چالشی دیگر پیش روی فرهنگیان و دانش آموزان: (طرح زوج و فرد کردن مدارس)

انتظار می رود آموزش و پرورش قبل از اعلام اجرای هر طرحی، با مشارکت صاحب نظران، معلمان، اساتید دانشگاه و … تمامی جوانب طرح را سنجیده و طرحی کامل با حداقل مشکلات را ارائه دهد. همچنین طرح زوج و فرد شدن مدارس را یکبار دیگر بررسی و قبل از آغاز طرح مشکلات پیش روی آن را برطرف و مشکلی جدید را پیش روی فرهنگیان و دانش آموزان قرار ندهد.
کد خبر : 4605
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1399 - 9:15
چالشی دیگر پیش روی فرهنگیان و دانش آموزان:  (طرح زوج و فرد کردن مدارس)

امروزه کرونا در سراسر دنیا و همین طور کشور ما ایران تمامی ساختارهای اجتماعی را دگرگون ساخته و با چالش جدی مواجه کرده است. تمامی حوزه ها از جمله اقتصاد، فرهنگ، صنعت، ورزش و گردشگری درگیر این ویروس شده اند و آسیب های جدی را متحمل گردیده اند. در این میان حوزه آموزش نیز از این قاعده مستثنی نیست.
از آغاز ورود ویروس کرونا در کشور، یکی از مهم ترین اقشاری که از رهگذر این مهمان ناخوانده آسیب جدی دیده اند، دانش آموزان بوده اند. از یک سو مساله حفظ جان و سلامت آنان و از سوی دیگر موضوع آموزش آنان در میان است. کرونا سبب تعطیلی مدارس بیشتر کشورهای دنیا شده است و پس از آن آموزش ها بصورت مجازی و الکترونیکی دنبال می شود. در ایران هم با وجود بسترهای نامناسب و ضعیف در حوزه ارتباطات مخابراتی و تکنولوژی آموزش های مجازی آغاز شد، اما متاسفانه از آغاز این اتفاق تا کنون آموزش و پرورش نتوانسته راهکار مناسبی برای آموزش دانش آموزان و کیفیت مناسب آن ارائه دهد.‌
حال با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی، طرحی جدید ذهن ها را درگیر و فرهنگیان و دانش آموزان و تمامی اقشار وابسته را سردرگم کرده است:
طرح زوج و فرد کردن مدارس!!!!

آن طور که پیداست دامنه طرح زوج و فرد خودروها به تقلید از مشکل ترافیک، کم کم به مدارس هم سرایت کرده است. با این شرایط روزهای پنج شنبه نیز می بایست دایر گردد. طرح این موضوع و اجرای آن سوالاتی را در افکار بوجود می آورد که آموزش و پرورش می بایست در کنار طرح این موضوع به این سوالات پاسخ دهد.
حال برخی از مهم ترین ابهامات موجود را مطرح می کنیم:
۱. می دانیم آموزش و پرورش با کمبود شدید نیرو مواجه است، حال با اجرای این طرح با ۶ روز کاری، این دستگاه چطور می تواند در هضم این لقمه بزرگ و سنگین دوام بیاورد؟ چگونه میخواهد این کمبود نیرو را جبران کند و چه برنامه ای دارد؟
۲. حال که با اجرای طرح زوج و فرد شدن مدارس روز های کاری مدارس از ۵ روز به ۶ روز افزایش می یاید، آیا دبیران و هنرآموزان هم باید همچون آموزگاران در تمامی ۶ روز در مدرسه حضور یابند؟
۳. آموزش و پرورش کنونی چگونه توان پرداخت این همه اضافه تدریس تحمیل شده به معلمان را از ناحیه اجرای این طرح خواهد داشت، در حالی که هنوز بسیاری از معوقات فرهنگیان را پرداخت ننموده است و یا بخشی را پرداخت نموده است و توان پرداخت آنرا در شرایط حاضر ندارد.
۴. آیا آموزش و پرورش برنامه ای جهت پرداخت دستمزد و پاداش در قبال هدایت و راهبری معلمان با حضور در شبکه های اجتماعی دانش آموزان بصورت برخط و یا غیرمستقیم دارد؟
۵. آیا آموزش و پرورش تمامی موانع لازم برای برخورداری دانش آموزان از شبکه های اجتماعی نظارت شده در حوزه آموزش را برطرف نموده و بسترهای سخت افزاری و نرم افزاری را در این زمینه مهیا کرده است؟
۶. با اجرای این طرح برنامه کاری دبیرانی که ساعت کاری موظف و غیرموظف خود را در دو یا چند مدرسه پر می کنند چگونه خواهد شد، چرا که مشکلاتی پیش روی آنان بوجود خواهد آمد؟
۷. با حذف تعطیلی روزهای پنج شنبه از برنامه کاری مدارس بویژه مدارس ابتدایی، نحوه و ساعات کار آموزگاران با سابقه بیش از ۲۰ سال چگونه خواهد شد؟
۸. برای بازآموزی و بروزآوری توانمندی معلمان تازه جذب شده و طرح خرید خدمات آموزشی چه تدابیری اندیشیده شده است؟
۹. آیا با اجرای این طرح همچنان تدریس الزامی عوامل اجرایی مدارس به قوت خود باقی خواهد ماند؟
۱۰. با توجه به در اختیار نداشتن سرانه لازم مدارس، آیا مدارس دولتی به ویژه مدارس در مناطق کم برخوردار، قادر به تامین حداقل های لازم جهت اجرای پروتکل های بهداشتی و پیشگیری از انتقال این ویروس و تهیه اقلام بهداشتی همچون ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده، صابون و مایع دستشویی خواهند بود؟
۱۱. براساس این طرح در بهترین حالت ممکن ۵ روز آموزشی به ۳ روز تبدیل می شود، حال در این ۳ روز کدام مطالب آموزشی را قرار است در اولویت قرار دهند؟

قطعا اجرای این طرح امکان پذیر نیست مگر آنکه تمامی جوانب و مشکلات سر راه آن بررسی گردد و طرح های مکمل در کنار آن در نظر گرفته شود. اجرای این طرح بدون برنامه و در نظر گرفتن مشکلات بیشمار آن، تمامی حوزه های مرتبط و درگیر با آموزش و پرورش را در سیاه چاله ای عظیم فرو خواهد برد که آثار آن جبران ناپذیر خواهد بود.
انتظار می رود آموزش و پرورش قبل از اعلام اجرای هر طرحی، با مشارکت صاحب نظران، معلمان، اساتید دانشگاه و … تمامی جوانب طرح را سنجیده و طرحی کامل با حداقل مشکلات را ارائه دهد. همچنین طرح زوج و فرد شدن مدارس را یکبار دیگر بررسی و قبل از آغاز طرح مشکلات پیش روی آن را برطرف و مشکلی جدید را پیش روی فرهنگیان و دانش آموزان قرار ندهد.

محمد اسماعیل قربانی استاد دانشگاه و فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش ناحیه ۲ شهرستان ساری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

صفحه شخصی حاج منصورعلی(محسن) زارعی