به دلیل قرار داشتن یک سوم از خاک ان در مدار شمال‌گان، پس از ایسلند شمالی‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود. در بخش‌هایی از این کشور با وجود شرایط خاص اقلیمی‌اش به دلیل نزدیک بودن به سرزمین‌های منجمد شمالی، کشت انواع محصولات کشاورزی مانند جو، سیب‌زمینی، و گندم مرسوم است. تولید محصولات لبنی هم در بخشی از مناطق این کشور بویژه روستاهای فنلاند مرسوم است. این کشور از نظر پوش گیاهی به دلیل پوشانده بودن سه‌چهارم مساحتش با جنگل‌ شباهتی تقریبی به مازندران دارد./ایرنا

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *