نقش آموزش و پرورش در کارآفرینی و رشد و توسعه کشور

هدف از کارآفرینی این است که نیازی از جامعه برطرف گردد و درصدد رفع مشکلات برآید و در واقع کارآفرینی عبارت است از فرایند خلق چیزی جدید و باارزش که با اختصاص زمان و تلاش لازم و در نظر گرفتن ریسک های موجود به ثمر رسد.
کد خبر : 4621
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 مرداد 1399 - 9:37
نقش آموزش و پرورش در کارآفرینی و رشد و توسعه کشور

در سالهای اخیر یکی از مهمترین موضوعاتی که مورد توجه کشورها، بویژه کشور ما ایران بوده است، مقوله ی کارآفرینی و سرمایه گذاری است. اما آنچه مشخص است همچنان برای رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
ابلاغ سياست های كلي اصل ۴۴ قانون اساسی به منظور شتاب بخشيدن به رشد اقتصاد ملی، ارتقا كارآيی بنگاه های اقتصادی و بهره وری منابع مادی و انسانی و فناوری، افزايش رقابت پذيری در اقتصاد ملی، افزايش سهم بخش هاي خصوصی و تعاون در اقتصاد ملی، كاستن از بار مالی و مديريتی دولت در تصدی فعاليت های اقتصادی، افزايش سطح عمومی اشتغال، تشويق به سرمايه گذاری بهبود درآمد خانوارها، توسعه سرمايه انسانی دانش پايه و متخصص، چالش هایی را فراروی نهادهای آموزشی به مانند آموزش و پرورش قرار داده است.
برای پاسخ گويی به اين چالش ها، بايد راهبردها، رويكردها و راه كارهای اجرايی مناسبی را برگزيند و به اجرا درآورد. يكی از اين رويكردها، آموزش كارآفرينی در نظام آموزش و پرورش است. البته امروزه آموزش كارآفرينی نه تنها جای خود را در بستر دروس دانشگاهی و در رشته های مختلف باز نموده است، بلكه در دوره های مختلف تحصيلی از ابتدايی تا دبيرستان نيز مورد توجه خاص قرار گرفته است.
اما عليرغم استقبال گسترده نظام آموزش و پرورش كشور از موضوع كارآفرينی، آموزش كارآفرينی در مدارس با چالش های متعددی روبرو است كه عدم توجه به آنها مي تواند اثربخشی آموزش كارآفرينی در نظام آموزش و پرورش كشور را تحت تاثير قرار دهد، كه مهمترين آنها عبارت است از: چالش در كيفيت مدرسان كارآفرينی، چالش در محتوا و شيوه های آموزش كارآفرينی، چالش در اثربخشی روشهای آموزشی، چالش در ابزارهای آموزشی مرتبط با كارآفرينی، چالش در حمايت های مادی و معنوی دانش آموزان كارآفرين، چالش در نيازهای يادگيری دانش آموزان و …
اين چالش ها اگر به فرصت تبديل نشوند، در بلند مدت آثار زيان باری را بر نظام آموزش و پرورش تحميل خواهند كرد.
مسیر کارآفرینی معمولا راهی سرشار از دست اندازها، بن بست ها، اتفاقات ناگهانی و پیش بینی نشده است. حال سوال اینجاست چرا در دهه های گذشته این چنین کارآفرینی مورد توجه خاصی قرار گرفته است؟!
هدف از کارآفرینی این است که نیازی از جامعه برطرف گردد و درصدد رفع مشکلات برآید و در واقع کارآفرینی عبارت است از فرایند خلق چیزی جدید و باارزش که با اختصاص زمان و تلاش لازم و در نظر گرفتن ریسک های موجود به ثمر رسد.
مقام معظم رهبری در آغاز سال ۱۳۹۹ در پیام نوروزی با نامگذاری سال جهش تولید، به این نکته اشاره داشتند که می بایست در تولید کشور جهش ایجاد گردد و این جهش منجر به تغییر محسوس در زندگی مردم گردد. ایشان بیان داشتند یکی از مهمترین راهکارهای تحقق رونق و جهش تولید در همه زمینه ها، تولید کارآفرین است و باید با برنامه ریزی و توجه به مجموعه های دانش بنیان و بها دادن به نوجوانان و جوانان به این مهم دست یافت.
می دانیم در هر کشوری آموزش و پرورش یکی از نظام های مهم اجتماعی است و رسالت این نظام علاوه بر انتقال میراث فرهنگی و تجارب بشری به نسل جدید، ایجاد تغییرات مطلوب در شناخت ها، نگرش ها و در نهایت تغییر رفتار در کودکان، نوجوانان و جوانان است. آموزش و پرورش به موازات وظایف تخصصی خود، آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان را دنبال می کند و ایجاد روحیه و نگرش کارآفرینی یکی از مهمترین وظایف است که می بایست آنرا پیگیری نماید.
بخش عمده توسعه کشور در نظام آموزش و پرورش پایه گذاری می گردد و در طول سال های گذشته نقش این سازمان در امر توسعه ی انسانی متخصص و کارآفرین به شدت مورد غفلت قرار گرفته است و از آنجایی که کارآفرینان نقش حیاتی در تداوم، رشد و توسعه ی ملی ایفا می کنند، شایسته است به نقش آموزش و پرورش در تربیت کارآفرینان توجه ویژه ای گردد.
با توجه به اینکه باید پرورش کارآفرینان کشور در نظام آموزش و پرورش پایه گذاری گردد و به دانشگاه و سایر مراکز آموزش عالی راه یابد، این مهم بدون ایفای نقش فعالانه نظام آموزش و پرورش محقق نخواهد شد.
لذا آموزش و پرورش کشور به عنوان بسترساز رشد و توسعه کشور باید نقشی بیش از پیش داشته و فعالانه درصدد رفع چالش ها و فراهم نمودن شرایط مناسب کارآفرینی باشد.
امید است با افزایش میزان توجه سیاستمداران، دولتمردان و مدیران به مقوله نقش آموزش و پرورش در کارآفرینی، با برنامه ریزی و اختصاص بودجه کافی زمینه مناسبی برای بروز استعدادهای دانش آموزان در راه رشد و توسعه کشور فراهم نمایند.

محمد اسماعیل قربانی استاد دانشگاه و فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش ناحیه ۲ شهرستان ساری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

صفحه شخصی حاج منصورعلی(محسن) زارعی